Talán nincs is olyan felnőtt és gyerek a földön, aki ne hallott volna a Barbie-ról, és nehéz is lenne elképzelni a világot a harsány, rózsaszín és mindig tökéletesen kinéző babák nélkül. Könyvek, újságok, sorozatok, rajzfilmek, videójátékok, kozmetikai termékek, és még sorolhatnánk, hogy mekkora iparág épült az idén 65. születésnapját ünneplő Barbie-ra.
Svájci vakáción pattant ki az ötlet
„Egy nap pontosan olyan leszek, mint te… addig is… azt fogom hinni, hogy én vagyok te” – így szólt a Barbie első televíziós reklámja 1959-ben. Ebben az évben debütált ugyanis a Mattel játékgyártó cég legjelentősebb alkotása. A vállalatot 1945-ben alapította egy házaspár, Ruth és Elliot Handler, valamint Harold Matson egy dél-kaliforniai garázsműhelyben. Ekkoriban a kislányoknak szánt játékbabák szinte kizárólag csecsemőket vagy kisgyerekeket formáztak. Ruth Handler azonban meglepődve vette észre, hogy lánya, Barbara és barátnői jobban élvezik, ha a babákat felnőtt szerepekbe helyezik.
„Lenyűgözött, ahogyan játszanak és ahogyan kifejezik önmagukat. Ekkor pattant ki a fejemből az ötlet az újfajta babákról, a férjem és a Mattel többi tervezője viszont nem lelkesedett érte. Így feladtam” – mesélte Ruth a BBC-nek 1997-ben.
1956-ban jött a fordulópont. Ruth a gyermekeivel Svájcban nyaralt, ahol a 15 éves Barbara megpillantott a kirakatban egy 30 centiméter magas babát teljes sífelszerelésben. Majd észrevett hat másikat, ám mindegyik más ruhát viselt.
Bild Lillit, a német babát egy képregény alapján gyártották, gyermekeknek és felnőtteknek egyaránt. Barbara is szeretett volna egyet, de nem tudta eldönteni, melyiket válassza, ezért Ruth megkérdezte az eladótól, hogy kombinálhatja-e a babát és az öltözéket.
„A hölgy a boltban úgy nézett rám, mintha megőrültem volna. Csak egy őrült amerikai tehet fel ilyen buta kérdést. Azt mondta: »Nem, ha ezt a jelmezt akarod, vedd meg ezt a babát, ha a másikat akarod, vedd meg azt a babát. Ekkor már kattant az agyam.”
Kiszorul a lakásából
Bettina Dorfmann több mint tizenhétezer figurát birtokol, amellyel hivatalosan is ő tartja a legtöbb Barbie birtoklásának Guinness-rekordját. A német nő otthonában egy egész szoba, a fél konyha és a pince is megtelt a játékkal. A gyűjtemény értéke több százezer dollárra is rúghat, ugyanis a gyűjtők egy eredeti, jó állapotú darabért akár harmincezer dollárt is fizetnek.
Mindig igazodik a trendekhez
Ruth hazavitt pár babát, a külsejét átdolgozta, majd a lányáról elnevezte Barbie-nak, aki később ezt nagyon utálta, hiszen úton-útfélen ezzel kellett találkoznia egész életében. Nagyobb gondot okozott a cégnek, hogy a „Bild Lilli” gyártója pert indított, állítva, hogy a termékét szinte lemásolták. Az ügy végül peren kívüli megegyezéssel zárult. Barbie gyártója közel 22 ezer dollárt fizetett a német cégnek.
Az első baba amúgy fekete-fehér csíkos úszódresszben jelent meg, lófarokba fogott frizurát viselt, és kapható volt szőke, illetve barna hajjal. Az elmúlt hatvanöt évben több száz különböző babát gyártottak, többek között énekesnőt, balerinát, utaskísérőt, asztronautát, sebészt, olimpikont és még alelnököt is.
Barbie is rengeteg változáson ment át, természetesen igazodva az aktuális trendekhez. Az 50-es években ő is rock ’n’ roll baba volt, de a párizsi haute couture sem állt távol tőle. A 60-as években úgy ruházkodott, mint a kor nagy nőideáljai, Jackie Kennedy és a gyönyörű monacói hercegné, Grace Kelly, vagy a vékony modell, Twiggy. Aztán jött a hippimozgalom, amihez új ruhatár és hajstílus illett. A diszkókorszakot sem kerülhette el, ahogyan a 80-as évek aerobic- és teniszlázát sem. De volt vad motoros szerkója, és belekóstolt a görkorizásba is. Hordott csőnadrágot, miniszoknyát és báli ruhát. Mindent, ami az adott korszakban menő volt.
Rózsaszín botrány
Két évvel a Barbie megjelenése után megérkezett Ken baba is, melyet Handlerék a fiukról, Kennethről neveztek el. Még az 1960-as években terveztek Barbie-nak egy kishúgot is, Skippert, és egy barátnőt, Midge-et. Az utóbbi várandós babaként került a piacra, levehető hassal, és sokan amiatt támadták, mert anélkül esett teherbe, hogy gyűrű lett volna az ujján.
1968-ban bemutatták az első fekete babát, Christie-t is. Az első kerekesszékes Barbie baba, Becky 1997-ben jelent meg, az első protézist viselő kerekesszékes pedig 2019-ben. Majd 2023 áprilisában megérkezett az első Down-szindrómás játék is, érzékenyítésképpen. A legnagyobb port a terhes és a tetovált Barbie kavarta, illetve az spanyol változat, amely matadorjelmezt viselt.
Még nagyobb vitát kavart és tulajdonképpen ma is megosztja az embereket az, hogy Barbie a rózsaszín álomvilágával és tökéletes külsejével, elképesztően vékony derekával, óriási melleivel, hosszú lábaival torz példaképet mutat a gyermekeknek. Sokan amiatt támadják, mert a baba egész nap csak szépítkezik és válogat a szebbnél szebb ruhák közül, emiatt attól félnek a szülők, hogy a kislányok csak a felszínes dolgokat tanulják meg játék közben. De bármit is gondolunk Barbie-ról – szeretjük vagy utáljuk –, lehetetlen figyelmen kívül hagyni a világméretű hatását.
Egy vagyont ér
Az ausztrál ékszerész, Stefano Canturi tervezte a legdrágább Barbie-t, amely fekete estélyi ruhát és egy fehér, illetve rózsaszín gyémántokból álló nyakéket visel. Egy New York-i aukción 302 500 dollárért, több mint 110 millió forintért kelt el, a bevételt egy mellrákosokat támogató alapítvány kapta meg. Ma egy eredeti, 65 éves babáért 10 millió forintot is adnak, a limitált kiadású játékok ára is az egekben van. Péládul a Karl Lagerfeld Barbie-kból csak 999 darab készült, legutóbb 2023-ban kelt el egy, nagyjából kétmillió forintért.
Fotó: Getty images, Profimedia, adobestock