Körülbelül húsz éve használjuk már az Ügyfélkapu rendszerét, ami sok mindenben megkönnyítette a közigazgatási ügyintézésünket. Ám szakemberek szerint idejétmúlt ez a program. Az egyik legnagyobb hibája, hogy nem biztonságos. Vagyis egy felhasználónév és jelszó beírása után be tudunk lépni a felületre, és megkezdhetjük az ügyek intézését. Emiatt nagyon könnyen visszaélhetnek a felhasználói jogosultságokkal. Ezt továbbgondolva fejlesztették ki az Ügyfélkapu+ és a Digitális Állampolgárság rendszerét, amelyet azonban sokan kétkedve fogadnak.
Új rendszer erős hitelesítéssel
„2025 januárjától megszűnik a ma is használt Ügyfélkapu, és helyette vagy az Ügyfélkapu+-t, vagy a DÁP-ot tudjuk használni. Olyan sok mindentől kell félni, a digitális állampolgárságtól azonban semmi okunk tartani – kezdi dr. Krasznay Csaba, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem docense. Sokkal nagyobb kockázatot jelent, ha nincs erős hitelesítési folyamat az e-közigazgatási ügyeink intézésénél. Hiszen így könnyen visszaélhetnek az adatainkkal.”
Egy helyen több minden elintézhető
A Digitális Állampolgárság, vagyis DÁP alkalmazás két dologban tér el a korábbi alkalmazásoktól.
„Egyrészt a 2020-as éveknek megfelelő arculatot kapott maga a mobilapplikáció, de itt szeretném hangsúlyozni, hogy a háttérben a közigazgatási rendszer nem változik. Másrészt pedig a DÁP egy digitális pénztárcaként működik, ami a személyi azonosításra is alkalmas. Jelen pillanatban felhasználónév és jelszó nélkül tudunk bejelentkezni az állami ügyintéző felületekre. Emellett rendőri ellenőrzésnél lehet vele személyazonosságot igazolni. Egy helyen megtalálhatók benne a legfontosabb személyes adatok és igazolványszámok, erkölcsi bizonyítványt lehet vele igényelni, és időpont foglalható kormányablakokba. Maga a DÁP azonban jóval több lesz ennél, a közigazgatás teljes digitalizációját ígéri” – mondja a szakértő.
A szakember szerint a magyar és az európai uniós jogszabályok is szavatolják a biztonságunkat. Már csak azért sem kell titkosszolgálati megfigyelésektől stb. tartani, mert a háttér ugyanaz, mint eddig, tehát az állampolgárok adatait továbbra is szétválasztják.
A hiányzó ismeretek okozhatnak nehézséget
„Sokkal nagyobb problémának érzem, hogy bár felmérések szerint mindenkinek van telefonja, amelyek nagy része okoseszköz, tehát használhatnánk vele a DÁP-ot, de a digitális ismeretek hiánya megnehezítheti ezt. Annak ellenére, hogy például akinek 2021 után lett személyi igazolványa, otthonról is regisztrálhat, de a kormányablakokban is a segítségünkre állnak a dolgozók. Bízom benne, hogy a könyvelők határozott ellenszegülése sem fogja megakadályozni a DÁP elterjedését. Tudom, hogy attól tartanak, ezzel nem tudják az ügyfeleik ügyeit intézni, de szerintem ez is megoldható lenne, ha közösen a megoldásra törekednénk” – mondja Krasznay Csaba.
Fotó: adobestock