Celuxszal ragasztott ezres. Hiányos ötezres. Összefirkált kétezres. Mosógépben meggyűrődött tízezres. Bár elvileg sem a vásárló, sem a kereskedő nem köteles sérült bankjegyet elfogadni a fizetés során. A hétköznapokban mégsem tudjuk mindig elkerülni ezt.
Vissza kell váltania a bankoknak és a postának is
A nehezen felismerhető, valamint a sérült (hiányos, szakadt, ragasztott, szennyezett stb.) forintbankjegyeket, illetve -érméket a Magyar Nemzeti Bankon kívül a hitelintézetek és a posta is kötelesek beváltani.
„Az MNB elnökének ún. bankjegyrendelete értelmében – 1/2023 (I.17.) MNB rendelet – a hitelintézetek és a posta pénztáraikban térítésmentesen kötelesek beváltani a sérült bankjegyeket és érméket. Érdemes azonban figyelemmel lennünk arra, hogy a hitelintézetek nem minden fiókjukban üzemeltetnek pénztárat. És sok esetben a pénztárak nyitvatartási ideje eltér a bankfiók nyitvatartásától. Így a hitelintézeti fiókok felkeresése előtt mindenképp érdemes előzetesen az interneten tájékozódnunk. Hogy a közelünkben hol tudjuk a leginkább gördülékeny módon elvégezni a sérült bankjegyek cseréjét – magyarázza Bódi-Schubert Anikó, az MNB Pénzkibocsátási Stratégiai főosztály vezetője.
A kereskedelmi bankok és a posta bárkinek köteles a sérült bankjegyek cseréjét elvégezni. Nem köthetik azt előfeltételekhez, így sem a számlakapcsolat meglétéhez, sem postai/hitelintézeti szolgáltatás igénybevételéhez. Amennyiben a csere során címletváltást is szeretnénk – a hiányos ötezres helyett például öt darab ezrest kérnénk –, akkor elképzelhető, hogy azt már csak a saját ügyfeleiknek végzik el.
A felénél nagyobbat fogadnak el
A pénztárosok akkor váltják át azonnal a nehezen felismerhető vagy sérült forintbankjegyeket, ha ott a helyszínen egyértelműen meg tudják állapítani a bankjegy címletét, valódiságát, méretét és mennyiségét.
„Hiányos (elszakadt, lyukas, csonka) bankjegy esetén az átváltás további feltétele, hogy az ügyfél a bankjegynek a felénél nagyobb részét benyújtsa. A több darabból álló, hiányos bankjegyek esetében az átváltás szigorú feltétele az is, hogy az egyes daraboknak kétséget kizáróan azonos bankjegyhez kell tartozniuk” – mondja a szakértő.
Ha a nehezen felismerhető vagy sérült forintbankjegy átválthatóságát a pénztáros a helyszínen nem tudja egyértelműen megállapítani, akkor jegyzőkönyvet állít ki. Majd elküldi az MNB-hez szakértői vizsgálatra. Köteles az ügyintéző azokat a hiányos bankjegyeket is továbbítani, amelyeknek felülete nem haladja meg az 50%-ot. Az MNB ezeket térítés nélkül bevonja a forgalomból, és megsemmisíti, az ügyfélnek már nem adhatja vissza.
A gépek biztonsággal kiszűrik
A bankjegyrendelet pontosan meghatározza, hogy egy bankjegy mikor nem használható tovább a készpénzforgalomban.
„Fontos, hogy a bármilyen okból forgalomképtelen (elszakadt, összefirkált, szennyezett, szamárfüles) bankjegyek csak rövid ideig »terjednek« a mindennapokban. Mivel az első olyan alkalommal, amikor valamely készpénzlogisztikai szolgáltatóhoz vagy befizető gépekhez kerülnek, azokat a bankjegyek ellenőrzése során használt gépek nagy biztonsággal kiszűrik. Pénztári körülmények között nincs olyan szakmai szempont, amely szerint különbséget kellene tenni a hiányos vagy ragasztott bankjegyek elfogadását, beváltását illetően” – szögezi le a szakértő.
Fotó: Adobestock, Getty images