Sokan szeretjük, egyre többen megszoktuk már az önkiszolgáló pénztárakat. Valóban gyorsabb és egyszerűbb velük az élet. A legtöbbször találni üres kasszát, alig kell sorban állni. Ám, mivel a vásárló nem pénztáros, csúszhatnak bakik a fizetésbe. Hiába hisszük szentül, hogy bevittünk egy adott terméket azáltal, hogy elhúztuk az érzékelő előtt, előfordulhat, hogy mégsem vette be a rendszer.
Így járt egy olvasónk, Attila is, aki sok egyéb más mellett egy 10 dekás, körülbelül 1400 forint értékű téliszalámit is vett a heti bevásárlás során. A francia áruházlánc önkiszolgáló pénztárát választotta, s bár nem akart csalni, ügyetlenségében a felvágott kimaradt a fizetésből. Észre sem vette a bakit, hiszen olyan sok mindent vásárolt. A másfélezer forintos tétel nem tűnt fel neki.
Pár héttel később azonban idézést kapott a rendőrségtől, hogy legyen szíves befáradni és azonosítani saját magát. Az áruház ugyanis eljuttatta a kamerafelvételeket és a fizetéskori bankkártya-adatokat a nevével a zsaruknak, A rend őrei intézkedtek és utólag felelősségre vonták Attilát.
Hogyan figyelik az önkiszolgáló pénztárakat az áruházak?
Hogy megtudjuk, mennyire volt jogszerű az eljárás, a Lidl sajtóosztályhoz fordultunk. Ők is évek óta használnak önkiszolgáló pénztárakat a vásárlás megkönnyítésére, az eljárásrend majdnem az összes áruházláncnál megegyezik.

„A Lidl Magyarország áruházaiban termékkategóriától függően különböző áruvédelmi rendszereket alkalmaz. Megelőzve ezáltal is a fizetés nélküli távozást az üzletekből. A modern kamerarendszer, az önkiszolgáló kasszáknál elhelyezett kapuk, valamint az ellenőrző mérleg is az áruvédelmi rendszer részét képezik. Utóbbi is azt a célt szolgálja, hogy minden és a valós termék kerüljön a blokkra, melynek köszönhetően megelőzhető többek között a fizetés nélküli távozás.
A rendszer a kifizetett blokkon lévő vonalkódot olvassa be, mely által nyílik ki a kapu, megelőzve ezáltal is a visszaélés lehetőségét. Mindezeken felül pedig biztonsági személyzet felügyeli az áruházak működését, aki a vagyonvédelmi törvény alapján jogosult eljárni”
– írták válaszlevelükben.
Mi történik, ha nem fizetünk ki valamit?
Ha valaki kifizetetlen termékkel távozik az üzletből, úgy az áruházlánc szabálysértés vagy bűncselekmény gyanúja miatt feljelentést tesz.
„Az ügymenet felderítése a nyomozó hatóság feladata. Amennyiben ez a gyanú az eljárás során beigazolódik, úgy az illető a hatályos jogszabályok alapján felelősségre vonható. Az áruházlánc a büntető eljárás keretében jogos érdekeit képviselve jár el” – tudtuk meg a Lidl Magyarország sajtóosztályától.
Így tehát, ha bakiról is van szó és a vásárló jóhiszeműen jár el, utólag is felelősségre vonható, akár egy csomag szalámi miatt is.
Ez is érdekelhet: Két terméket hívott vissza a Lidl: ne egyél belőle, ha megvetted!
A Lidl folyamatosan fejleszt
„Fontos azonban hangsúlyozni, hogy az vállalat folyamatosan fejleszti önkiszolgáló kasszarendszerét, hogy még egyszerűbbé és átláthatóbbá tegye a termékek beazonosíthatóságát és mérését (lapozgató kijelző). Bővíti a pakolófelületet, kijelzőket helyezett el az önkiszolgáló kasszazónákban, amelyek a kasszázási folyamatot mutatják be. Továbbá az áruházi személyzet is rendelkezésre áll, hogy segítse a vásárlókat a rendszer használatában.
A Lidl Magyarország az áruházakban zajló folyamatok kapcsán a vásárlók, partnerek és látogatók személyes adatairól az adatkezelési tájékoztatójában nyújt tájékoztatást, amely mindenki számára elérhető a vállalat weboldalán.”
Fotó: gettyimages