Címlapsztori Sztár

Sz*rszagtól a halhatatlanságig: 60 éve szülte meg Szörényi és Bródy a magyar popzenét

Pontosan hatvan éve, 1965 nyarán indult el Magyarországon az első valódi, tömeges kulturális kommunikációs hullám: Szörényi Levente és Bródy János megteremtették a magyar popzenét.
szörényi bródy

Ez önmagában is mérföldkő, de az ezt követő tizennyolc év munkája – amely az István, a király bemutatásával csúcsosodott ki – külön elemzést érdemel – írta a Dalszerző.hu.

A feladatra Stumpf Andrást kértek fel a lap, aki Szörényi önéletrajzi könyvének (Rohan az idő) társszerzője, és a nemrég megjelent Szörényi: 80 év – 80 kép kötet szerkesztője. A cikkhez Bródy Jánost is megkereste, hogy pontosan feltérképezze: a közös művekben milyen szerepet töltött be Szörényi, és mit adott hozzá Bródy. Elöljáróban annyit elárulhatunk: a „zeneszerző–szövegíró” párosítás messze nem írja le a valóságot.

Az első dalok tényleg sz*rszagban születettek

5 Fotó megtekintése

Sz*rszagtól a halhatatlanságig: 60 éve szülte meg Szörényi és Bródy a magyar popzenét

1972. Práter utca 74., az Add a kezed (Illés Show) című zenés film forgatása
Még több +
1980. Szentháromság tér, a felvétel a BME Schönherz Zoltán Kollégiuma (az egykori Pénzügyminisztérium épülete) kapuja előtt készült
Még több +
1968: a vitorláson az Illés-együttes tagjai, Bródy János, Szörényi Szabolcs és Szörényi Levente.
Még több +
1983. István, a király a Királydombon
Még több +
1984. a Fonográf együttes: balról Tolcsvay László, Bródy János, Szörényi Levente, Szörényi Szabolcs, Németh Oszkár és Móricz Mihály
Még több +

Ez is érdekelhet

A magyar popzene nem fényes stúdióban vagy menő klubban született, hanem egy nyári táborban, átható szarszag közepette – szó szerint. A helyszín Nógrádverőce, ahol az Illés zenekar 1965 nyarán három hónapos szerződés keretében szórakoztatta a nemzetközi tábor fiataljait. A fellépések közötti szabadidőben Szörényi és Bródy a szállásuk tetején kezdtek dalokat írni – ekkor még közösen, zenét és szöveget egyaránt.

Az első fecskék: Oh, mondd, Légy jó kicsit hozzám, Mindig veled, Az utcán. Ezek a dalok nemcsak új hangot hoztak, hanem új módszert is: a szerzőpáros intézményét. A magyar beatzenében addig csak feldolgozások léteztek, saját dalok alig. Szörényi és Bródy viszont tudatosan törekedtek arra, hogy magyar Lennon–McCartney-ként alkossanak.

Szörényi ma is emlékszik a bűzre

Szörényi így emlékszik vissza:

Kristálytisztán emlékszem, ahogy a barakk végében ülök a lépcsőn, mögöttem a vécéből árad a bűz, de nem zavar – a kezemben gitár, és teljes átszellemültségben játszom. Abból a riffből lett a Légy jó kicsit hozzám. A Mindig veled pedig egy buli utáni séta közben született.”

A verőcei tábor ma már nem látogatható, az egykori Expressz-tábor területe elhagyatott. Pedig egy zenei múltját tisztelő országban itt kiállítás, koncerthelyszín vagy dalszerzőtábor működne. Itthon ugyan van Illés-emléktábla Budapesten, és Balatongyörökön is emléket állítottak annak a találkozásnak, amikor Koncz Zsuzsa és Bródy János először zenéltek együtt – de Verőce méltatlanul feledésbe merült.

A cikk második részében azt vizsgáljuk, miért volt Verőce történelmi jelentőségű, és hogyan épült fel az a közös életmű, amely az István, a király bemutatásáig tartott – és amely máig ható kulturális örökséget jelent.

Fotó: Fortepan / Szalay Zoltán,  Urbán Tamás