Mit üzennek a maszkok?
Azok a turisták, akik felkeresték a Maszkok Csarnokát, utólag is szorongásról számoltak be. A padlón és a falakon hátborzongató maszkok láthatók: állatfejek, fantázialények, sikító emberi arcok. A csarnok mozaikját Hadrianus római császár egykori villájából szállították át, akiről feljegyezték, hogy érdeklődött az ezotéria iránt. Maga is művelte a csillagfejtés tudományát, de udvarában jós és számmisztikus is élt. Vajon milyen üzenetet hordozhat a mozaik? Vannak szakértők, akik szerint a túlvilággal kapcsolatos az energiája, mások szerint pedig egyenesen a reinkarnációra utal: arra, hogy minden születésünk során másfajta maszkot viselünk.
Csak a macska hiányzik
Az Állatok Csarnokában a fehér márványból faragott állatszobrok mellett félelmetes mitológiai és képzeletbeli szörnyek, állatdémonok is helyet kaptak. Egyetlen állattal nem találkozunk itt: macska nincs az alkotások között. Talán azért, mert a középkorban a sötét erők szövetségesének tartották ezt a négylábút. Miután VIII. Ince pápa 1484-ben az ördöggel szövetkező, pogány állatnak nevezte a macskákat, sokáig üldözték, a boszorkányok társának titulálták, és irtották őket.
Jézus arcmása
Az arab mandylion szó asztalkendőt jelent. A Vatikánban van egy kendő ezzel a névvel, amely a torinói lepelhez hasonlóan a Megváltó képmását őrzi. A történet szerint Edessza város leprás királya az írnokát küldte Jeruzsálembe, mert híre ment, hogy ott egy jóságos arcú fiatalember tanít és gyógyít. Az írnokot a nagy tömegben is észrevette a gyógyító Jézus. Egy korsó vízzel felfrissítette az arcát, és kért egy asztalkendőt, amelyben megtörölközött. Ezt a kendőt vitte haza az írnok, a király pedig csak ránézett, és máris meggyógyult, a textíliából ugyanis isteni erő áradt. A tudósok megállapították, hogy a kép nem a textil külsején van, hanem a belsejében, éppen úgy, ahogyan a torinói lepel esetében.
Az elátkozott könyv
A sötét erőkkel felruházott varázskönyvek között tartják számon az úgynevezett Nagy Grimoire-t, más néven a Vörös Sárkány könyvet, amelyet sok más kódex, korai nyomtatott könyv és pergamentekercs mellett állítólag szintén a Vatikánban őriznek, ám az idelátogatók soha nem nézhetik meg. Az 1500-as évek óta ismert könyvről ugyanis úgy tudják, hogy megidézheti a láthatatlan világ erőit. Elég csak belepillantani ahhoz, hogy akár pusztító energiájú túlvilági lelkek kapcsolódjanak ránk. Így olyan helyen kell tartani, amelynek tiszta energiái képesek ellenállni a sötét varázslatoknak. Érdekes viszont, hogy a 16-17. században alkimista körökben sok szó esett a könyvről, amelyet a kutatások szerint német és francia nyelvre is lefordítottak.
Időgép a középkorból
II. Szilveszter pápa (938–1003) francia parasztcsalád szülötte volt. Pásztorkodás alatt többször is misztikus élményeket élt át, ennek hatására szerzetesnek állt. A tehetséges fiút Spanyolországban taníttatták, ahol megismerkedett a keresztény, az iszlám és a zsidó kultúrával, a muszlim szufizmussal, a héber kabbalával és a keresztény misztikával. Pápává választása után állítólag készített egy bronz emberfejet, amely igennel és nemmel válaszolt a kérdéseire. Futurisztikus tervrajzaiból és a kor politikusaihoz írt kétszáz leveléből a Vatikán ma is sokat őriz. Állítólag megalkotta az időgépet, a kronovizort is, amelyet szintén az itteni falak zárnak el a kíváncsi szemek elől.
Szulák Andrea: „Szinte tapintható a hívők energiája”
Az énekes-színésznő imád utazni, nagy világjáró. Az egyik kedvence a Vatikán. „Soha, sehol nem láttam olyan gazdagságot, pompát, mint itt. A Maszkok Csarnokában én is megnéztem ezeket a különleges és olykor hátborzongató álarcokat. Vatikánvárost nemcsak a rengeteg kincs teszi különlegessé, hanem az a tény is, hogy állam az államban, város a városban. A Sixtus-kápolnában pedig a hívők hihetetlenül nagy energiája is szinte tapintható, felemelő élmény” – meséli Andrea.
Szöveg: Izing Klára
Fotók: Adobestock, Gettyimages, Privát