1. Leárazták, de tényleg kell?
Az akciós részlegeket minden boltban forgalmas, jól látható helyeken alakítják ki, azzal a céllal, hogy a hamarosan lejáró szavatosságú vagy sérült csomagolású árukon minél gyorsabban túladjanak. Michael Ashley amerikai pénzügyi szakértő szerint a vásárlók rengeteg pénzt szórnak el azzal, hogy a csalogató árcsökkentések miatt vásárolnak termékeket úgy, hogy közben sem a minőségre nem figyelnek, sem arra, hogy valóban szükségük van-e rájuk.
„A sérülés miatt leértékelt vagy a lejárathoz közeledő termékeket rövid időn belül el kell fogyasztani, amire nincs mindig időnk és lehetőségünk, így aztán a kukában végzik” – mondja Ashley, aki azt is hozzáteszi, hogy a kiskereskedők azért hirdetik az akciókat, hogy kiürítsék a felhalmozott készletüket, és az árengedmény ígéretével csalogatják oda a vásárlókat.
2. Az alacsony árak bűvöletében
Azt is megfigyelték a szakemberek, hogy azok a vásárlók, akik kevesebbet szeretnének költeni, gyakran feltételezik, hogy az olcsóbb termék a legspórolósabb vétel. Bár első pillantásra annak tűnhet, előfordulhat, hogy hosszú távon többszörös költségbe verik magukat. „Ezek a »jóárasított« termékek gyakran rövidebb élettartamúak, és sokszor javításra, cserére szorulnak – osztja meg véleményét a pénzügyi szakértő. – A legtöbb kiskereskedő mégis ezeket az olcsóbb alternatívákat népszerűsíti, hogy becsalogassák a vásárlókat. Az az igazság, hogy megéri spórolni egy drágább, minőségibb használati tárgyra, mert hosszú távon azzal nyerhetünk.”
3. Ha mi akarunk felújítani
Bár sokan hiszik, hogy egy régi tárgy felújítása takarékos megoldás, David Kemmerer pénzügyi szakértő úgy véli, valójában sokkal többet költhetünk így, mintha újonnan vennénk meg egy-egy terméket. „Sok olyan házi barkácsolót, felújítót ismerek, akik rengeteg pénzt költöttek kellékekre és tárgyakra, amikor belefogtak egy tárgy rendbehozatalába. Aztán végül balul sült el, mert mégsem úgy működött az adott dolog, ahogy elképzelték, vagy sokkal kevesebbért tudták eladni a vártnál” – teszi hozzá a szakértő.
4. Nagyobb kiszerelések a kosárban
„Sokat spórolhatunk azokon a termékeken, amelyeket nagyobb kiszerelésben, olcsóbban is beszerezhetünk, de ez csak bizonyos árucikkek esetében, például tartós fogyasztási cikkeknél, hosszú lejáratú termékeknél igaz – mondja Abid Salahi pénzügyi szakértő. – A nagy tételben történő vásárlás csak akkor gazdaságos, ha van reális tervünk arra, hogy mikor esszük meg vagy használjuk el a termékeket, mielőtt azok megromlanának, lejárnának.” Ellenkező esetben könnyen kidobhatjuk a pénzt az ablakon, pedig eredetileg spórolni akartunk.
5. Vásárlás inkognitó módban
Széles körben elterjedt nézet, hogy az online vásárlókat az algoritmusok célzottan találják meg, és bizonyos termékeknél magasabb árakat mutatnak, mint másoknál. A szakértők szerint ez egy városi legenda, a valóság ennél sokkal elszomorítóbb. Dan Dillon kereskedelmi szakember szerint emiatt a hamis elgondolás miatt a fogyasztók azt hihetik, hogy jobb ajánlatokat kapnak, ha privát vagy inkognitó módba kapcsolják a számítógépes böngészőjüket. Pedig pont ellenkezőleg! „Azért nem érdemes ezt az opciót választani, mert a nagy kedvezményeket általában a hűséges, visszatérő vásárlóknak ajánlják fel a cégek, amelyek az inkognitó módban értelemszerűen elvesznek, hiszen nem tudnak minket beazonosítani” – figyelmeztet a szakértő.
6. Készpénz helyett hitelkártya
Michael Ashley pénzügyi szakértő arra is figyelmeztet, hogy kisebb vásárlásoknál a hitelkártyák használata – a jutalmak megszerzése érdekében – az egyik leggyakoribb túlköltekezési csapda, amibe beleeshetünk. „Az emberek hajlamosak alábecsülni az elköltött összeget, amikor készpénz helyett egy plasztik kártyát használnak, ami magasabb hitelkártya-egyenleghez és potenciálisan felhalmozódó kamatokhoz vezethet – jelenti ki a pénzügyi szakember. – Ám a hitelkártya nemcsak az ajándékok, kedvezmények megszerzésére kecsegtet, hanem egyfajta impulzusvásárláshoz – egyes termékek spontán megvétele minden előzetes szándék nélkül – is vezethet, ami szintén felesleges pénzköltés.”
7. A kiszállítás rejtett költségei
Michael Ashley szerint a vásárlók nagy része az online vásárlásoknál az ingyenes szállítási ajánlatokra koncentrál anélkül, hogy felismerné, bizony nagy eséllyel lehetnek olyan rejtett költségei, amelyekre aztán – önhibájukon kívül – nem figyelnek. A szakértő szerint a kiskereskedők az ingyenes szállításhoz felvihetik a termékek árát, vagy minimális vásárlási összeget írhatnak elő, ami arra kényszeríti az embereket, hogy többet költsenek, mint amennyit eredetileg terveztek. Minél rövidebb időn belül szeretnénk megkapni a csomagot? Nagyon kell figyelni, mert könnyen előfordulhat, hogy a gyorsított szállításért további díjat kell kiperkálni, ami aztán szintén növelheti a kiadásainkat.
Legyünk résen!
A szakemberek szerint a következő tippekkel jelentős összeget spórolhatunk.
Vásároljunk a hét közepén – keddtől csütörtökig –, és ha lehetőségünk van rá, akkor inkább délelőtt.
Ha találunk egy sérült terméket – kaspó, póló stb –, de minket nem zavar, nyugodtan kérjünk rá kedvezményt. Akkor is, ha az már eleve leértékelt áru. Bármilyen kopásnyom, karcolás, horpadás további kedvezményt jelenthet. Egy próbát megér!
Iratkozzunk fel azokra a hírlevelekre, amelyekben a különleges promóciókról, leárazásokról és egyéb ajánlatokról értesítenek.
Fotó: gettyimages