Adathalászok csapdájában
Egy internetes vásárlásnál ugyanazt kell tenni, mint a piacon vagy a boltban: megnézni, kinek adjuk oda a pénzt – állítja a szakértő.
„Ha külföldről rendelünk, pláne legyünk óvatosak, hiszen az internetes bűnözés nálunk még gyerekcipőbe jár. Márpedig a személytelenség mögé burkolózva könnyebb átejteni a gyanútlan embereket. Pont ezért idegen nyelvű oldalakról, nyelvtudás nélkül csak segítséggel rendeljünk. Különben még az is megeshet, hogy nem csak a megrendelt terméknek mondunk búcsút, de az adatainknak és a pénzünknek is. Ha nincs senki a családban, a baráti körben, aki tud angolul, legalább egy fordító programot alkalmazzunk, hogy a három legnagyobb csapdát elkerüljük.”
- Áloldalak: Vannak külföldi weboldalak, amelyek teljesen valósnak tűnnek, pedig csak az adathasználatról szólnak. „Legkésőbb a rendelésnél ki fog derülni a turpisság, hiszen látni fogjuk. Olyan kártyaadatokat akarnak bekérni tőlünk (pin kód, a bankunk internetes oldalának a belépési azonosítója), amelyeket még a saját pénzintézetünk alkalmazottai sem ismerhetnek. Attól, hogy külföldről rendelünk, ezeknek az információknak ugyanúgy titkosnak kell maradniuk.”
- Álakciók: Utazhatnak közvetlenül a pénzünkre is. Szakértőnk szerint mindig legyen gyanús, ha egy webshop jóval a piaci érték alatt kínálja a termékeit. „Egy nagyon akciós dolog, pláne egy elektronikus áru esetében, általában kéz a kézben jár a silány minőséggel. Ha egyáltalán kézhez kapjuk a kifizetett terméket. Ha egy ismerősünk sem rendelt még az adott oldalról, és nem tud minket megnyugtatni annak hitelességéről, a legjobb, ha fórumokon utánakérdezünk, kinek milyen tapasztalata van az adott shopról.”
- Álinformációk: Megrendelés előtt mindig olvassuk el az apró betűs részt. „Ott szokás elrejteni ugyanis, ha a vásárlás valójában egy folyamatos megrendelést takar. Amely folyamatosan le is hívja majd tőlünk a szolgáltatás további díját.”
Mi az a PayPal?
A nagyobb nemzetközi webshopokon már van lehetőség PayPal-os fizetésre is. Sokan ódzkodnak tőle, mert nem ismerik. A szakértő szerint feleslegesen. Az elmúlt évek legstabilabb szolgáltatójává vált, több millió használója van szerte a világon. Valójában egy sokkal biztonságosabb megoldás annál, mintha közvetlenül a webshopnak, vagy az általa megbízott banknak utalnánk. Használatának csupán két feltétele van. Rendelkezzünk egy hitelképes bankszámlával és egy hozzá tartozó bankkártyával.
„A PayPal valójában egy internetes pénzközvetítő, amelynek használatával a vásárláskor a nélkül tudunk utalni, hogy ki kellene adnunk a kereskedő részére az adatainkat. Így az nem fogja azokat ismerni, tehát vissza sem élhet vele” – magyarázza a szakértő. “Egyszerűen működik, olyan, mint egy online bankszámla. Létrehozhatunk rajta egy ingyenes fiókot, amelynek segítségével, a saját bankkártyánkkal, mindenféle számlavezetési díj felszámolása nélkül elindíthatjuk az utalást – csak a kártyaszámot, a lejárati időt és a hátul található 3 jegyű számot kell megadnunk.
De, szintén ingyenesen, regisztrálhatjuk is a rendszerben a kártyánkat. Ez esetben kapunk egy lehetőséget arra, hogy mi töltsük fel az egyenlegünket, és onnan intézzük az utalást a regisztráció után kapott felhasználói nevünk és jelszavunk megadásával. Ez utóbbi szerintem annak éri meg, aki más szolgáltatást is akar ezen a rendszeren intézni, mert például vannak külföldi partnerei. Akinek eleve olyan a számlacsomagja, hogy belföldön ingyenesen utalhat, felesleges ez a szolgáltatás, hiszen ezeknek a külön szolgáltatásoknak már díja van.”
A garancia ugyanúgy garantált
A PayPalnál is, épp úgy, mint a bankoknál, arra törekednek, hogy kiszűrjék azokat a csalókat, akik a rendszerükön keresztül, jogosulatlanul szeretnének pénzhez jutni. Ha látjuk, hogy gond van a rendelésünkkel, a vétel után 60 napon belül jelezni kell feléjük, a Resolution centerben. Ha jogos a követelés, kártalanítják a vásárlót a rosszul sikerült rendelés miatt.
Fotók: pexels