Egy új felmérés szerint 2030-ra hat nagy európai gazdaságban közel 22 milliárd műanyag zacskót fognak felhasználni a kiszállítás során a divattermékeket forgalmazó webáruházak. Miközben az európai vásárlók közel háromnegyede támogatja a műanyag csomagolóanyagok kivezetését, az online platformok térhódítása az e-kereskedelemben használt műanyag zacskók számának folyamatos növekedését idézi elő.
A fenntartható csomagolási megoldások egyik globális szinten is vezető szállítója, a DS Smith arra törekszik, hogy folyamatos fejlesztéseivel segítse a piacok átállását a papíralapú alternatívákra. Ugyanakkor azt is el szeretné érni, hogy a jogszabályok igazodjanak a vásárlási szokásokhoz, továbbá hogy az online kereskedelemben gyorsítsák fel a műanyag zacskók kiváltását.
2024-ben hat vezető európai piacon (Egyesült Királyság, Németország, Franciaország, Spanyolország, Olaszország, Lengyelország) összesen 2,9 milliárd műanyag zacskót szállítottak ki a vásárlóknak kizárólag divattermékeket forgalmazó webáruházak, ami napi 7,8 millió tasaknak felel meg. Ez tovább növeli a különbséget a fizikai üzletek és az e-kereskedelem szereplői között a műanyag zacskók visszaszorítására tett erőfeszítések terén.
Ez is érdekelhet
Törekvések a műanyag zacskók visszaszorítására
A boltokban használt műanyag zacskók használatának mérséklésére számos európai országban vezettek be jogszabályokat – az Egyesült Királyságban például 2015-ben vetettek ki adót a környezetet terhelő tasakokra. Magyarországon 2021. július 1-től tiltották be a 15 és 50 mikron közötti falvastagságú műanyag zacskókat a biológiailag lebomló műanyagból készült változatok kivételével.
A 15 mikronnál vékonyabb változatok termékdíját pedig jelentősen megemelték. Emellett termékdíjat vezettek be a többnyire csak speciális, ipari körülmények között lebomló zacskókra is. Habár 2025. január 1-jétől a környezetvédelmi termékdíj és az EPR (Extended Producer Responsibility) szabályozásban változások léptek életbe, amelyek értelmében a termékdíj-kötelezettség bizonyos termékkörökben megszűnt, a műanyag tasakok esetében ez továbbra is fennáll.
Növekvő arány az e-kereskedelemben
A törekvések ellenére az online platformok térhódítása az e-kereskedelemben használt műanyag zacskók számának folyamatos növekedését idézte elő. A világ egyik vezető, fenntartható csomagolási megoldások szállítója, a DS Smith megrendelése nyomán, a Development Economics által végzett felmérés rávilágított arra, hogy a nagy európai gazdaságok közül az Egyesült Királyságban van forgalomban a legtöbb másodlagos csomagoláshoz használt műanyag zacskó – becslések szerint ez 150 millióval több, mint a második helyen álló Németországban.
A kutatás szerint ez a mennyiség 2030-ig várhatóan 47%-kal fog növekedni, a divattermékek online értékesítésének bővülésével összhangban. Ez azt jelenti, hogy az évtized végére évente 4,2 milliárd műanyag csomagolóanyag érkezik majd az európai háztartásokba. Ami a következő öt évben összesen 21,8 milliárd darabot tesz ki.
Csekély az újrahasznosítás aránya
Az e-kereskedelemben kapható ruházati termékekhez és kiegészítőkhöz kapcsolható műanyag csomagolóanyagok mindössze 7%-át használják vagy hasznosítják újra a hat vizsgált piacon. Míg a fennmaradó 93% hulladéklerakóba kerül vagy elégetik. Ez csak tavaly 2,6 milliárd zacskót jelentett. Mivel az online szegmens térnyerése továbbra is töretlen, az újrahasznosítás aránya pedig lassan javul, 2030-ra évente több mint 3,8 milliárd műanyag tasak végezheti hulladéklerakóban vagy -égetőben.
Piacreform további papíralternatívák kifejlesztésével
„A világ legnagyobb márkáival régóta dolgozunk azon, hogy egyre több fenntartható, papíralapú csomagolást használhassanak. Becsléseink szerint az elmúlt négy évben közösen már több mint 1 milliárd műanyag csomagolást sikerült kiváltanunk. De ennél még többre van szükség. Miközben a vásárlók egyre inkább áttérnek az online vásárlásra, az e-kereskedelemben jelenlévő szereplők lemaradásban vannak a hagyományos üzletekhez képest a műanyag zacskók kiváltásában. Azonban egyes márkák mint pl. a Zalando, bebizonyították, hogy van lehetőség a változásra, még ha korlátozottak is a lehetőségeik.
Egyszerűen nincs elegendő papíralternatíva. Az iparágnak fel kell zárkóznia ahhoz, hogy biztosított legyen a megfelelő ellátottság” – vélekedik Szabó Levente, a DS Smith Packaging Hungary Kft. ügyvezetője.
„A vállalkozások számára csábító lehet az árbevételre és a nyereségre összpontosítani. De a műanyaghoz való ragaszkodásnak szintén ára van. A fogyasztók ugyanis már nem támogatják a használatát. Vagyis a márkák egyenesen a hírnevüket kockáztatják, ha ezt figyelmen kívül hagyják. Úgy gondoljuk, hogy a jogszabályoknak minden szereplőre vonatkozóan szigorúbbnak kell lenniük.
Bizonyos műanyagok fokozatos kivezetése egyenlő feltételeket teremthetne, amely elősegítené az innovációt. Bberuházások megvalósulását, továbbá egészséges versenyt alakítana ki a műanyag helyettesítésére” – mondja Stefano Rossi, a DS Smith csomagolási divíziójának vezérigazgatója.
A változás éllovasai
Néhány online divatmárka már megtette a változáshoz szükséges lépéseket. A Zalando, Európa vezető, több divatmárkát forgalmazó webáruháza, 2020 óta újrahasznosított alapanyagokból és FSC-tanúsítvánnyal rendelkező elsődleges rostból készült papírtasakokban szállítja ki a csomagokat,. Ezt avásárlóik is pozitívan fogadták.
A fogyasztók reakciója
Az európai fogyasztók többsége támogatja a könnyebben újrahasznosítható anyagok felé való elmozdulást. A hat nagy piacon élők közel háromnegyede (74%) azt szeretné, ha a műanyag zacskókat fokozatosan kivonnák azokon a piacokon a forgalomból. Ahol már elérhetők helyettesítő megoldások, és több mint kétharmaduk (68%) előnyben részesíti, ha rendeléseit kartondobozba vagy papírba csomagolva kapja meg.
Az európai vásárlók fele bűntudatot érez a megrendeléseikhez használt műanyag mennyisége miatt. É úgy véli, hogy a műanyaghasználat csökkentésének felelőssége elsősorban a csomagolóanyag-gyártókat (41%), a kereskedőket (36%) és a kormányzatot (23%) terheli.
Fotó: gettyimages