Otthon és Kert

Forradalmi változást tervez a Tesco: a 65 év felettiekkel alaposan kibabrálhat az új rendszer

A digitális vásárlás új korszakot hoz, de sok idős ember elveszettnek érzi magát benne. A változás jó lehet – ha nem hagyjuk közben hátra a lemaradókat.
idős néni bevásárol

Képzeld el, hogy belépsz a kedvenc szupermarketedbe, és minden ugyanolyannak tűnik… egészen addig, amíg körülötted mások sorra elő nem kapják a telefonjukat, pásztázzák a termékeket, és egyetlen kattintással jutnak hozzá minden információhoz, amit te csak apró betűs címkéken keresgélnél hosszú percekig. Közben te csak állsz, és nem érted, mit is kellene tenned.

Ez nem egy távoli jövő – ez a valóság, amit a Tesco már most tesztel az Egyesült Királyságban, és előbb-utóbb hozzánk is elérhet.

Új rendszer, régi kérdés: ki marad le?

A brit Tesco üzleteiben új digitális rendszert próbálnak ki: a termékek csomagolásán QR-kódokat helyeznek el, amelyeket okostelefonnal beolvasva a vásárló azonnali információkhoz juthat – összetevők, allergének, szavatossági adatok, sőt még receptek is elérhetők egyetlen mozdulattal.

A cél átláthatóbb, gyorsabb és tudatosabb vásárlás. Legalábbis annak, aki rutinos a digitális világban. De mi van azokkal, akik nem?

Ez is érdekelhet: Spórolás mesterfokon: 17 tipp a háztartásban, amivel ezreket takaríthat meg havonta

A technológia nem mindenkit ér el egyformán

Bár sok fiatal és középkorú vásárló üdvözli a változást, a tapasztalatok szerint az idősebb korosztály – főként a 65 év felettiek – sokkal nehezebben igazodnak el ebben az új rendszerben.

Aki nem használ okostelefont, vagy nem tudja, hogyan kell beolvasni egy QR-kódot, annak a vásárlás egyre inkább kirekesztő élménnyé válhat. A többiek gyorsan haladnak, információkhoz jutnak, kedvezményeket kapnak – ők viszont csak nézik az egészet kívülről, és gyakran elveszettnek, lassúnak vagy feleslegesnek érzik magukat. Ez a fajta láthatatlan nyomás pedig szorongást és frusztrációt okozhat – és nem csak a pénztárnál.

Ez is érdekelhet: Fél áron vásárolhatsz most a Lidlben és a Penny Marketben: így csináld!

tesco áruház
A Tesco újdonsága eléggé megosztja a közvéleményt.

Minden attól függ, hogyan vezetik be

A technológia nem ördögtől való, sőt: ha jól alkalmazzák, akkor valódi segítség lehet a vásárlásban. Ehhez viszont elengedhetetlen, hogy az áruházláncok:

  • biztosítsanak segítő személyzetet az új rendszer használatában
  • szervezzenek ingyenes oktatásokat vagy ismertető anyagokat az idősebb korosztálynak
  • hagyják meg a hagyományos vásárlás lehetőségét azok számára, akik nem tudnak vagy nem akarnak digitálisan kapcsolódni.

Lehetőség vagy csapda?

A digitális világ előretörése nem áll meg – de az a kérdés, hogyan reagálunk rá. Lehet, hogy egy idős vásárló éppen a QR-kód révén tanulja meg élete első okostelefonos trükkjét. De ha magára van hagyva, könnyen érezheti azt: ez a világ már nem az övé.

A Tesco szerint a jelenlegi rendszer még csak kísérleti fázisban van, de a trend egyértelmű: a jövő üzletei digitálisabbak lesznek, mint valaha. És ha ez így van, akkor kötelességünk gondolni azokra is, akik nem nőtték ki az analóg korszakot.

A technológia akkor jó, ha mindenkié lehet – nem csak azoké, akik már most is értik.

Fotó: unsplash

Forrás