Gyümölcs, zöldség vagy péksütemény vásárlásakor a szupermarketben nagyon körültekintőnek kell lenni. Egy apró hiba a pénztárnál elég, és egy olcsóbb termék helyett akaratlanul is egy drágábbat fogunk fizetni. A PLU-kódok (Price Look-Up Code) megjelölésében előforduló hibák nem ritkák, sajnos gyakran egyáltalán nem vesszük észre őket. Hogyan ne legyünk átverve, és mit tegyünk, ha mégis megtörténik?
Mit szükség erre a kódra?
A helyzet legjobb megértése érdekében el kell magyaráznunk az alapfogalmakat. A PLU-kódok nagyon fontosak az áruk jelölésekor.
A PLU-kódok, vagy szó szerint az „árkereső kódok” általában ötjegyű számok, amelyeket a szupermarketekben használnak gyümölcsök, zöldségek és egyéb áruk azonosítására. Felgyorsítják a pénztárnál a fizetést, mivel a pénztárosnak nem kell az áru konkrét nevét keresnie, hanem be tud ütni egy adott kódot is. Sok eladónő már emlékszik rájuk a tapasztalatának köszönhetően, így sehol sem kell keresnie őket.
PLU-kód
PLU kód használatakor azonban hiba léphet fel.
A leggyakoribb hiba a hasonló, de eltérő árú termékek összekeverése. Ez lehet például különböző almafajták felcserélése, vagy „normál” helyett bio banán beütése. Ha a pénztáros hibázik, sajnos a drágább termék árát kell kifizetned anélkül, hogy észrevennéd.
Az esetek túlnyomó többségében ez nem rosszindulatú szándék, hanem egy egyszerű hiba, amelyet a figyelmetlenség és a gyors munkatempó okoz. A pénztárosoknak nagyon gyorsan kell dolgozniuk, és ha sok hasonló termék van a kínálatban, nem túl nehéz tévedni.
Ezeket olvastad már?
Hogyan néz ki a hiba a gyakorlatban?
Egy olvasó megosztotta tapasztalatait a TechSvět.cz cseh lap szerkesztőségével. Azt tervezte, hogy akciós almát vásárol a szupermarketben, kilogrammonként 29,90 koronáért (485 forint). Sajnos, amikor hazaért és megnézte a blokkot, rájött, hogy a pénztáros egy másik fajta almát számolt fel neki, kilogrammonként 49,90 koronáért (810 forint). Ezután visszament a boltba, és javítást kért. Az eladó eleget tett a kérésnek, de a kérdés az, hogy megérte-e egyáltalán egy ilyen erőfeszítés néhány korona/forint kedvéért.
Hogyan lehet elkerülni az ilyen kellemetlenségeket?
Számos alapelv segíthet kiküszöbölni az ilyen jellegű félreértések lehetőségét.
- Először is, a vásárlás után azonnal ellenőrizni kell a nyugtát.
- Különösen óvatosnak kell lenni a súly alapján értékesített árukkal.
- Amint bármilyen eltérést észlelsz, menj az információs pulthoz, ahol a személyzet segít megoldani a helyzetet.
- Ne dobd ki a nyugtáidat, hanem őrizd meg őket egy ideig. Később észreveheted a hibát. Nyugta nélkül azonban sokkal bonyolultabb, ha nem lehetetlen lenne a helyzet megoldása.
- Ha kártyával fizetsz, a bankszámlakivonatodat is használhatod.
Nem kell félned attól, hogy felszólalj és jogorvoslatot kérj. Ez a vásárló teljes joga, és az eladók elvárják, hogy a vásárlók éljenek is vele. A helytelenül megadott ár miatt is lehet panaszt tenni. Még ha nem is nagy összegről van szó, ami megterhelné a családi költségvetésedet, érthető, hogy elvi alapon szeretnéd megoldani a helyzetet.
Ha valamilyen okból az eladó nem hajlandó tudomásul venni a panaszt, felveheti a kapcsolatot a fogyasztóvedelmi szervekkel. Ezek az intézmények ezután ellenőrzést végeznek, és megállapítják, hogy valóban történt-e hiba.
A megelőzés a legjobb
Természetesen nem befolyásolhatod a pénztáros figyelmét, de tehetsz néhány lépést a hibák elkerülése érdekében.
- Jegyezd meg a megvásárolni kívánt termék nevét és árát. Ha nem vagy biztos benne, lefényképezheted az árcédulát.
- A jelöléskor figyelj oda, hogy mit ír be az eladónő. Kétség esetén azonnal kérdezz rá. A pénztáros hálás lehet, hogy időben felhívtad a figyelmet a hibára, és később nem kell kellemetlen beszélgetést folytatnia a felettesével.
- És végül, de nem utolsósorban, mint minden, a személyek közötti kommunikációval kapcsolatos kérdésben, egy dolog igaz. Ne hagyd magad eltántorítani. Légy udvarias, de ugyanakkor határozott is. Ez a készség nagyon hasznos lesz számodra.
Fotó: gettyimages