Otthon és Kert

Csapdát állítottak az idősebbeknek? Ez a Lidl-trükk még a fiatalokat is őrületbe kergeti

Egyre több kedvezmény feltétele az okosalkalmazás használata. Néha egyszeri ajánlatról van szó, néha hosszú távú rendszerről. A Lidlnél odáig fajult a helyzet, hogy ugyanaz a termék az egyik vásárlónak más áron volt kapható, mint a másiknak. És ebből nagy felhajtás kerekedett.
lidl vásárlók lidl üzlet kívülről

Érdekes jelenségről számolt be az egyik cseh internetes lap. Egy már országosra dagadt felháborodásról írnak, ami szerint több idős olvasójuk nehezményezi, hogy mivel nem használnak okostelefont, lemaradnak számos kuponos akcióról, amit például a Lidl applikáción keresztül kínál a vásárlóinak. Az a bajuk, hogy míg egyeseknek jár a kedvezményt, ha felmutatják a telefonjukat, nekik teljes árat kell fizetni. Az applikációs rendszer nálunk is működik, így érdemes egy pillantást vetni rá, mi is a cseh idősek baja.

Mi a probléma az applikációval?

A vásárlók elkezdték észrevenni, hogy az árak eltérnek attól függően, hogy a Lidl Plus mobilalkalmazásban megjelöltek-e egy üzletet közeliként az otthonukhoz. Azok számára, akik ezt nem tették meg, más volt az ajánlat, gyakran drágább. Ez gyakran megtörténik, főleg az élelmiszerekkel kapcsolatos akciók esetében. Míg valaki a szórólap szerinti árat fizeti, egy más csak közvetlenül a pénztárnál veszi észre, hogy az ár magasabb.

Dupla díjak? Érzelmekből és kemény szavakból sem volt hiány

Egyesek szerint „ez diszkrimináció”, olyan, mintha „jobbakra és rosszabbakra osztották volna a vásárlókat”. Csehországban egyébként a Lidl végül gyorsan megszüntette ezt a funkciót a kettős árképzéssel kapcsolatos kritikák után. Bejelentették, hogy az úgynevezett egyedi árak továbbra is az alkalmazásban maradnak, de csak nagyon specifikus és egyértelműen megjelölt termékekre vonatkoznak.

A technológiai akadályok különösen az idősekre lehetnek hatással

Az „alkalmazáson belüli” kedvezmények elve régóta neheztelést kelt. Több ezer idős embert érint, akik vagy nem rendelkeznek okostelefonnal, vagy koruk és technikai korlátaik miatt nem tudják frissíteni azt. Ugyanakkor egyre gyakoribb, hogy egy üzlet csak azoknak kínál akciós árat, akik letöltik az alkalmazást, és fizetéskor fel is mutatják.

A fogyasztói magatartás szakértői szerint ez a rendszer azoknak az ügyfeleknek árt, akik nem rendelkeznek digitális írástudással. Vagyis nem használják olyan ügyesen az okostelefont például, mint a fiatalok

A piac technológiai szegmentációja figyelhető meg. A vállalatok tudják, hogy az alkalmazások kizárnak majd néhány vásárlót, de az adatok és a lojalitás szempontjából elengedhetetlenek számukra. De időseket mintha mindenkinél jobban érintené és kizárná az akciókról ez a gyakorlat.

Alkalmazások, kuponok

Az alkalmazás hiánya mellett maga az okostelefon használata is bonyolítja sok idős ember helyzetét. Az apró betűs rész, a kedvezmények előzetes aktiválásának szükségessége, a QR-kódok beolvasása vagy az alkalmazás grafikus felületének navigálása mind olyan akadályokat jelentenek, amelyek a lakosság egy része számára leküzdhetetlenek. Míg a fiatalabb generációk ezt magától értetődőnek veszik, sok idős ember számára ez komoly akadály.

QR-kódok és képernyők szórólapok és nyugták helyett

lidl áruház kívülről

Nemcsak az alkalmazásba való bejelentkezés problémás, hanem a benne való navigálás is. A vásárlóknak gyakran manuálisan kell aktiválniuk a kedvezményeket vásárlás előtt, vagy QR-kódot kell beolvasniuk fizetéskor. Egyesek számára ez nemcsak stresszt jelent, hanem azt is, hogy nem tudják igénybe venni az üzlet által nyilvánosként feltüntetett kedvezményt.

A cseh fogyasztóvédelmi szervezetek korábban már figyelmeztettek arra, hogy a digitális juttatások bevezetése hatással van a lakosság kiszolgáltatottabb csoportjaira. Az idősek, valamint a korlátozott jövedelmű vagy rosszabb internet-hozzáféréssel rendelkező emberek a gyakorlatban hátrányos megkülönböztetés áldozatai lehetnek.

Ezért mondják sokan, hogy a kedvezmények úgynevezett digitalizálása nemcsak előnyökkel, hanem váratlan akadályokkal is jár.

Ezeket olvastad már?

  1. Fél áron vásárolhatsz most a Lidlben és a Penny Marketben: így csináld!
  2. Csokornyi új virágot hoz a flamingó: öntözd ezzel a filléres keverékkel kéthetente egyszer
  3. Önkéntes magányában, gyászolva hunyt el Harkányi Endre: mindenkit elveszített, mire elment

Nyilvános vita kerekedett belőle

A nyilvános vita egyik cseh olvasója így foglalta össze a helyzetet: „Nincs alkalmazásom, mert a telefonom nem támogatja. És amúgy sem tudnám, hogyan kell használni. Aztán a pénztárnál kiderül, hogy 10 koronával (160 forint) többet fizetek. Azt mondják, azért, mert nem aktiváltam semmit. Szóval, ha nem érted a technikát, többet fizetsz.”

Pontosan az ilyen helyzetek okozzák az idősebb generációban az igazságtalanság érzését, és az, hogy elveszítik az irányítást a vásárlásaik felett. Ugyanakkor kiderül, hogy a technikai változások egyes fiatalabb vásárlók számára sem előnyösek. Panaszkodnak a kedvezmények beállításának bonyolultságára, vagy a nyugták feletti kontroll elvesztésére is, ha elveszítik vagy lecserélik telefonjukat. Bizonyos esetekben a nyugták még a régi fiókba való bejelentkezés után sem elérhetők.

Ami egy modern hűségprogram „jellemzőjének” tűnt, egyes vásárlók szemében akadállyá válik. A nagyszerű vásárlási élmény helyett a frusztráció és a kirekesztés érzése uralkodik. És bár a kiskereskedelmi láncok azt állítják, hogy ez szabad választás, a valóság azt mutatja, hogy sokaknak egyáltalán nincs lehetőségük erre.

Forrás

Fotó: gettyimages