Bizonyos országokban a hólánc használata kötelező télen, át sem engednek a határon annak hiányában. A felrakása azonban korántsem egyszerű, ezért mindenképpen kérjük meg az eladót, hogy mutassa meg, hogyan kell.
Cseréljünk gumit!
„Nyári vagy kopott gumikkal soha ne induljunk el, ha havasak az utak” – kezdi a legfontosabbal Palánkai Gellért vezető instruktor.
Pakoljunk be!
„Töltsük fel az autót fagyállóval! Tegyünk be kisseprűt, lapátot, jégkaparót. Mindig legyen friss ivóvíz, csoki vagy keksz, takaró, zseblámpa, telefontöltő, vontatókötél, kesztyű, és legalább félig legyen mindig a tank. Soha nem tudhatjuk, mikor kerülünk a hó fogságába.”
Takarítsuk le az autót!
„Ne csak a szélvédőn kaparjunk magunknak egy kis foltot, ahol éppen csak kilátunk, indítsuk be a motort, hogy az utastér páramentes legyen, közben pedig alaposan söpörjük le a havat az autó tetejéről, az összes szélvédőről és a motorháztetőről is.”
Ami a cipőt illeti!
„A magas sarkú cipők nem alkalmasak autóvezetésre, de sajnos erre csak vészhelyzetben jövünk rá. Mindig legyen az autóban egy lapos sarkú váltócipő. Ne csak az autóról, de a cipőnk talpáról is kaparjuk le a havat egy kisseprűvel, amikor beszállunk az autóba, ugyanis ellenkező esetben könnyen lecsúszik a pedálról a lábunk.”
Beállítás
„Sokan nem is sejtik, hogy mennyire nagy jelentősége van a jól beállított ülésnek. A legkisebb veszélyhelyzetben is teljesen máshogy reagál a testünk, így az autó is, ha rosszul állítjuk be az ülést.
- Ülésmagasság: A lehető legmagasabban üljünk, de azért 3-4 ujjnyi hely legyen a tetőkárpit és a fejünk között.
- Távolság: Az ülést úgy kell beállítani, hogy ha kinyomjuk a kuplungot, akkor is kissé hajlítva legyen a térdünk. Ellenkező esetben még ha 30 km/órás sebességgel ütközünk bele valamibe, akkor is eltörik a térdünk.
- Háttámla: Dőljünk hátra, nyújtsuk ki a karunkat előre. A csuklónknak a kormány tetejével egyvonalban kell lenni.
- Kormánymagasság: Olyan magasságra állítsuk a kormányt, hogy lássuk a műszerfalat, de ne érjen a térdünk a kormányhoz.
- Fejtámla: A koponyánk közepénél legyen.
- Biztonsági öv: Ha állítható a magassága, akkor ne a nyakunkon legyen. Mindig legyen bekötve!
- Helyes kormányfogás: Korábban úgy tanították, hogy a 10 és 2 óránál legyen a kezünk, ám ma már ez nem helytálló. A legideálisabb, ha 9 és 3 óránál van a kezünk, és a hüvelykujjunk legyen a kormányra támasztva.”
Gyakoroljunk!
„A legjobb, ha elmegyünk egy vezetéstechnikai pályára, ahol szakemberek segítségével készülhetünk fel a téli vezetésre. Ha erre nincs lehetőségünk, akkor keressünk egy forgalommentes helyet, hogy másokat ne sodorjunk veszélybe. Próbáljunk elindulni, megállni, akadályt kikerülni.
- Elindulás: A lehető legkevesebb gáz adásával induljunk el, így nem fog a hóban egy helyben pörögni a kerék, miközben egyre jobban elássa magát a kocsi.
- Megállás: Ha látjuk, hogy hamarosan meg kell állni, kezdjünk el óvatosan motorfékezni, tehát kapcsoljunk vissza egy-egy sebességfokozatot.
- Vészfékezés: Ha hirtelen kell megállítanunk az autót, akkor ugyanazt kell tennünk, mint száraz úton: azonnal tapossunk a fékre, közben nyomjuk ki a kuplungot. Az autó csúszni fog, de még mindig így van a legnagyobb esély arra, hogy időben megálljunk. A fék pumpálását felejtsük el, azzal nem érünk el semmit!
- Akadály kikerülése: Ha úgy látjuk, hogy esélytelen az autónk megállítása, bele fogunk csúszni az előttünk álló autóba vagy akadályba, akkor kissé tekerjük el a kormányt valamelyik irányba. Fontos, hogy soha ne tegyünk hirtelen mozdulatokat, akkor irányíthatatlanná válik a jármű. Ha mégsem úgy fordul az autó, ahogy szeretnénk (ez érvényes a kanyarodásra is), ne tekerjünk még jobban abba az irányba a kormányt, hanem vegyük le a gázról a lábunkat, de ne fékezzünk, és hagyjuk, hogy az első kerekek visszanyerjék a tapadásukat.
Ne nézzük az akadályt!
Nagyon fontos, hogy ha valamit szeretnénk kikerülni, akkor soha ne azt nézzük, hanem azt a pontot, amerre szeretnénk haladni. Az agy ugyanis úgy működik, hogy tudat alatt oda visz minket, ahová nézünk. Hagyjunk nagyobb követési távolságot, mint nyáron.
fotó: pexels