Utazáshoz kapcsolódó biztosításoknál általában BBP (baleseti, betegség és poggyász) utasbiztosításokról vagy sztornóbiztosításról (útlemondási biztosításról) beszélhetünk, melyek a nevüknek megfelelő szolgáltatást nyújtanak. Nyilván nem akarunk egy vagyont költeni rájuk, de szeretnénk biztonságban érezni magunkat. Mi a teendő?
Célzottan, ránk szabva
Minden biztosítás csak pontosan meghatározott esetekben, a biztosítási események vagy feltételek bekövetkezése esetén nyújt fedezetet. Dr. Major Szilvia ügyvéd szerint körültekintően – és költségtakarékosan – akkor köthetünk csak biztosítást, ha előzetesen nemcsak a termékismertetőt, hanem a részletesebb feltételeket tartalmazó ÁSZF-et is áttekintettük, és célzottan az utazáshoz kapcsolódóan választunk biztosítást.
Baleset- és betegbiztosításnál különösen fontos, hogy tisztában legyünk a pontos érvényességi körrel. Vagyis, hogy milyen feltételek esetén milyen módon fizet a biztosító.
„Autós utazásnál gondolnunk kell a gépjármű meghibásodására is. Ha a szerződésünk magában foglalja az asszisztencia szolgáltatást, akkor egy folyamatosan hívható segélyvonal áll a rendelkezésünkre, ahol szakértők segítik a hatékony ügyintézést, a szerelést” – mondja az ügyvéd.
Amik nem számítanak bele
Ahogy már említettük, mindig az adott szerződés dönti el, mit áll a biztosító, illetve – jogi nyelven szólva – mi számít kizáró tényezőnek.
- Általánosságban elmondható, hogy nem hatályos az utasbiztosítás, ha olyan országban utazunk, amit a Konzuli Szolgálat nem javasol.
- Szintén ne számítsunk segítségre, ha a mi jogsértő, esetleg súlyosan gondatlan magatartásunk vezetett a káreseményhez, illetve ha alkohol vagy drog hatása alatt álltunk.
- Ezenkívül a veszélyes sportok kipróbálása esetén érdemes kiegészítő biztosítást kötni, ami ugyan magasabb díjat jelent, de csak így biztosíthatjuk be magunkat.
- A nagyértékű tárgyakra – például drónok, értékes ékszerek – szintén nem terjednek ki az általános utasbiztosítások.
- Fontos még, hogy az utazás előtt meglévő betegségek szintén nem számítanak a kockázati eseményekbe, vagyis a tervezett külföldi gyógykezelést biztosan nekünk kell fizetnünk. És hasonló a helyzet a terhesség utolsó heteiben történő utazás esetén a szülésnél is.
Ez is érdekelhet: Hol fürdőzhetsz négylábú kedvenceddel? 19 kutyabarát strand országszerte kutyás pancsoláshoz
Hogyan fizet a biztosító?
Sok mindentől függ, miként téríti meg a társaság a költségeinket. Általában a gyógyszerek kiváltása, kisebb beavatkozások (pl. foghúzás) esetén helyben, készpénzben nekünk kell fizetnünk a szolgáltatásért, majd a számla bemutatásával itthon kérhetjük vissza az összeget.
„Komolyabb kezelés, műtétek, hosszabb kórházi ellátás esetén azonban az intézmény nyújtja be a számlát a biztosítóhoz. Fontos azonban, hogy baj esetén az eseményt 24 órán belül jelezzük a biztosító felé. Ezenkívül az intézményben (pl. kórház) szintén jelezzük, hogy rendelkezünk utasbiztosítással, így ők közvetlenül egyeztetnek a biztosítóval” – mondja dr. Major Szilvia.
Van utasbiztosításom a bankkártyámon, az nem elég?
A bankkártyákhoz kapcsolódó utasbiztosítás feltételeinek is érdemes alaposan utánajárni. Gyakori probléma, hogy a biztosítási fedezet jellemzően nagyon alacsony, esetleg Európán kívül nem érvényes a biztosítás. De előfordulhat, hogy csak akkor lesz érvényes biztosításunk, ha külföldön is használjuk a kártyát.
Egyéb lehetőségek: Európai Egészségbiztosítási Kártya
Az Európai Unió országaiban létezik egy Európai Egészségbiztosítási Kártya, amely minden EU-s állampolgárnak biztosítja az unión belül az orvosi ellátást. Vigyázni kell azonban, mert országonként eltérő lehet a nyújtott szolgáltatások mértéke, minősége. Egyrészt előfordulhat, hogy nem a teljes kezelést fedezi a biztosítás. Másrészt ez a kártya csupán az állami intézményekben érvényes, vagyis, ha nincs állami kórház vagy orvos a közelben, a magánellátásra nem jár térítés.
Fotó: AdobeStock