Riport

Só helyett céklával szórják fel az utakat a svédek, pedig egyáltalán nem bolondultak meg

Svédországban nagyobb a jólét, mint idehaza, ez tény, mégsem ezért szórják fel élelmiszerrel a közutakat. Sokkal szebb és környezettudatosabb az ok.
svéd útszóró célkás keveréket szór a hóra

Svédország ismét példát mutatott a fenntarthatóságban: a téli útkezelésben bevezetett új módszer nemcsak az autósok biztonságát szolgálja, hanem több ezer madár életét is megmenti, mégpedig egy egyszerű, mégis zseniális ötlettel. Céklaport és kukoricakeményítőt kevertek össze és ezzel szórják fel az utakat, hogy minél kevesebb madarat öljenek meg.

„A program 2024 őszén indult a Svevia vállalat vezetésével, az Örnsköldsvik térségében. A projekt célja, hogy a hagyományos, importált útsót helyettesítse úgynevezett cirkuláris sóval, amely ipari melléktermékekből (pl. szénhamu, műtrágyagyártás) készül, és környezetbarátabb megoldást kínál” – jelentette be tavaly Svédország egyik legnagyobb útkarbantartó vállalata. A tesztidőszak és az értékelés 2024 májusától 2026 júniusáig tart majd, két téli szezonon keresztül.

A svéd autósok imádták az ötletet, sorra dicsérték már a tesztidőszak elején is.

  • „Végre egy megoldás, ami nem csak az autókat, hanem a természetet is védi. Remélem, hamarosan mindenhol bevezetik!”
  • „Nagyon jó ötlet! Ha kevesebb só kerül a talajba, az hosszú távon mindenkinek jobb, legfőképpen a madaraknak.”
  • „Biztonságos utak és tisztább környezet – Svédország ismét példát mutat” – írták különböző fórumokon.

Mi volt a probléma a hagyományos sózással?

A téli hónapokban az utak jegesedése ellen világszerte kőzet- vagy útsót használnak. Ez a módszer ugyan hatékony, de komoly mellékhatásokkal is jár: anemcsak a járművek karosszériáját és a talajt károsítja, hanem a vadon élő állatokra is veszélyes.

A madarak gyakran összetévesztik a sókristályokat táplálékkal, és lenyelik őket, ez pedig súlyos kiszáradást, vesekárosodást és végül elhullást okozhat.

Ez is érdekelhet

  1. Megbuktak a népszerű márkák: ez a hűtő tartja a legtovább a hideget, ha áramszünet van
  2. Régen csak a szegények ették kényszerűségből: a májad legjobb barátja ez a gyerekkori csemege
  3. Pénzbírságot kapsz, ha ezt dobod a kukába: új szabályok léptek életbe a szemétszállításban

A svéd megoldás: innováció és együttérzés

svéd útszóró célkás keveréket szór a hóra
Majd, ha piros hó esi – ismerős?

Svéd mérnökök és ökológusok közösen dolgoztak ki egy új keveréket, amely sokkal kevésbé ártalmas a természetre. Az új „madárbarát só” három fő összetevőből áll:

  1. Csökkentették a nátriumtartalmat, hogy minimalizálják a mérgező hatást.
  2. Céklakivonatot tettek bele, amely nemcsak színt ad a keveréknek, hanem segít megőrizni a keverék nedvességtartalmát.
  3. Kukoricakeményítő is került az új útszóró keverékbe, ami lassítja az oldódást, így a „só” hosszabb ideig hatékony marad.

A céklakivonat, nem meglepő, vöröses árnyalatot is ad a keveréknek, ami jól látható a hóban, és elriasztja a madarakat attól, hogy tápláléknak nézzék.

  • A hagyományos útsó kristályai ugyanis hasonlítanak a természetes ásványokra, ezért a madarak gyakran összetévesztik táplálékkal.
  • Az új keverékben a céklakivonat pirosas színt ad, ami eltér a természetes magvak és ásványok színétől, így elriasztja a madarakat attól, hogy tápláléknak nézzék.
  • A „nedvességmegőrzés” nem a madarak számára van, hanem az útkezelés hatékonyságát növeli: a céklakivonat segít, hogy a keverék jobban tapadjon és ne száradjon ki túl gyorsan.

Mennyire hatás a céklás útszórósó?

Az új módszer bevezetése óta becslések szerint több ezer madár életét sikerült megmenteni Svédországban. Emellett csökkent a talaj és a víz sóterhelése, ami hosszú távon kedvez a növényzetnek és az élővilágnak. A megoldás annyira sikeres, hogy más európai országok is érdeklődnek a technológia iránt.

Mennyire hatékony?

A tesztidőszak, mint írtuk, majd csak 2026-ban ér véget, ezért végleges adatok még nincsenek, de pár dolog már most is látszik.

A hagyományos só kb. -6 °C-ig hatékony, míg a céklás keverék akár -20 °C-ig is működik, mert a cukor és szerves anyagok tovább csökkentik a fagyáspontot.

Viszont előzetes megállapításában épp a Svevia szakembereitől az, hogy mivel a finomszemcsés szerkezet miatt nem fúródik be az jégbe úgy, mint a durva szemcsés só, ezért a szóróberendezéseket és az adagolást is finomhangolni, módosítani kell. Szóval valójában nem kevésbé hatékony, csak az adagoláson kell még kicsit módosítani.

Fotó: AI-generált kép