Sok autós aggódik a téli vezetés miatt, és persze nem is alaptalanul. Leggyakrabban a hó vagy a jég miatt fáj a fejünk, amelyek jelentősen megnehezítik a kocsi irányítását.
Néhány autótulajdonost azonban egy annál is rosszabb dologgal szembesül reggelente, mint hogy le kell kaparni a jeget az üvegekről: mégpedig, hogy nem, vagy csak nagyon nehezen indul el az autójuk.
Pedig csak néhány dolgot kell megtenned, hogy elkerüld a hasonló helyzeteket.
Néha többször is meg kell próbálni
Amikor beülsz az autódba és megpróbálod beindítani egy fagyos reggelen, könnyen megeshet, hogy elsőre nem sikerül. Ha ilyen helyzetbe kerülsz, ne ess pánikba. Ez nem jelenti automatikusan azt, hogy nem tudsz majd elindulni az autóddal.
Forgasd el a kulcsot maximum háromszor, egyenként maximum tíz másodpercig, és ha a motor harmadszorra sem indul be, csak kattog és köhög, ne foglalkozz vele tovább.
Ha így jársz, télen szinte biztos, hogy az ok a gyenge akkumulátor. Ezt az indítómotor „fáradt” hangjából lehet megállapítani. Ha biztosra akarsz menni, fogj egy voltmérőt vagy multimétert.
A tizenkét volt alatti feszültség azt jelenti, hogy az akkumulátor lemerült. Az ideális érték 12,6-12,8 volt körül van.
Mit tegyek, ha télen lemerült a kocsiban az akksi?
Ha az akkumulátor lemerült, két lehetőséged van.
1. Töltés
Töltsd az aksit fél órát, ezután a motornak gond nélkül be kell indulnia. Ha viszont csak ennyi töltéssel indulsz el, menj legalább 15 kilométert, különben ott fog cserben hagyni, ahol leparkoltál. Gyanítjuk, ezt viszonylag kevesen fogják választani és nem a távolság miatt, hanem azért, mert ehhez a legtöbb kocsiból ki kell szerelni az akkumulátort.
2. Indítás egy másik autó segítségével
A második lehetőség az, hogy indítókábeleket használsz, és az autódat egy teljesen feltöltött akkumulátorral rendelkező autóhoz csatlakoztatod (bebikázod). Ha már kéznél vannak az indítókábelek, tedd őket a csomagtartóba. Sosem tudhatod, mikor jöhetnek jól neked vagy valaki másnak.
Hogyan előzd meg, hogy télen lemerüljön az aksi?
Mint sok más dologban, itt is leginkább a megelőzés segít, hiszen egyik fent felsorolt megoldás sem éppen a legoptimálisabb, amikor indulnál valahova a kocsiddal, de nem tudsz.
Az autószerelők egyetértenek abban, hogy ha tudod, hogyrégi az aksid, szánj rá időt és töltsd rendszeresen. Különösképpen akkor, ha csak rövid távolságokat vezetsz, vagy ritkán ülsz a volán mögé télen.
Ha nem vezetsz egyhuzamban még 15 km-t sem, az akkumulátornak nem lesz ideje feltölteni magát.
Milyen gyakran kell tölteni egy autó akkumulátorát?

Ha csak rövid távolságokat vezetsz, kéthetente általában elég, de jobb megfigyelni, hogyan viselkedik az autód. Egyes akkumulátorok jól bírják a telet, míg mások gyakoribb ápolást igényelnek.
Minél hidegebb van, annál gyakrabban lehet szükség a töltésre.
Ezeket olvastad már?
Talán jobb volna egy új aksi?
Mivel az autók akkumulátorai nem halhatatlanok, várható, hogy még a legjobb minőségűek is csak körülbelül 8 évig is bírják. A rossz minőségűek feleannyi ideig fogják hajtani a kocsidat.
Az öregedéssel az akkumulátor alaposabb ellenőrzést igényel.
- Néhány régebbi autó akkumulátorában még mindig vannak olyan dugók, amelyek alatt látható az elektrolitszint. Ha alacsony, csak töltsd fel desztillált vizzel a vonalig.
- A modern akkumulátoroknál az érintkezőket érdemes ellenőrizni. Ha piszkosak vagy oxidálódni kezdenek, az autó lassabban indulhat. Tisztítsd meg őket megfelelő spray-vel.
Ha azonban azt veszed észre, hogy az önindító lassabban forog, mint korábban, valószínű, hogy az akkumulátor elérte élettartama végét, és újra lesz szükséged.
Amikor elindulsz, válassz egy kényelmesebb tempót.
Hogyan indulj el télen a kocsival?
Megértjük, hogy mindenki siet néha, és ha sietsz, nagyobbat veszthetsz, mint pusztán azzal, hogy nem indul a kocsi. Veszélyeztetheted magad és a többi autóst, ráadásul az autódat is, különösen, ha télen az indítás után azonnal gyors tempóban vezetsz.
Lassan haladva melegítsd be a motort, és ne pörgesd túl magasra a fordulatszámot. Csak kb 15 kilométer megtétele után, amikor a motor eléri az üzemi hőmérsékletet, akkor léphetsz egy kicsit jobban a gázra – de mindenképp figyeld a műszerfalat is. Így a motor szépen bemelegszik, és nem kopik feleslegesen.


