Mindig bosszantó, ha egy terméket késve kapunk meg, vagy egyáltalán nem jut el hozzánk. Ám ha karácsonyra szántuk volna azt a csomagot, akkor még kellemetlenebb a helyzet. Dr. Major Szilvia ügyvéd segítségét kértük, mit tehetünk ilyenkor? Várhatunk-e kártérítést?
Honnan várjuk?
„Az első kérdés mindig az, hogy honnan rendeltük az árut. A legnagyobb biztonságban akkor vagyunk, ha belföldről vagy az Európai Unió egyik tagállamából. Fontos, hogy utánanézzünk az adott cégnek: valóban létezik-e egyáltalán. Amennyiben ezzel minden rendben van, és a termék nem időben, vagy egyáltalán nem érkezett meg, a megrendeléstől számított 14 napon belül elállhatunk a rendeléstől. Ilyenkor nem vagyunk kötelesek még a termék átvételére sem. Ha tehát késik az internetről megrendelt játék, ruha stb., akkor megtehetjük, hogy egyszerűen nem vesszük át” – mondja szakértőnk.
Biztonságosabb az utánvét
Ha a belföldi vagy uniós vásárlásnál látjuk, hogy a webáruház nem szállít időben, úgy ajánlott e-mailben lemondani a rendelést, megjelölve az indokolás nélküli elállási jogot. „Ha a vételárat már előre kifizettük, úgy a webáruháznak haladéktalanul, de legkésőbb az elállás kézhezvételétől számított 14 napon belül a fogyasztó által kifizetett teljes összeget vissza kell fizetnie. Biztonsági szempontból a legjobb, ha az utánvétes fizetési módot választjuk, ilyenkor nem kell várnunk a pénzünkre.”
Ha megsérült szállítás közben
Ebben az esetben a főszabály szerint az felel, aki a kárt okozta, aki a károsodást előidézte. A felelős személye nem mindig állapítható meg egyértelműen.
„A jogszabály szerint a termék fogyasztó részére történő átadásának időpontjáig minden esetben az eladó (a kereskedő) felel a termék épségéért, függetlenül attól, hogy a kiszállítást a postai alkalmazott vagy futárcég végezte, ezért a kereskedő nem hivatkozhat arra, hogy a kiszállítást nem ő, hanem egy alvállalkozója teljesítette” – magyarázza Szilvia.
Tengerentúli bonyodalmak
Az Unión kívül azonban már nem alkalmazhatjuk a szigorú előírásokat, ilyenkor csak az általános szerződési feltételekre támaszkodhatunk (ÁSZF).
„Ha Kínából vagy az USA-ból rendelünk, akkor fokozott körültekintéssel kell eljárnunk. Érdemes utánanéznünk az ÁSZF-nek, az internetes oldal értékeléseinek, más fogyasztók tapasztalatainak és annak, milyen vámszabályok érvényesülnek az adott cégre.”
Nézzünk utána a webáruház honlapján közzétett szállítási határidőnek is, hiszen a fogyasztók szempontjából ez a legfontosabb, és ezen a területen rendkívül nagy a szórás. Van olyan cég, amely néhány napon belül szállít, de olyan is, amely akár 30-60 munkanapra. Ezek az információk az általános szerződési feltételekben vagy külön menüpontban találhatóak meg.
Rossz csomag jött
Az utóbbi időben gyakori problémát jelent, hogy a csomagautomatában nem a mi nevünkre címzett áru található. Ilyen esetekben első körben a futárcéggel érdemes felvenni a kapcsolatot.
„Ma már a legtöbb futárcég lehetővé teszi a csomagkövetést, így viszonylag egyszerűen nyomon tudjuk követni a rendelt áru útját. Ha itt a kézbesítve megnevezést látjuk, mindenképpen haladéktalanul vegyük fel a kapcsolatot a futárcéggel. Amennyiben náluk nem járunk sikerrel, úgy az eladó céggel kell felvennünk a kapcsolatot. A webáruház köteles az e-mailen vagy postai úton elküldött panaszunkra legkésőbb 30 napon belül érdemben írásban válaszolni” – magyarázza az ügyvéd.
Hova fordulhatunk?
Amennyiben a kereskedő nem fogadja el a jogszabályi rendelkezésekkel összhangban álló elállási jogunk gyakorlását, és nem fizeti vissza az általunk kifizetett összeget – mint minden szerződéssel kapcsolatos jogvitában –, bírósághoz vagy a lakóhelyünk szerint illetékes békéltető testülethez fordulhatunk. Ez utóbbi ingyenes lehetőség mindenki számára.
Fotó: adobestock