Otthon és Kert

Nem érkezett meg a neten rendelt ajándék karácsonyra: milyen lehetőségeink vannak?

A karácsony előtti időszakban még többen választották az online vásárlást és ezzel együtt a csomagautomatába kiszállítást. A rengeteg megrendelés és a csomagküldő szolgálatoknál jelentkező munkaerőhiány miatt azonban sok volt a kavarodás, késés.
internetes rendelés csomag késés jogorvoslat

Mindig bosszantó, ha egy terméket késve kapunk meg, vagy egyáltalán nem jut el hozzánk. Ám ha karácsonyra szántuk volna azt a csomagot, akkor még kellemetlenebb a helyzet. Dr. Major Szilvia ügyvéd segítségét kértük, mit tehetünk ilyenkor? ­Várhatunk-e kártérítést?

Honnan várjuk?

„Az első kérdés mindig az, hogy honnan rendeltük az árut. A legnagyobb biztonságban akkor vagyunk, ha belföldről vagy az Európai Unió egyik tagállamából. Fontos, hogy utánanézzünk az adott cégnek: valóban létezik-e egyáltalán. Amennyiben ezzel minden rendben van, és a termék nem időben, vagy egyáltalán nem érkezett meg, a megrendeléstől számított 14 napon belül elállhatunk a rendeléstől. Ilyenkor nem vagyunk kötelesek még a termék átvételére sem. Ha tehát késik az internetről megrendelt játék, ruha stb., akkor megtehetjük, hogy egyszerűen nem vesszük át” – mondja szakértőnk.

Biztonságosabb az utánvét

Ha a belföldi vagy uniós vásárlásnál látjuk, hogy a webáruház nem szállít időben, úgy ajánlott e-mailben lemondani a rendelést, megjelölve az indokolás nélküli elállási jogot. „Ha a vételárat már előre kifizettük, úgy a webáruháznak haladéktalanul, de legkésőbb az elállás kézhezvételétől számított 14 napon belül a fogyasztó által kifizetett teljes összeget vissza kell fizetnie. Biztonsági szempontból a legjobb, ha az utánvétes fizetési módot választjuk, ilyenkor nem kell várnunk a pénzünkre.”

Ha megsérült szállítás közben

Ebben az esetben a főszabály szerint az felel, aki a kárt okozta, aki a károsodást előidézte. A felelős személye nem mindig állapítható meg egyértelműen.

„A jogszabály szerint a termék fogyasztó részére történő átadásának időpontjáig minden esetben az eladó (a kereskedő) felel a termék épségéért, függetlenül attól, hogy a kiszállítást a postai alkalmazott vagy futárcég végezte, ezért a kereskedő nem hivatkozhat arra, hogy a kiszállítást nem ő, hanem egy alvállalkozója teljesítette” – magyarázza Szilvia.

Tengerentúli bonyodalmak

Az Unión kívül azonban már nem alkalmazhatjuk a szigorú előírásokat, ilyenkor csak az általános szerződési feltételekre támaszkodhatunk (ÁSZF).

„Ha Kínából vagy az USA-ból rendelünk, akkor fokozott körültekintéssel kell eljárnunk. Érdemes utánanéznünk az ÁSZF-nek, az internetes oldal értékeléseinek, más fogyasztók tapasztalatainak és annak, milyen vámszabályok érvényesülnek az adott cégre.”

Nézzünk utána a webáruház honlapján közzétett szállítási határidőnek is, hiszen a fogyasztók szempontjából ez a legfontosabb, és ezen a területen rendkívül nagy a szórás. Van olyan cég, amely néhány napon belül szállít, de olyan is, amely akár 30-60 munkanapra. Ezek az információk az általános szerződési feltételekben vagy külön menüpontban találhatóak meg.

internetes rendelés csomag késés jogorvoslat
Az interneten rendelt termékek esetében is van lehetőség jogorvoslatra

Rossz csomag jött

Az utóbbi időben gyakori problémát jelent, hogy a csomagautomatában nem a mi nevünkre címzett áru található. Ilyen esetekben első körben a futárcéggel érdemes felvenni a kapcsolatot.

„Ma már a legtöbb futárcég lehetővé teszi a csomagkövetést, így viszonylag egyszerűen nyomon tudjuk követni a rendelt áru útját. Ha itt a kézbesítve megnevezést látjuk, mindenképpen haladéktalanul vegyük fel a kapcsolatot a futárcéggel. Amennyiben náluk nem járunk sikerrel, úgy az eladó céggel kell felvennünk a kapcsolatot. A webáruház köteles az e-mailen vagy postai úton elküldött panaszunkra legkésőbb 30 napon belül érdemben írásban válaszolni” – magyarázza az ügyvéd.

Hova fordulhatunk?

Amennyiben a kereskedő nem fogadja el a jogszabályi rendelkezésekkel össz­hangban álló elállási jogunk gyakorlását, és nem fizeti vissza az általunk kifizetett összeget – mint minden szerződéssel kapcsolatos jogvitában –, bírósághoz vagy a lakóhelyünk szerint illetékes békéltető testülethez fordulhatunk. Ez utóbbi ingyenes lehetőség mindenki számára.

Fotó: adobestock