Otthon

Változtak a jótállás szabályai: így érvényesítse a jogait vásárlás után

Használati cikk vásárlásakor, pláne, ha nagyobb értékű tárgyról van szó, fontos, hogy egy esetleges hiba esetén vissza tudjuk vinni a kereskedőhöz. Idén májustól a vásárlókra nézve kedvezően alakultak a feltételek.

A kötelező jótállás szabályait a 151/2003. (IX. 22.) Korm. rendelet szabályozza, amely a tartós fogyasztási cikkekre terjed ki. A tartós fogyasztási cikkeket a jogszabály melléklete sorolja fel részletesen. Egyszerűsítve azt mondhatjuk, hogy a 10 000 forintnál drágább tárgyak tartoznak ide. Ezek közül is például a háztartási készülékek, a villamos energiával működtetett konyhai kisgépek, a gázkészülékek, a motoros kerti gépek, a motoros kézi szerszámok és a közlekedési eszközök.

Megszűnt az egyéves verzió

„A rendeletben az idei évtől a legfontosabb változás a jótállás időtartama. Eddig úgynevezett háromsávos rendszer volt, ami azt jelentette, hogy a tartós fogyasztási cikk árától függően a jótállás lehetett egy, kettő vagy három év. Mostantól az egyéves jótállási idő megszűnt, vagyis 10 000–250 000 forintos ár esetén két év, 250 000 forint eladási ár felett három év lett a jótállás” – magyarázza dr. Major Szilvia ügyvéd.

A javítás időszaka is hozzáadódik

A jótállási idő számítása attól a naptól kezdődik, amikor a terméket a fogyasztónak átadta a kereskedő. Elképzelhető azonban, hogy egy termék nem megfelelően működik, és vissza kell vinnünk az üzletbe.

„Nagyon fontos szabály, hogy a termék kijavítása esetén a jótállás időtartama meghosszabbodik azzal az idővel, ami alatt javították a készüléket, és nem tudtuk használni. Ez tehát nem azt jelenti, hogy amikor visszakapom a terméket, újraindul például a két év, hanem azt, hogy ha, mondjuk, egy hónapig javították, mert alkatrészre vártak, akkor egy hónappal kitolódik a jótállási idő – segít tisztán látni szakértőnk a kérdésben.

Ha 30 napon belül nem tudják megjavítani a tárgyat, a vállalkozás köteles a terméket nyolc napon belül kicserélni, vagy ha ez nem lehetséges, akkor ugyanennyi időn belül vissza kell téríteni a fogyasztónak az árát.

A fogyasztó felelőssége

Változás továbbá, hogy a jótállási jegyet legkésőbb a termék átadását követő napon kell a fogyasztónak átadni (eddig a termékkel együtt kellett azt odaadni). Ezenkívül most már – a korábbi gyakorlattal ellentétben – nem követelmény, hogy igazolni tudjuk ennek átadását.

„Ezentúl a jótállás feltétele a megfelelő üzembe helyezés mellett a megfelelő üzemben tartás is, tehát itt egy picit nagyobb felelőssége van a fogyasztónak. Új szabály az is, hogy ha a terméket már háromszor próbálták megjavítani, és negyedszer is elromlik, akkor a vállalkozás köteles azt nyolc napon belül kicserélni. Amennyiben a fogyasztási cikk cseréjére nincs lehetőség, ugyancsak nyolc napon belül vissza kell téríteni a teljes vételárat” – foglalja össze a változásokat dr. Major Szilvia.

Fotó: Getty images