Riportok

Ha nem tetszik a karácsonyi ajándék: ezek nélkül el se induljon visszaváltani vagy cserélni

A legnagyobb gondossággal kiválasztott ajándékkal is előfordulhat, hogy inkább visszavinnénk a kereskedőhöz az ünnep után.

A termék hibájától egy ruhadarab nem megfelelő méretén át a több példányban megkapott könyvig számos oka lehet annak, hogy vissza szeretnénk cserélni az árut. Fontos tehát, hogy tisztában legyünk a lehetőségeinkkel, és már a vásárlást is körültekintően intézzük. Kupecki Nóra fogyasztóvédelemért felelős helyettes államtitkár segítségével utánajártunk, mire érdemes figyelni.

Javítás vagy visszafizetés

Amennyiben a karácsonyra kapott ajándék hibás, sérült vagy nem működik, szavatossági, jótállási igényeket érvényesíthetünk: az üzlet köteles a terméket kijavíttatni, vagy ha nem javítható, akkor egy ugyanolyanra kicserélni, végső esetben pedig visszafizetni a vételárat. Ha igényünket a kereskedő nem az előírásoknak megfelelően kezeli, a fogyasztóvédelmi hatósághoz érdemes fordulni, ha pedig vitás ügyünk keletkezik a vállalkozóval – például a vételár visszafizetésével kapcsolatban –, a gyorsabb és költségkímélő békéltető testületi eljárást célszerű igénybe venni a jogvita bíróságon kívüli rendezése érdekében.

Online vásárlás

Ha webáruházban, applikációból vásároltunk, a kereskedők a jótállási, szavatossági igények intézése mellett az átvételtől számított 14 napon belül kötelesek a hibátlan árucikket is visszavenni. A fogyasztónak nem kell indokolnia, hogy miért küldi vissza a terméket. Egyre több online kereskedő vállal önkéntesen ennél hosszabb, akár 30 napos elállási időt is. Fontos tudni azonban, hogy az elállási idő elsősorban a termék kipróbálását szolgálja, amelynek során úgy próbálhatjuk ki a terméket, ahogy azt egy üzletben tennénk.

Amikor nem karkötelesek

Megesik, hogy a kapott ajándék minőségét nem érheti kifogás, azonban nem jó a mérete, esetleg már van belőle, vagy egyszerűen nem tetszik a megajándékozottnak. Ha interneten vettük meg, akkor az indoklás nélküli elállás lehetőségével élhetünk. Az üzletben beszerzett termékek esetében azonban jogszabályi előírás nem kötelezi a kereskedőt a visszavásárlásra. A vevői elégedettség fokozása és a cég hírnevének öregbítése érdekében ugyanakkor egyre inkább jellemző, hogy a boltok, áruházak önkéntesen biztosítanak levásárlási vagy cserelehetőséget az év utolsó napjaiban, január elején. Célszerű ezért erről előzetesen érdeklődni, tájékoztatást kérni, a vállalást a vásárlás során akár a blokkra is felíratni.

Blokk nélkül soha!

A vásárlásról kapott nyugtát, blokkot a későbbi igényérvényesítés érdekében minden esetben célszerű megőrizni. Az ünnepi vásárokban beszerzett ajándékok esetében a kereskedő árusítóhelyen kihelyezett adatait hasznos feljegyezni, telefonnal lefényképezni, hogy probléma esetén fel tudjuk venni vele a kapcsolatot.

Szöveg: Kovács Vera

Fotó: Adobestock

Balázs Klári címlapfotózás

Gidamentés

Szofi a gólya

Csomagolásmentes üzlet

Iain Lindsay Britt nagykövet üzenete