Néhány nap múlva, 2025 januárjában vezetik be az elektronikus ingatlan-nyilvántartást. A január 15-e utáni eljárásokra már az új szabályokat kell alkalmazni azzal, hogy egy átmeneti időszakban még lehetséges lesz a korábbi szabályok szerinti papíralapú ügyintézés is.
Azonnali ellenőrzés, lerövidül a várakozási idő
Az ügyintézést egyszerűsíti és a hibalehetőségeket csökkenti, hogy a kérelmek benyújtásakor a rendszer automatikusan ellenőrzi a bevitt adatokat. A rendszer csak akkor fogadja el a kérelmet, ha azok hiánytalanul és helyesen kerültek megadásra, így gyorsítva az ügyintézést.
„Előny továbbá, hogy a kérelmek feldolgozását országosan bármely földhivatal elvégezheti a leterheltség függvényében, függetlenül az ingatlan fekvésétől. Az egyszerűbb ügyekben az ingatlanügyi hatóság automatikus döntéshozatali eljárást alkalmazhat, amely így a benyújtás napjával a tulajdonjog-bejegyzést is lehetővé teszi, jelentősen lerövidítve a korábbi várakozási időket – magyarázza dr. Tarczay Áron.
Megszünteti a rangsorolás problémáját
Mit is jelentenek ezek az újdonságok a gyakorlatban? Dr. Tarczay Áron ügyvéd segít tisztán látni a helyzetet. „A kérelmek és az azokhoz kapcsolódó okiratok kizárólag elektronikusan nyújthatók be. Ezeket az okiratszerkesztő ügyvéd – miután azokat szükség esetén elektronikus okirattá alakította – rögzíti a rendszerben, ahol azonnal iktatásra is kerül. Ennek jelentősége, hogy így másodpercpontossággal megállapítható a kérelmek beérkezésének sorrendje, ami megszünteti az azonos napokon érkező kérelmek rangsorolásának problémáját” – kezdi az ügyvéd.
Nem árt felkészülni
A szerződő feleknek elektronikus aláírásra: minősített tanúsítványra, AVDH (Azonosításra Visszavezetett Dokumentum-hitelesítés) lehetőségére, vagy e-személyivel történő aláírás lehetőségére is szükségük lesz, ennek hiányában az ügyvéd részére a meghatalmazást kormányablakban kell hitelesíteniük.
„Az elektronikus ingatlan-nyilvántartási eljárásban eljárni kívánó ügyvédeknek többletfeltételeket kell teljesíteniük: elméleti és gyakorlati vizsgát kell tenniük, megemelt felelősségbiztosítással kell rendelkezniük és az eljáráshoz szükséges technikai feltételeket biztosítaniuk kell – mondja dr. Tarczay Áron.
Fő a biztonság
Fontos változás, hogy a tulajdoni lapokból a jövőben csak a tulajdonos nevét és lakcímét lehet megismerni, a további személyes adatokhoz csak törvényes célból az erre jogosultak férhetnek hozzá.
szöveg: Kovács Vera