Egészség Riport

Biztonságosan két keréken: fogkefére is szükség lehet a bicikli tavaszi felújításához

A jó idővel egyre többször van kedvünk elővenni a bicajt a hétköznapi közlekedéshez és a túrázáshoz is. Mielőtt azonban útnak indulnánk a hosszú téli pihenő után, nézzük át alaposan az alkatrészeket!

Kezdjük a takarítással!

Először is poroljuk le a járgányt, ha tiszta a felület, jobban észrevesszük az esetleges hiányokat, problémákat. Ehhez használhatunk speciális biciklitisztító spray-t: spricceljük a felületre, majd hagyjuk hatni néhány percig, és egy szivaccsal vagy puha ronggyal töröljük át a bringát.

Ha nincs kéznél ilyen tisztító, a vázat és a gumikat bő vízzel is lemoshatjuk. Minden más alkatrészt pedig benzinbe mártott szivaccsal, ronggyal dörgöljünk át. Végül egy tiszta kendővel töröl­jük szárazra a teljes vázat.

A küllőket vagy a nehezen hozzáférhető részeket egy régi fogkefével tudjuk a legkönnyebben megtisztítani.

Átvizsgálás

A tiszta kerékpárt fordítsuk meg, és támasszuk meg a kormányon, hogy minden részhez könnyen hozzáférhessünk, átvizsgálhassuk a kerekektől a féken át a kormányig. Érdemes egy régi takarót, törülközőt alátenni, hogy védjük a bicajt és a padlót is.

Fékek: Nem kérdés, hogy működő fék nélkül nem szabad nyeregbe pattanni, éppen ezért rendszeresen meg kell vizsgálni a működését. Szükség esetén állítsuk be úgy, hogy a fék és a gumi közti távolság ne legyen több 2 milliméternél. A kopott fékgumikat cseréltessük ki, a mozgó alkatrészeket (fékkart, bowdent) pedig olajoztassuk be. Egyéb probléma esetén mindenképpen vigyük szakemberhez a kerékpárt.

Kerék: Forgassuk meg a kerekeket, és ellenőrizzük, hogy azok gond nélkül forognak-e. Ha valamelyik kerékben deformációt észlelünk vízszintes vagy függőleges irányban, esetleg a gumi minden fordulatnál beleér a fék felületébe, mindenképpen vigyük szakemberhez, hogy kicentírozza azt.

  • Ahogy az autóknál, úgy a biciklinél is célszerű megnézni a gumi­felületet is. Amennyiben a futófelület mintázata kopott, kicsik a barázdák, repedezett, öreg a gumi, érdemes újat venni.
  • Ezután fújjuk fel a gumikat – általában a kerék oldalán meg van adva, hogy mekkora nyomáson működik biztonságosan. Szakemberek szerint érdemes a felső határig levegőt pumpálni a kerékbe, mert a magas nyomás hatására könnyebben gurul, és ritkábban kap defektet a járgány, ráadásul így az abroncsot is kímélhetjük.
  • Ha gyakran használjuk a bicajt, akár kéthetente vagy havonta ajánlott ellenőrizni a keréknyomást: nyomjuk meg a kereket, amennyiben több mint 1 cm-t be tudjuk nyomni a gumit, akkor szükséges felpumpálni.
    Ezután ellenőrizzük a küllőket, majd nézzük meg a kerékagyakat is, hogy nem lötyög-e, vagy nem ad-e ki furcsa hangokat, ami akár csapágyproblémára is utalhat.

Világítás: Amennyiben kora reggel, szürkületben is bringá­zunk, mindenképpen fontos a világítás szervizelése. Nézzük át a fényszórókat, hogy megfelelően működ­nek-e, és helyezzünk el fényvisszaverőket a küllőkön.

  • Ezenkívül fontos ellenőriznünk, hogy a nyereg, illetve a kormány megfelelően van-e beállítva – főleg, ha a gyerekünk kerékpárjáról van szó, aki sokat nőtt tavalyhoz képest. A kormányt úgy kell beállítani, hogy a nyeregnél kicsit magasabban legyen. A nyeregmagasság akkor az ideális, ha a hajtás során a láb majdnem teljesen kiegyenesedik.

Lánc: A téli szezon után nem árt letisztítani külön a láncot is. Kapható speciális lánctisztító eszköz, amelynek segítségével egyszerűen, gyorsan tisztává varázsolhatjuk. De egy szivacs és némi tisztítószer segítségével is letakaríthatjuk, igaz, ilyenkor számolnunk kell azzal, hogy bizony koszos lesz a hely, ahol épp dolgozunk. Ha igazán precízen akarjuk ezt a műveletet elvégezni, akkor a legjobb, ha egy régi fogkefét használunk.

  • A tisztításon kívül a másik legfontosabb feladatunk, hogy rendszeresen be kell kennünk olajjal. Ez lehet műszerolaj, speciális bicikliolaj vagy bármilyen általános olaj is. Az olajozást ne oldalról, hanem felülről végezzük, és hagyjuk, hogy a kenőanyag mindenhova befolyhasson.

Váltó: A váltó csuklópontjait olajozzuk be bőségesen. Bármilyen furcsaságot tapasztalunk a működésében, érdemes szakemberhez fordulni a problémával.

Rozsda nélkül

Fontos, hogy megóvjuk a bicikli fém tartozékait. A belső, nem nikkelezett részeket jól olajozzuk be. Valahányszor a gép megázik, puha ronggyal töröljük teljesen szárazra. Az esetleges rozsdafoltokat dörzsöljük át petróleummal vagy terpentinnel. Nézzük át a csavarokat, és gépolajjal, illetve kenőzsírral kenjük át az alkatrészeket. Utolsó lépésként minden egyes csavart húzzunk meg alaposan, nehogy később emiatt kerüljünk bajba.

Ami nélkül ne induljunk el!

A KRESZ meghatározza, hogy milyen tartozékok szükségesek és melyek javasoltak a kerékpárra.

  • Szükséges: Fehér színű első lámpa, vörös színű hátsó lámpa, vörös színű hátsó prizma, két, egymástól független fék, csengő, borostyánsárga színű küllőprizma legalább az első keréken, fényvisszaverő ruházat (lakott területen kívül az úttesten éjszaka vagy rossz látási viszonyok között kötelező használni).
  • Javasolt: A pedálon és a küllők között borostyánsárga színű prizmák, karos szélességjelző prizma, visszapillantó tükör, sárvédő, kerékpáros bukósisak (lakott területen kívül 40 km/h-nál magasabb sebesség esetén kötelező, egyébként erősen ajánlott).
Címkék: