Egészség Riportok

Hova fordulhatunk, ha sérelem ért az orvosnál? Szakértő válaszol

Előfordul, hogy amikor a leginkább elesettnek, kiszolgáltatottnak érezzük magunkat, megértés, empátia és szakszerű segítség helyett durvaságot, nemtörődömséget tapasztalunk, vagy nem a megfelelő kezelést kapjuk. Mit tehetünk ilyenkor?

Minden egészségügyi intézményben jól elérhető, látható helyen ki van téve a betegjogi képviselők neve és elérhetősége. De ki és milyen esetben fordulhat hozzájuk? Dr. Novák Krisztina, az Integrált Jogvédelmi Szolgálat biztosa segít eligazodni a témában.

Évi 23 ezer kérdés

A betegjogi képviselőknek alapfeladata, hogy gondoskodjanak a betegek jogainak védelméről, és elősegítsék a panaszmentes ellátást.

„Fontos kiemelnem a függetlenségünket, vagyis az Integrált Jogvédelmi Szolgálat betegjogi képviselői nem a kórházak, rendelők alkalmazottjai. Tavaly mintegy 23 ezren fordultak hozzánk betegjogi kérdésekkel. Elsősorban tájékoztatást kértek egy-egy ellátás kapcsán, vagy vélelmezett, valós sérelmeik okán kértek segítséget illetékes kollégáimtól. Biztatok is mindenkit, hogy keresse őket, ha tájékozódni szeretne, vagy úgy érzi, hogy hátrány, sérelem érte” – kezdi a jog­védelmi biztos.

A leggyakoribb panaszok

A betegjogi képviselőt e-mailen, telefonon és személyesen is fel lehet keresni. Az általa nyújtott szolgáltatás ingyenes.

„Minden olyan esetben érdemes hozzánk fordulni, amikor úgy érezzük, hogy nem megfelelő ellátást kaptunk, vagy például akkor is, ha az ellátáshoz kapcsolódóan előzetesen szeretnénk tájékozódni a jogainkról, kötelezettségeinkről” – mondja Novák Krisztina.

A háziorvosokkal kapcsolatban tavaly a legtöbben azt kifogásolták, hogy az orvost nem tudják elérni. A járóbeteg-ellátásban a betegfogadás rendje, az előjegyzési idő miatt érkezett a legtöbb megkeresés, de a tájékoztatás hiányát is sokan nehezményezték. A fekvőbeteg-ellátás során pedig legjelentősebb problémaként jelezték a hozzátartozók, hogy nem kaptak tájékoztatást, vagy nem teljeskörűen tájékoztatták őket.

 

Segítség a beadványnál

A betegek nemcsak akkor fordulhatnak a képviselőhöz, ha panaszuk van az ellátással kapcsolatban, hanem akkor is, ha úgy érzik, nem megfelelő hangnemben beszélt velük az egészségügyi személyzet.

„Betegjogi képviselőink egyedi ügyekben vagy meghatalmazással tudják képviselni a hozzájuk fordulókat az eljárás során, de arra is van példa, hogy a képviselő csupán segít megírni egy levelet, panaszbeadványt, hiszen ő pontosan tudja, milyen adatra, információra van szükség ahhoz, hogy az arra jogosult szervekhez a panaszos azt benyújthassa az eredmény eléréséhez” – magyarázza a szakember.

Ha a megkeresés anonim módon történik, vagy általánosságban sokakat érint, a betegjogi képviselő ebben az esetben is intézkedik, megteszi az észrevételeit az egészségügyi szolgáltató, szükség esetén a fenntartó vagy a  hatóság felé. Fontos azonban, hogy a betegjogi képviselő nem ügyvéd, nem vehet részt egy esetleges bírósági eljárásban, műhibaperben. Ilyen esetben mindenkinek magának kell gondoskodnia a megfelelő jogi képviseletről.

Szöveg: Kovács Vera

Fotó: Adobestock

Balázs Klári címlapfotózás

Gidamentés

Szofi a gólya

Csomagolásmentes üzlet

Iain Lindsay Britt nagykövet üzenete