A jelenlegi gazdasági helyzetben szinte hétről hétre változik bizonyos termékek ára. Ha valami éppen nem lesz drágább, ott előbb-utóbb egyéb változtatást vehetünk észre: a gyártók egyik kedvelt fogása, hogy a töltőtömeget csökkentik. Vagyis, kisebb kiszerelésben kapjuk a tejfölt, üdítőt vagy akár a papírzsepit, miközben ugyanannyit fizetünk érte. Dr. Kupecki Nóra fogyasztóvédelemért felelős helyettes államtitkárt kérdeztük a témáról.
Rejtett áremelés
„A leghatékonyabb, amit mi – hatóságként – tehetünk, hogy felhívjuk a vásárlók figyelmét erre az etikátlan piaci magatartásra. Ezzel egyrészt növelni tudjuk a fogyasztói tudatosságot, másrészt ösztönözni lehet a kereskedőket, és rajtuk keresztül a forgalmazókat, gyártókat, hogy ne éljenek vissza a vásárlók bizalmával a fentiekben bemutatott rejtett áremelési gyakorlattal” – mondja dr. Kupecki Nóra.
A jelenleg hatályos jogszabályok alapján nincs olyan kötelezettségük a cégeknek, amely szerint fel kellene hívniuk a vásárlók figyelmét arra, hogy a csomagolás hasonlít a korábbihoz, de a töltőtömeg csökkent.
„Ugyanakkor fontos kiemelni, hogy a fogyasztóvédelem kollégái amellett, hogy rendszeres ellenőrzésekkel próbálják kiszűrni a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot, folyamatosan figyelemmel kísérik a hazai és nemzetközi trendeket. Jelenleg is vannak olyan előremutató gyakorlatok, amelyeket vizsgálnak. Például Franciaországban egy kiskereskedelmi lánc figyelmeztető matricákat ragaszt azokra a termékekre, amelyek mérete zsugorodott, ezáltal az egységáruk emelkedett” – mondja a szakértő.
Megszokásból vásárolunk
„Az infláció hatására az emberek visszafogják vásárlásaikat, amit érzékelve az üzletek már nem akarják tovább emelni az egyes termékek csomagárait, hiszen okkal tartanak a kereslet további esésétől. Ezért inkább a termékek kiszereléseit csökkentve a termékek egységárát növelik meg” – magyarázza a helyettes államtitkár.
Ez a fajta trükközés egyáltalán nem tekinthető fogyasztóbarát megoldásnak, sőt! Ezzel azt a tényt igyekeznek kihasználni, hogy sok fogyasztó megszokásból vásárol.
Amit kötelező kiírni
Az egységárat mindenképpen fel kell tüntetni az árcédulán. Ennek köszönhetően tudja a fogyasztó az azonos tulajdonságú termékek árát a leginkább összehasonlítani. Ezt figyelve pedig a vásárló könnyen észreveheti a kisebb, vagy nagyobb változásokat, a vállalkozások esetleges trükközéseit.
„A termék eladási és egységárát többféleképpen és többféle módon is fel lehet tüntetni. Egy terméken, annak csomagolásán vagy a termékhez egyéb módon rögzítve kell az eladási árra és az egységárra felhívni a figyelmet, de úgy is tájékoztatást lehet adni, ha közvetlenül a termék mellett elhelyezve szerepelnek az aktuális árak. Vannak kivételek, például a nem előrecsomagolt, jelenlétünkben kimért termékek (ömlesztett termékek), ezek esetében csak az egységárat kell feltüntetni” – magyarázza Dr. Kupecki Nóra.
Addig is tehát, amíg nem figyelmeztetnek a gyártók egyértelműen, érdemes résen lennünk vásárláskor, és számolnunk azzal, hogy rengeteg jól ismert csomagolásba, palackba, dobozba már nem ugyanannyi édességet, üditőt vagy szeletelt felvágottat tesznek.
Fotó: Adobestock