Riportok

Kuponvadász egyszer egy: pénztárcabarát spórolási megoldások profiktól

Egy gyakorlott, vérbeli kuponozó akár 50%-ot is megtakarít egy-egy bevásárlásnál, ami a mai világban nagyon nem mindegy. De vajon hogy csinálja?

Az utóbbi évek inflációja miatt napról napra egyre frusztrálóbb, hogy mennyit hagyunk a kasszánál a bevásárláskor. Manapság már az is kénytelen odafigyelni az akciókra, kedvezményekre, aki korábban egyszerűen csak betette a kosarába, amit szeret a család. A vevőcsalogatóként használt leárazott termékek pillanatok alatt eltűnnek a boltok polcairól, így hát ugyancsak résen kell lennünk, ha ki akarunk jönni a pénzünkből. Ehhez gyűjtöttük most össze a legjobb tippeket.

Kivágni vagy letölteni

A gyakorlott kuponozók szerint a valós megtakarításhoz fontos a tervezés, és hogy időt fordítsunk a kuponok gyűjtésére, valamint magára a bevásárlásra is. Érdemes előre kitalálni, melyik napon hány órát tudunk arra szánni, hogy összegyűjtjük az áruházláncok promóciós újságjait, és kivágjuk a cetliket. Van, hogy ezt fizikailag meg sem kell tennünk, csak a telefonunkra letölteni őket egy, az adott üzletlánchoz tartozó applikáció segítségével. Utóbbi azért is hasznos, mert az online rendszer a későbbiekben kifejezetten olyan termékekre gyárt majd nekünk akciós kuponokat, amiket gyakran vásárolunk.

Gondoljuk át a beváltást!

Az sem mindegy, az egyes kuponokat mikor váltjuk be. Nemcsak a lejárati idejük számít, azt is érdemes figyelembe venni, hogy a termék, amire szól, éppen akciós-e a boltban, így, ha az üzletszabályzat engedi, még kedvezőbb áron vásárolhatunk. Fontos, hogy kövessük a bolti leárazásokat. A legtöbb üzletlánc 8-12 hetente hirdet jelentős kedvezményt. Érdemes figyelni és jegyzetelni, melyik héten milyen típusú termékek ára megy le, így a kuponhasználatunk ütemezhető is lesz. Gondoljunk a szezonális leárazásokra is! A nyár végén aktuálissá váló iskolakezdéskor például egész évre érdemes beszereznünk a papírárut, ahogyan a téli ünnepek előtt az akciós rágcsálnivalókat.

Kerüljük el a csalódást!

Ha nem tájékozódunk teljeskörűen, könnyen belefuthatunk abba, hogy valami elkerülte a figyelmünket, és az adott kupon nem úgy, vagy nem arra, esetleg más feltételekkel érvényes, mint gondoltuk. Ezt megelőzendő a vásárlás előtt érdemes érdeklődnünk az információs pultnál. Ilyenkor a következő kérdéseket kell feltenni: van-e kuponérték-felhasználási limit? Egy termékre hány kupont használhatunk fel? És egyszerre hányat különböző termékek esetén? Össze lehet-e vonni a kupont más akciókkal? Elfogadják-e a lementett, otthon kinyomtatott vagy esetleg csak a mobilunk kijelzőjén felvillanó kupont? Ha ezekkel tisztában vagyunk, nem érhet minket a kasszánál csalódás.

Megéri a nagy kiszerelés?

Gondoljuk át, milyen termékekből élelmiszerből, tisztálkodási és tisztítószerből fogy a legtöbb a háztartásunkban. Nagy kiszerelésben csak azt jó ötlet venni, amit valóban el is használunk. Sokféle tartós élelmiszerből eltárolhatunk otthon akár háromhavi mennyiséget, és mire elfogy, az üzletláncok marketingkörforgásának működése szerint újra akciósan juthatunk hozzá. Ha például tudjuk, hogy a család szereti a paradicsomos-bazsalikomos tésztaszószt, és heti két üveggel elfogy nálunk, egész biztos, hogy spórolunk, ha a mondjuk, 25%-os kedvezményes kuponnal egyszerre 10 üveggel vásárolunk. Ez a gondolkodásmód kezdetben extra figyelmet igényel tőlünk, de a gyakorlott kuponvadászok állítják, néhány hónap alatt bele lehet jönni, és komoly összegeket lehet megspórolni.

Néha a jutalmazás is bele kell, hogy férjen

A megváltozott gazdasági körülmények miatt a pénz beosztása létkérdés, így hát nem csoda, ha egyre inkább leköt bennünket a spórolási lehetőségek keresése. „Ne érezzük társadalmi lecsúszásnak, ha korábban nem kellett nézegetnünk az akciókat, most pedig muszáj, hiszen világszintű gazdasági változás zajlik – mondja Villányi Gergő pszichológiai tanácsadó. – Amire fontos figyelnünk: az a mérték, hogy ne essünk át a ló túlsó oldalára. Egész biztos, hogy nem egészséges, ha soha nem engedünk meg örömteli dolgokat, ha akkor sem megyünk el a családdal étterembe vagy strandra, amikor egyébként megtehetnénk. Egyszer-egyszer vegyük meg a drágább kávét vagy jégkrémet, csak mert szeretjük. Attól még, hogy figyelünk a tudatos és gazdaságos éléskamra kialakítására, ne vegyük el magunktól a spontán önjutalmazás örömét, mert az másfajta frusztrációhoz vezethet.”

Nem minden az, aminek látszik

A különböző női internetes fórumokon egyre többen panaszkodnak, hogy a kuponos akciók csupán látszólagosak. Például van anyuka, aki a kislányának szeretett volna megvenni egy drága krémet 20% kedvezménnyel, mégsem tudta érvényesíteni, mert az adott terméknek, hogy, hogy nem, éppen ennyivel ment fel egyik napról a másikra az alapára. Volt, aki a 25%-os kuponkódjával drágábban kapta meg a mosószert, mint amennyiért az üzletben adott napi akcióban árulták, és olyan is akadt, aki a három gyerekét nem tudta a terv szerint beiskolázni, mert a kuponakcióban szereplő készlet már az érvényesség első napjának első órájában elfogyott. Ahol ilyesmit tapasztalunk, ott nem érdemes vásárolni többé, mert olyan céget támogatnánk, ahol a vásárlók tisztelete nem szempont.

Az apróbetűs rész

Amikor sárgán virító akciós táblákat látunk, legyünk résen! Mindig nézzük meg az apróbetűs részt! Két dolog lényeges: az egyik, hogy az adott terméknek mikor jár le a szavatossága és mekkora mennyiséget kapunk belőle. Gyakori marketingfogás, hogy valamiből látszólag kisebb összegért kicsivel kevesebbet adnak, így a végeredmény az, hogy valójában drágábban vásároltunk, mintha a rendes kiszerelést vettük volna.

Fotó: Gettyimages

Balázs Klári címlapfotózás

Gidamentés

Szofi a gólya

Csomagolásmentes üzlet

Iain Lindsay Britt nagykövet üzenete