Riport

Jobb, ha tudod: viharkár után csak ebben a két esetben fizet a biztosító

Jégeső, fákat kidöntő szél, özönvízszerűen lezúduló csapadék – az utóbbi időben egyre gyakoribbak a szélsőséges időjárási körülmények. Ilyenkor az elsődleges a személyes biztonságunk, ám az is fontos, hogy a házunkban, autónkban keletkezett kárt megtérítsék.
Jégeső viharkár autó

Ha az autónkra dől a fa

A kárunk megtérítése nem jön automatikusan. Sok mindenre kell figyelnünk, ha nem akarunk még jobban pórul járni. Zöld Kornél, az EMA Credit ügyvezető igazgatója, biztosítási szakértő szerint külön kell választani az autóban és az ingatlanban keletkezett kárt.

„Azt gondolnánk, a gépjárművekkel nincs sok gondunk, hiszen ott a kötelező felelősségbiztosítás, ez azonban csak akkor fizet, ha valaki járművel okoz nekünk kárt. Ha például egy faág rádől az autónkra, akkor a felelősségbiztosítás nem elég. Viharkár esetén akkor számíthatunk pénzre, ha van casco biztosításunk. Illetve még abban az esetben téríti meg a biztosító az autónkban keletkezett kárt, ha, mondjuk, a szomszéd kertjében álló fa dől az autónkra, és az ő lakásbiztosítása tartalmaz felelősségbiztosítást is” – magyarázza.

Bizonyító erejű dokumentálás

A keletkezett kárt minél előbb jelenteni kell a biztosítónak. Vannak olyan szerződések, amelyek azt is meghatározzák, hány napunk van a bejelentésre.

„Ne felejtsük el, hogy a bizonyítás elsősorban nekünk fontos, ezért mindig készítsünk fotókat a káreseményről. Manapság már szinte mindenkinek van okostelefonja, és mindenhová magunkkal visszük. Így a technikai része nem jelenthet gondot, inkább tudatosítsuk magunkban, hogy a felfordulás, pánik közepette se feledkezzünk meg a fotózásról.

Jégeső viharkár autó
Mindig készítsünk fotókat a káreseményről

Ez is érdekelhet

Nézzük át jól a biztosításunkat!

Az otthonunk, nyaralónk esetében akkor számíthatunk a kárunk megtérítésére egy vihar után, ha van megfelelő lakásbiztosításunk. Fontos, hogy pontosan ismerjük a szerződésünk tartalmát, vagyis azt, milyen feltételeknek kell teljesülniük (mi számít viharnak a társaság szerint, milyen károkat térít meg, stb.), hogy valóban meg is kapjuk az áhított pénzt.

„Úgy célszerű megkötni a biztosítást, hogy előtte átgondoljuk, esetleg tanácsadóval átbeszéljük, milyen kár érheti az ingatlanunkat, mit érzünk reális veszélynek. Még most sem késő átnézni a már meglévő biztosítást, és esetleg kiegészíteni azt. Mondok egy példát: sokan telepítettek napelemet a házukra, ám nem biztos, hogy ezt belevették a több éve kötött lakásbiztosításukba. Ha a szél, jégeső stb. megrongálja az elemeket, csak abban az esetben számíthatunk a biztosító térítésére, ha ez benne van a szerződésben” – figyelmeztet Zöld Kornél.

Online a leggyorsabb a bejelentés

A kárbejelentéseket leggyorsabban online, a biztosítótársaság internetes felületén tehetjük meg. Ha kisebb kárról van szó, és a fotók alátámasztják a panaszunkat, akár a személyes kárfelmérés is elkerülhető, ami még gyorsabbá teszi a folyamatot. Nagyobb kár esetén természetesen meg kell várni a helyreállítással a kárszakértő véleményezését.

„A kárszakértő a szemle során felméri a bajt, megállapítja, hogy valóban vihar okozta-e azokat, illetve annak is utánanéz, hogy az adott időszakban volt-e azon a területen vihar. A kárbejelentés után elkezdhetjük a helyreállítást. Ha például súlyosan rongálódott a tetőnk, és beázik a ház, javíthatjuk a felmérés előtt is a hibát, vagy kicserélhetjük a hűtőt, ha épp belecsapott a villám, de fontos, hogy ebben az esetben mindent alaposan dokumentáljunk, őrizzük meg a törött cserepeket, az összetört palát vagy az elektronikai eszközt.”

Ez is érdekelhet: Mennyi készpénzt lehet vinni külföldi nyaralásra? Tippek bankkártyához és pénzváltáshoz

Fotó: archív