Riport

Számos buktatója lehet az online vásárlásnak: mutatjuk, hogy kerüld el a visszaéléseket

Novemberben már sokan elkezdjük beszerezni a karácsonyi ajándékokat. Az üzletek ezt kihasználva különböző akciókkal – black Friday, black november – ösztönzik a vevőket. A vásárlás egyik leggyorsabb módja, ha az interneten keresztül néhány kattintással vesszük meg a terméket. Nem árt azonban óvatosnak lenni!
Nő a kanapén fekszik ölében laptoppal, és online vásárol

Az online vásárlás a mindennapjaink részévé vált, hiszen gyors, egyszerű, akár a fotelból is könnyen elintézhetjük anélkül, hogy kilépnénk a lakásból. A kényelem mellett azonban számos veszélyt is rejt magában. A leggyakoribb megtévesztés, amikor a termék fotója és a valóság köszönőviszonyban sincs egymással. De olyan is előfordul, hogy hamis webáruháztól vásárolunk, és a megrendelt, kifizetett termék egyáltalán nem érkezik meg. Ekkor bottal üthetjük a pénzünk, valamint az eladó nyomát.

A rejtett költségek, adathalász e-mailek szintén veszélyt jelenthetnek. A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) figyeli a digitális térben előforduló megtévesztéseket, számos eljárást indított már online csalások miatt. Horváth Bálint, a GVH kommunikációs vezetője segítségével bemutatjuk az online vásárlások során felmerülő veszélyeket, és azt, hogyan tudjuk ezeket elkerülni.

„Nem kell megijedni, senkit nem akarunk lebeszélni az online vásárlásról. Érdemes azonban körültekintőnek lenni a vásárlások előtt. Az online térben az ajánlatok könnyedén összehasonlíthatók, így tudatos vásárlással a legkedvezőbb termék vagy szolgáltatás rendelhető meg” – kezdi a kommunikációs vezető.

Ellenőrizzük az URL-címet!

Az egyik legfontosabb szabály, hogy csak megbízható, ismert webáruházból rendeljünk. Nézzünk utána az elérhetőségeknek, árulkodó lehet, ha nem találunk címet, telefonszámot. Ha egy cégnek nincs ügyfélszolgálata, akkor a panaszunkat sem fogják kezelni.

„Ezenkívül fontos, hogy ellenőrizzük a weboldal URL-címét. Ha a weboldal címe https:// jelekkel kezdődik (vagy lakat ikon jelenik meg), az azt jelenti, hogy a webhely rendelkezik tanúsítvánnyal. Ennek megléte igazolja, hogy az adott oldalt valóban az a vállalat üzemelteti, amelytől vásárolni kívánunk” – magyarázza Horváth Bálint.

Nő a kanapén fekszik ölében laptoppal, és online vásárol

Visszaküldhetem, ha nem jó?

Fontos tudni, hogy online vásárlás esetén indokolás nélküli elállási jog illeti meg a vásárlót a termék megrendelése és a kiszállítás közötti időtartam alatt. Vagyis, amíg nem vesszük át a terméket, addig bármikor visszamondhatjuk a rendelést.

„A termék átvételétől – tehát nem a rendeléstől – számítva további 14 napunk van arra, hogy meggondoljuk magunkat, azaz éljünk az indokolás nélküli elállási joggal. Ilyenkor sem kell megmagyaráznunk, miért nem kérjük, de természetesen jelezhetjük e-mailben, a cég által küldött formanyomtatványon vagy a visszaküldött csomaghoz csatolt levélben. A cégeknek lehetőségük van 14 napnál hosszabb – akár 30 napos – határidőt is meghatározni. Erről mindig érdemes a honlapon, az általános szerződési feltételekben tájékozódni. Erre nincs általános szabály, a cég saját maga dönti el, milyen esetekre vonatkoztatja.”

A vállalkozás haladéktalanul, de legkésőbb az elállásról való tudomásszerzéstől számított 14 napon belül visszatéríti a termék árát, beleértve az egyéb költségeket, pl. kiszállítási díj, csomagolási költség. Ezt az összeget a vevő által igénybe vett fizetési móddal megegyező módon téríti vissza a webshop. A fogyasztó beleegyezésével más fizetési módot is lehet alkalmazni, de ezért többletdíj nem számítható fel. A vállalkozás mindaddig visszatarthatja a visszajáró összeget, amíg a terméket meg nem kapta, vagy kétséget kizáróan nem igazoltuk, hogy azt visszaküldtük.

Ha a terméket visszaküldjük, akkor ezt nekünk kell fizetnünk, kivéve, ha a vállalkozó vállalta ennek visszaáru postaköltségét.

Természetesen nem minden, interneten árusított termék vásárlásakor élhet a fogyasztó az elállási jogával. Ide tartozik, ha zenét, filmet vagy számítógépes programot rendelünk, és kiszállítás után a zárt csomagolást már felbontottuk.

Olcsó, kínai?

Egyre népszerűbbek nálunk is a különböző kínai, illetve Európai Unión kívüli webáruházak, amelyek leginkább az alacsony áraikkal vonzzák a vevőket.

„Nem árt tudni, hogy nem azonos a vásárlót megillető védelem, ha az Európai Unió valamely tagállamából vagy egy harmadik országból (nem uniós tagállamból) rendelünk. Értelemszerűen jóval nehezebb a jogunkat érvényesíteni egy nem uniós tagállamban alapított céggel szemben. Ezt mindenképp érdemes mérlegelni a kattintás előtt” – mondja a kommunikációs vezető.

Ingyenes wifin keresztül ne!

Online vásárlás esetén csak biztonságos fizetési módot használjunk, a bankkártyaadatainkat csak a bank online fizetésre létrehozott oldalán adjuk meg. Ingyenes wifin keresztül ne bonyolítsunk le érzékeny tranzakciót! Ha bármilyen kétely merül fel a kiválasztott webshoppal kapcsolatban, akkor válasszuk inkább az utánvétes fizetési módot.

Az online vásárlásoknál a vásárlói vélemények és tapasztalatok rendkívül fontos szerepet játszanak, legyen szó webhelyről vagy egy adott termékről. Nem szabad elfelejtenünk azonban, hogy ezek nem mindig megbízhatóak. Legyen gyanús, ha egy weboldalon nincsenek értékelések, vagy túl sok a pozitív, esetleg nagyon hasonló szövegezésű, illetve nyelvtanilag helytelen vélemény.

Ezeket olvastad már?

Fotó: Adobe Stock