Riportok

Bosszúság helyett: minden, amit a karácsonyi online vásárlásról tudni kell

Karácsony előtt még sok-sok csábító akciós lehetőséget kínálnak a webáruházak. Ám legyünk óvatosak, ha el akarjuk kerülni a bosszúságot!

Az ilyen vásárlás gyors, egyszerű és még a lakást sem kell elhagyni hozzá. A kedvezményes árak vagy a karácsony előtti rohanás gyakran gyors vásárlói döntésekre ösztönöz, azonban ilyen esetben is fontos a legalapvetőbb fogyasztói jogokkal tisztában lenni. Ezeknek jártunk utána a szakértővel.

Először ellenőrizzük a webáruházat!

„Minden vásárlás előtt kattintsunk a „kapcsolat” menüpontra, mert innen láthatjuk, hogy hazai vagy külföldi webáruházban böngészünk-e, aminek később, jogérvényesítés szempontjából komoly jelentősége lehet – tanácsolja dr. Kupeczki Nóra. A webáruházak ellenőrzéséhez érdemes megnéznünk a jogsértést elkövető e-kereskedőket felsoroló www.jogsertowebaruhazak.kormany.hu oldalt is.

Fizetés és szállítás

A legbiztonságosabb fizetési mód az utánvét, emellett előrefizetés esetén kedvező alternatíva lehet a virtuális bankkártyával rendelkező webszámla, amelyet elég olyan összeggel feltölteni, amely az adott vásárláshoz elegendő. Bankkártyával történő előrefizetés esetén visszaterhelésre (chargeback) is lehetőség nyílik a bankkártyatársaságok és a bankok szabályzatai alapján, ha például a kifizetett termék nem érkezik meg.

A szállítási mód kiválasztásakor jó tudni, hogy ha a futár jelenlétében szeretnénk meggyőződni a termék sértetlenségéről, akkor olyan webáruházat kell választanunk, amely ezt a lehetőséget biztosítja. Ebben az esetben a vásárló aláírásával nemcsak a csomag, hanem a termék sértetlenségét is igazolja. Egyéb esetekben a futár kizárólag a csomag sértetlen átadásáért felel – figyelmeztet a szakértő.

Ha nem lett jó, visszavitethetem?

Online vásárlás esetén a vevőt a termék átvételétől számított 14 napon belül indokolás nélküli elállási jog illeti meg. Ez a jog azonban nem korlátlan, a kereskedőnek egyes termékkörökre nem kell elállási jogot biztosítania. Ilyenek például a gyorsan romló élelmiszerek, kibontott csomagolású CD-k, DVD-k, szoftverek, letöltött programok. Emellett szintén kivételi körbe tartoznak a testtel érintkező szépségápolási termékek, például a rúzs vagy a szempillaspirál. „Fontos megjegyezni, hogy az elállási jog gyakorlása egyéb feltételhez, például az eredeti csomagolás meglétéhez nem köthető. A kereskedőnek a vételárat és a szállítási díjat a termék visszajuttatását követő 14 napon belül kell visszatérítenie a vásárlónak” – mondja a fogyasztóvédelemért felelős helyettes államtitkár. Ha a körültekintő vásárlás ellenére probléma merül fel, és azt a webáruházzal nem sikerül rendezni, a vevő a fogyasztóvédelmi hatósághoz, a békéltető testületekhez, valamint más európai uniós tagállamból történő online vásárlás esetén az Igazságügyi Minisztériumon belül működő Európai Fogyasztói Központhoz fordulhat.

+1 TIPP:

Mielőtt megrendeljük az ajándékot, ellenőrizzük le a várható kiszállítás dátumát, és kalkuláljunk rá akár plusz 2 napot – az ilyenkor szokásos megnövekedett forgalom miatt –, hogy biztosan megérkezzen az ünnepre a csomagunk.

Szöveg: Kovács Vera
Fotó: Adobestock

Balázs Klári címlapfotózás

Gidamentés

Szofi a gólya

Csomagolásmentes üzlet

Iain Lindsay Britt nagykövet üzenete