A technika, a digitalizáció és a mesterséges intelligencia fejlődésével sok minden változott és változik a világban. Mindez a vásárlási szokásokat és a boltokat is utolérte. Míg 30 évvel ezelőtt forradalmi volt a piacok mellett a szupermarketek megjelenése, mára már sok helyen önkiszolgáló pénztárakban mi magunk „húzzuk le” és fizetjük ki a termékeket.
Most egy újabb átalakulás van folyamatban, olyan üzletekkel, ahol már pénztárra sincs szükség. Az Aldi új modellel kísérletezik egy londoni Greenwich-i üzletében. Mikor a vásárló belép a boltba, 10 font (kb. 12 euró) előleget kell fizetnie, amelyet levonnak a vásárlás összegéből, vagy visszatérítenek, ha üres kosárral távozik. Ez Európában még meglepő, de Ázsiában már jól működik.
Hogyan kell elképzelni az új rendszert?
Ebben a Shop & Go nevű üzletben kamerák és érzékelők követik nyomon a vásárlók által kiválasztott termékeket. Miután befejezték a vásárlást, egyszerűen elhagyják az üzletet, és – az előleg beszámításával – a megfelelő összeget közvetlenül a vásárló számlájáról vonják le egy mobilalkalmazáson keresztül. Ha a vásárlás teljes összege meghaladja az előlegként befizetett 10 fontot, a többletet automatikusan levonják, ha nem költöttek többet mint az előleg, a különbözetet jóváírják. Ha pedig semmi sem került a kosárba, a vásárló teljes pénzvisszatérítést kap.
Életképes lehet ez a modell?
A szupermarketek már évek óta vezetnek be különböző újításokat, amelyek gördülékenyebbé teszik a vásárlást. Az érintésmentes fizetés mindennapossá vált, akárcsak a digitális pénztárcák használata. Az üzletek egyre több személyre szabott kedvezményt is kínálnak. Ezzel az új modellel az Aldi egy lépéssel tovább megy: itt az üzletben történő vásárlás élménye változik.
Milyen negatív oldalai lehetnek?
Az ötlet forradalminak tűnhet, de számos kérdést is felvet. A vásárlás előtti előleg fizetése elriaszthatja a fogyasztókat. Ha pedig mégsem kerül semmi a kosárba, az előleg összegének a visszatérítése is fontos, hogy zökkenőmentesen működjön. Ha a folyamat túl hosszú ideig tart, vagy bonyolultnak tűnik, szintén elronthatja a vásárlói élményt. Ráadásul, ahol előre kell fizetni a belépéskor, egyfajta szűrő is lehet: a szegényebb és a modern technológiát nem ismerő, vagy használó vásárlók kiszorulhatnak ezekből az üzletekből.
És a rendszernek teljesen megbízhatónak és hibátlannak kell lennie. Ha nem jól ismeri fel a terméket vagy az alkalmazás hibásan működik bármelyik ponton, frusztrációhoz vezethet. Emellett társadalmi kérdéseket is felvet, időmegtakarításként fogják-e fel a vásárlók? És vajon mi fog történni a pénztárosi munkakörrel? Természetesen van előnye is ennek az innovatív modellnek: megelőzheti a lopásokat.
Mindenesetre a modell egyelőre csak tesztüzemben működik, de a külföldi példákat nézve nagy az esélye, hogy a következő néhány évben egyre szélesebb körben el fog terjedni ez a fajta vásárlási lehetőség.
Ez is érdekelhet
Így spórolhat időt és pénzt a boltban: heti nagybevásárlás okosan
7 spórolásnak hitt vásárlási szokás, ami valójában csak viszi a pénzt: ön melyiket csinálja?
Fotó: pexels.com
Forrás