Úgy emlékszik vissza a családi ebédekre Gábor Júlia, mintha csak tegnap történtek volna, mert ezek voltak a ritka pillanatok, amikor néhány órát együtt töltött a szüleivel.
„Nagyon elfoglalt emberek voltak, szinte csak aludni jártak haza. Kisgyerekként alig-alig találkoztam velük, de egy dologhoz ragaszkodtak: a vasárnapi közös ebédekhez. A két nagymamám is velünk lakott, ők vezették a háztartást, főztek, mostak, és gondoskodtak rólam, amíg édesanyám és édesapám dolgoztak. A filmeknek és a tévéjátékoknak köszönhetően az 50-es, 60-as években teljesen más volt a színészek megítélése, mint manapság. Mindketten Kossuth-díjasok voltak és hatalmas rajongótáborral rendelkeztek. Gyerekként zavart, hogy a szüleimet óriási érdeklődés vette körül. Csak otthon tudtunk úgy élni, mint egy hétköznapi család. Az utcán mindig, mindenhol nagy feltűnést keltettek. Anyukám frizuráját másolták a nők, a jóképű apukámba pedig halálosan szerelmesek voltak. Ruttkai Éva és Gábor Miklós egy szem gyermekének lenni pedig azt jelentette, hogy a figyelem rám is irányult” – árulja el Gábor Júlia.
![](https://meglepetes.hu/uploads/2024/04/central-0204157552-795x1024.jpg)
A ruhákat csak kölcsönbe kérte
Jóllehet a szülei nagyon híresek voltak, ez az anyagi helyzetükön nem látszott meg. „A szüleim nem értettek a pénzcsináláshoz, ők művészek voltak. Apukám könyvekre és képzőművészeti alkotásokra költött, de például nem volt balatoni villánk és egyéb luxuscikkünk. Kellemesen éltünk egy polgári lakásban, de semmi különös. A szocializmusban ez teljesen természetesnek számított. Anyukám még drága ruhákat sem vásárolt. A filmfesztiválokon általában a filmgyártól kölcsönzött ruhákban jelent meg, amiket a vörös szőnyeges felvonulás után visszavitt a jelmezraktárba. A szőrmebundája is eredetileg jelmez volt: a Vígszínháztól vette meg, miután már nem játszották azt a darabot, amiben viselte.”
A Ruttkai–Gábor házaspárnak a közös belföldi nyaralás jelentette a pihenést. „Nyáron mindig akadt egy-két szabad hét, amit Siófokon vagy Balatonvilágoson töltöttünk. De a strandra lemenni kész tortúra volt. Percenként kértek autogramot tőlük. Amikor pedig elmentünk egy étterembe, mindenki árgus szemekkel figyelte őket. Szerintem a szüleim élvezték a népszerűséget, mert nem emlékszem arra, hogy teherként élték volna meg. Anyukám sztárnak született: már hároméves korában színpadon játszott. Neki más nem is létezett, mint a színésznői pálya. Megszokta, hogy az érdeklődés középpontjában áll. A színházban is mindig főszerepeket osztottak rá.”
![](https://meglepetes.hu/uploads/2024/04/central-0204157574-1024x792.jpg)
A családi szálak összekuszálódtak
Júlia 11 éves volt, amikor édesanyja elköltözött otthonról. A színészkirálynő nem tudott Latinovits Zoltán bűvkörének ellenállni.
„Anyu és Latinovits legendás szerelme óriási visszhangot váltott ki. Nekem Latinovitshoz nem volt sok közöm, aránylag keveset találkoztunk. Én édesapámmal és a nagyszüleimmel laktam. De anyu gyakran jött át hozzánk, mivel apukámmal a válásuk után is barátok maradtak. Apu később újra megnősült, Vass Éva színésznőt vette el. A családi szálak nálunk nagyon kuszán alakultak, de ha hiszi, ha nem, én érzelmileg nem sérültem, mert a szüleimet imádtam. Anyukámat mindig úgy láttam, mintha velem egykorú lett volna. Amikor tízéves kislány voltam, akkor ő is azzá vált, amikor pedig harmincéves nő lettem, akkor ő is harminccá változott. Mindent meg tudtam beszélni vele. Anyukám egy tünemény volt, ő volt számomra a napsugár. Latinovits váratlan halála után nagyon szoros kapcsolatunk lett. Ő, a férjem és én, hármasban sok közös programot csináltunk. Próbáltuk enyhíteni anyu magányát és Latinovits elvesztésének fájdalmát. A férjemet nagyon kedvelte. Anyu a 80-as években már sokat betegeskedett. Kórházból ki, kórházba be. Viszonylag fiatalon, 58 évesen hunyt el. Apukámmal a kapcsolatom más jellegű volt, ő számomra a szellemi etalon. Sokat olvasott, több idegen nyelven beszélt, naplót vezetett. Az irodalom szeretetét tőle örököltem. Nyolcezer kötetes könyvtáram van.”
![](https://meglepetes.hu/uploads/2024/04/fortepan_146539-985x1024.jpg)
Zavarában egy hang sem jött ki a torkán
A házaspár lánya sosem akart színésznő lenni. 17 évesen mégis feltűnt a Szindbád című mozifilmben. „Csak egyetlen egyszer sikerült rábeszélni, hogy szerepeljek. Zavaromban egy hang sem jött ki a torkomon, amikor elindult a felvevőgép. Végül megszólalás nélkül vagyok látható az egyik jelenetben” – meséli Júlia, aki az ELTE bölcsészkarán diplomázott. Ma már nyugdíjas, de korábban könyvtárosként és titkárságvezetőként is dolgozott. A Ruttkai Éva-emlékdíjat pedig a színháztörténész-író férjével, Szigethy Gáborral közösen alapították 1987-ben.
„Az én magánéletem jól sikerült. Gáborral az ötvenedik házassági évfordulónkra készülünk májusban. A boldog házasságunk titka, hogy megegyezik az érdeklődési körünk. A kultúrát, a művészeteket pártfogoljuk, a szüleim szellemi hagyatékát is együtt ápoljuk. Dokumentáljuk a színházi szerepeiket, a levelezéseiket, a kultúrtörténeti fotókat. Azt még nem tudom, hogy mi lesz a személyes tárgyakkal, amikor én már nem élek, de nagyon remélem, hogy Ruttkai Éva és Gábor Miklós öröksége nem egy dohos pince mélyén, kartondobozokban végzi.”
![](https://meglepetes.hu/uploads/2024/04/S__FA19840116010-983x1024.jpg)
Egy bonyolult szerelem
Ruttkai Éva és Gábor Miklós 1950-ben házasodott össze. Lányuk, Júlia 1953-ban született. A pár hivatalosan 1968-ban vált el. Ruttkai nem ment feleségül Latinovitshoz, de a színész 1976-ban bekövetkezett váratlan halála után is a közös lakásukban maradt. A mai napig nem tisztázott, hogy a depresszióval küzdő színészkirály öngyilkos lett, vagy egy véletlen vonatbaleset áldozata. Ruttkai Éva 1986-ban hunyt el mellrákban, Gábor Miklós pedig 1998-ban.
Fotó: Toroczkay Csaba, Archív, Mti, Fortepan/Szalay Zoltán