Otthon és Kert

Megtévesztő ígéretek zöld csomagolásban: hogyan ismerjük fel az igazi öko tisztítószereket?

Sokan bedőlnek a környezetbarátnak tűnő, de valójában káros összetevőket tartalmazó tisztítószereknek. Az igazi öko tisztítószerek nem tartalmaznak irritatív anyagokat, szintetikus illat- vagy színezőanyagokat, ellenben természetes összetevőkből állnak.
só seprű takarítás

Sokan bedőlnek a környezetbarátnak tűnő, de valójában káros összetevőket tartalmazó tisztítószereknek – figyelmeztetnek a szakértők. Az igazi öko tisztítószerek nem tartalmaznak irritatív anyagokat, szintetikus illat- vagy színezőanyagokat, ellenben természetes összetevőkből állnak és minősítésekkel igazolják fenntarthatóságukat. A Green Brands cím szigorú feltételei például garantálják, hogy a termékek alacsony ökológiai lábnyommal készüljenek, hatékonyak legyenek és megfeleljenek a fogyasztók elvárásainak.

Maximális hatékonyság

Sokakban még mindig él az a tévhit, hogy az öko tisztítószerek hatékonysága elmarad hagyományos társaik mögött és túlságosan drágák is. A szakértő szerint eközben napjaink egyik legnagyobb fogyasztói csapdája, hogy a mutatós csomagolás és a hangzatos reklámszlogenek mögött sok esetben ugyanazok a káros anyagok rejtőznek, mint a hagyományos tisztítószerek esetében.

Mindenkinek fontos lenne megismerni a „zöldre mosás” (green washing) fogalmát, amikor bizonyos termékek elsőre környezetbarátnak tűnnek, de valójában nem azok.

„A Green Brands minősítés az egyik objektív bizonyítéka annak, hogy a termékek valóban fenntartható és tiszta alternatívát kínálnak” – tette hozzá Nagy Antal a Brilliance Tisztítószer Gyártó Zrt. alapítója.

Alapvető elvárás, hogy egy öko tisztítószer

  • ne tartalmazzon irritatív anyagokat,
  • Szintetikus színezékeket,
  • illatanyagot.

Ellenben bővelkedjen

  • a természetes összetevőkben és
  • rendelkezzen olyan minősítéssel, ami garanciát jelent a fogyasztók számára, hogy biztonságos terméket vásárolnak.

„A nemzetközi Green Brands cím szigorú kritériumokat követel meg: a gyártási folyamatok ökológiai lábnyomának minimalizálását, az alapanyagok természetességét és a csomagolás fenntarthatóságát, a minősítés folyamata átfogó értékelést tartalmaz, amely kiterjed a teljes gyártási és logisztikai láncra, a termékek hatékonyságára, és a fogyasztói visszajelzések figyelembevételére is” – hangsúlyozta a szakértő.

„Jelenleg a pályázó cégeknek, vállalatoknak mindössze 30 százaléka képes első nekifutásra megszerezni az elismerést” – fogalmazott.

só seprű takarítás

Magyar márkát is minősítettek

„A Green Brands elismerés egy évtizedes munka eredménye. Nemcsak a tisztítószereink, hanem egész vállalati filozófiánk úgy változott, hogy valóban fenntartható megoldásokat nyújtsunk” – tette hozzá a társalapító. Nagy Antal szerint a nemzetközi tanúsítvány egyértelmű bizonyítéka annak, hogy nemcsak szavakban, hanem tettekben is elkötelezettek a fenntarthatóság mellett.

A vállalat az ipari szegmensben szerzett tapasztalatait hasznosította a háztartási termékek körében is.

„A vendéglátásban a tisztítószereknek azonnal és maradéktalanul kell működniük, hiszen egy éttermi konyhában nincs idő extra sikálásra” – fogalmazott a cégvezető. Szavai szerint ez az alapelv került át a háztartási tisztítószerek fejlesztésének folyamatába is, ahol mindvégig a fókuszban maradt a környezettudatosság.

Fotó: gettyimages