Riportok

„Az öregek ezt még mind tudták”: 13 apró illemszabály, amit illene mindenkinek betartani

Meddig kell válaszolni a kapott üzenetekre? Mit csináljunk, ha felhívnak, amikor a buszon ülünk? Ha elolvassa cikkünket, nem lesz bizonytalan egyetlen fontos etikettkérdést illetően sem.

1. Félre a mobillal!

Az okostelefonok korában egy fontos szabályt kell megjegyeznünk: a jelen lévő emberek elsőbbséget élveznek az online térrel szemben, tehát tegyük el a telefont társaságban! Ez ugyanúgy igaz otthon, a vacsoraasztalnál, mint egy étteremben a munkatársakkal vagy a moziban a barátokkal. Az is helyes megoldás, ha lefordítjuk a képernyőt, vagy eltesszük a zsebünkbe, a táskánkba a készüléket. Ha pedig előre tudjuk, hogy fontos üzenetet, hívást várunk, álljunk fel az asztaltól, és úgy nézzünk rá a telefonunkra, vagy bonyolítsuk le a beszélgetést, és a lehető legrövidebb idő alatt térjünk vissza a társasághoz.

2. Maradhat a napszemüveg?

A jó modor szerint illik levenni a napszemüveget, amikor belépünk valahova, és akkor is, ha üdvözlünk valakit – akár szabadban, akár beltéren vagyunk. Erre mindig figyeljünk, hiszen a szemkontaktus a kommunikáció egyik alapköve.

3. Kirakom a Facebookra

Készítettünk egy remek fotót a legutóbbi baráti összejövetelen, és szívesen megosztanánk az ismerőseinkkel? Ha csak mi vagyunk rajta, bármikor feltölthetjük a közösségi oldalakra, de soha ne tegyük közzé, ha másokkal fotózkodunk. Lehet, hogy amit mi jó képnek látunk, az a többi résztvevő számára kínos, ezért csak akkor posztoljuk, ha erre ők is engedélyt adtak.

4. Ráérek válaszolni…

A telefonunkra egész nap jöhetnek üzenetek ismerősöktől, barátoktól, akkor is, ha épp nagyon elfoglaltak vagyunk. Az etikett nem írja elő, hogy minden üzenetre azonnal válaszoljunk, de 24 órán belül ezt illik megtenni, 8 órás időintervallumban pedig annak, aki közel áll hozzánk. Ebbe beletartozik az is, ha csak egy GIF-et vagy mémet kaptunk az illetőtől. Legalább egy mosolygós emojival köszönjük meg a másik kedvességét.

5. A „nem” az ne legyen „igen”!

Gyakori etiketthiba a hamis válasz, vagyis amikor azt mondjuk valakinek, hogy „igen” vagy „talán”, miközben pontosan tudjuk, hogy „nem” a valódi válaszunk, csak nem merjük megmondani. Valójában az a jó modor, ha nemet mondunk, amikor ez az igazság. Igaz, így a másik elsőször csalódott lehet, de meg fogja érteni, és ez még mindig jobb megoldás, mint hitegetni.

6. Várjak, ne várjak?

A liftetikett kimondja, hogy udvarias dolog tartani az ajtót olyan előtt, aki közel jár – mondjuk, 10 méteren belül. Kivétel, ha a lift már tele van, hiszen a plusz ember betömörülése mindenki számára kényelmetlenséget okozna. Ilyenkor viszont jelezzük az illető felé, hogy már nem férne be, csak azért nem várjuk meg.

7. Emelem a poharam!

Gyakori hiba, hogy az is kortyol az italából, akire koccintanak. Kitüntetett személyként nincs más dolgunk, mint élvezni a pillanatot, és miközben tósztot mondanak ránk, egy mosollyal vagy egy kis biccentéssel megköszönni.

8. Elszabadult citrom

Ez az egyik olyan szabály, amely a viktoriánus korszak óta létezik. Senki nem szerette a citromlevet a szemébe akkor, és most sem. Kíméljük meg étkezőtársainkat az elszabadult cseppektől úgy, hogy a kezünkkel eltakarjuk a citromot, miközben belenyomjuk az italunkba.

9. Szöveges üzenetek

Az SMS és messenger is megkönnyíti a gyors és hatékony kommunikációt, és egyik formulánál sem kell feltétlenül figyelnünk a helyesírásra. Az e-mailek viszont még mindig formálisabbak, ami azt jelenti, hogy teljes mondatokat kell leírnunk megfelelő nyelvtani, helyesírási szabályokkal és írásjelekkel. Az emojikat is jobb kihagyni, mivel ezek nem mindig mennek át megfelelően az e-mailen keresztül.

10. Mit adhatok, drágám?

Egy ismeretlen személyt – például felszolgálót, pénztárost vagy vásárlót – olyan néven hívni, mint édesem, drágám, gyönyörűm, cuki és hasonlók, hatalmas udvariatlanság. Bár van, aki barátságosnak vagy bátorítónak gondolja, azért mondja, de jó esetben kellemetlen, rosszabb esetben pedig zaklató. Ha nem tudjuk az illető nevét, akkor mondjuk azt, hogy ön, vagy a kisasszony, az asszonyom és uram megszólítás is megfelelő.

11. Kihangosítva

Egyre többször látni embereket az utcán és a közlekedési eszközökön kihangosított telefonon társalogni, nem törődve az utastársaikkal. Ez egy kimondottan udvariatlan és zavaró szokás. Soha ne beszéljünk hosszan, hangosan az élelmiszerboltokban, várótermekben, tömegközlekedési eszközökön vagy nyilvános illemhelyeken. Ezenkívül ne hallgassunk zenét vagy podcastokat kihangosítva a parkokban, strandokon, tanösvényeken sem.

12. Sétáltatáskor

Sok gazdi úgy gondolja, hogy rendben van, ha a kutyája póráz nélkül szaladgál, mert „nem bánt”. Még ha szófogadó állatról is van szó, kiszámíthatatlanná válhat, vagy egy másik járókelő tarthat az ebtől, ezért az etikett azt mondja, hogy az utcán, parkokban és minden nyílt területen pórázra kell kötni. Kivételt képez az erre kijelölt kutyafuttató.

13. Hová üljek?

Ha többen megyünk taxival, akkor az elsőként beszálló utasnak a legtávolabbi ponton kell helyet foglalnia, helyet biztosítva ezzel a többieknek. Senkit nem illik arra kényszeríteni, hogy átmásszon rajtunk, vagy ő menjen át a másik oldalra csak azért, hogy be tudjon szállni.

Fotó: Adobestock

Szerző: Sinkó Edit

Balázs Klári címlapfotózás

Gidamentés

Szofi a gólya

Csomagolásmentes üzlet

Iain Lindsay Britt nagykövet üzenete