Lélek Riportok

Legyen tisztában a jogaival: Mit tehet, ha késik a repülő, vagy törlik a járatát?

Sokan tervezik a külföldi vakációt repülővel, azzal azonban nincs mindenki tisztában, hogyan kérhet kártérítést az esetleges kellemetlenségek, fennakadások esetén. Pedig jobb előre felkészülni.

Nem mindegy, mikor

Az általános szerződési feltételekben – melyet elfogadunk a vásárlással – a légitársaság mindig fenntartja a menetrend-változtatás jogát. Ám nem mindegy, hogy az induláshoz képest mikor változtatja, törli a járatot a cég. „Ha az indulást megelőző 14 napon túl törlik a járatot, akkor két lehetőség van: elfogadjuk a felajánlott módosított járatot, vagy a légitársaság visszafizeti az adott repülőjegy árát. Amennyiben 14 napon belül, vagy a repülőtéren derül fény a járattörlésre, akkor a légitársaság felajánl egy alternatív útvonalat, amire átfoglalhat az utas, vagy a légitársaság visszatéríti a jegy árát, és egyes esetekben lehet kártalanítást kérni az EU-s szabályok alapján” – mondja dr. Neiger Éva Kata ügyvéd, utazásjogi szaktanácsadó.

Ha visszafelé nem indul

Elképzelhető, hogy a hazainduló járatunkat törlik. Amennyiben nem EU-s tagállamból indulunk haza, és nem egy EU-s légitársaság üzemelteti a járatot – ez az információ a repülőjegyből egyértelműen megállapítható –, úgy elsődlegesen az adott légitársaság általános szerződési feltételei, másodlagosan pedig az adott állam jogszabályai az irányadók vita esetén. „Véleményem szerint különösen ilyen esetekben szükséges ügyvéd igénybevétele, hogy tudjuk, milyen jogaink vannak és milyen igényeink lehetnek” – mondja dr. Neiger Kata.

Mikor véd a biztosítás?

Utazáshoz kapcsolódó biztosításoknál általában BBP utasbiztosításokról (tehát baleseti, betegség- és poggyászbiztosításokról) vagy sztornóbiztosításról (útlemondási biztosításról) beszélhetünk.

„Sajnos a légitársaságok menetrendjének esetleges változásával szemben nincs tökéletes megoldás, ugyanis még egy sztornó­biztosítás sem fizet minden esetben. Minden biztosítás csak pontosan meghatározott esetekben fizet, vagy olyan indokolt költségre nyújt fedezetet, amelyet egyébként a légitársaságnak meg kell térítenie. Így körültekintően – és költségtakarékosan – akkor köthetünk biztosítást, ha előzetesen áttekintettük az ÁSZF-et is, és célzottan az utazáshoz kapcsolódóan választunk biztosítást.”

Pénz vagy voucher?

Előfordulhat, hogy a törlés az utazás egy köztes állomásán derül ki, ilyenkor a légitársaság díjmentesen visszajuttatja az utast arra a repülőtérre, ahonnan indult. Az egyes légitársaságok általában magasabb összegben vállalják a visszatérítést, ha elfogadjuk a náluk felhasználható vouchert. De ezt vissza is utasíthatjuk, és jogunk van pénzben kérni a visszatérítést.

„Fontos kiemelni, hogy a légitársaság nem „vásárlásonként” fizeti vissza a jegy árát, hanem csak arra a járatra, amit érint a törlés vagy a menetrendváltozás. Ha tehát egyszerre vásároltuk meg a jegyeket, de csak az odaút járatát érinti a változtatás, akkor, mondjuk, egy pár napos nyaralás esetén érdemes átgondolni, megéri-e mindent áttervezni, a másik – visszaútra foglalt jegyet – lemondani, mert azt már lemondási díj ellenében tehetjük” – hívja fel a figyelmet a szakember.

szöveg: Kovács Vera

Fotó: Adobestock

Balázs Klári címlapfotózás

Gidamentés

Szofi a gólya

Csomagolásmentes üzlet

Iain Lindsay Britt nagykövet üzenete