Ki ne szeretne friss péksüteményeket reggelire? A dolgozókkal vagy diákokkal összehasonlítva az időseknek egyértelmű előnyük van ebből a szempontból. Időnyomás vagy sietség nélkül beugorhatnak a boltba ropogós zsemlékért a reggeli kávéjuk mellé. És amikor elmennek a boltba, ebédre vagy az unokáiknak is vesznek valamit. Az ilyen vásárlások során jönnek a félreértések…
Az idősek a lakosság jelentős részét teszik ki, ezért naivság lenne azt remélni, hogy sehol sem fogunk találkozni velük. Az idősek által elfoglalt tömegközlekedési járatok olyan időszakban, amikor a gyerekek alig férnek fel a zsúfolt buszokra, vagy a pénztáraknál miattuk is kígyózó sorok, amikor már csak munkakezdés előtt egy szendvicset szeretnél venni, mindenki számára ismerős. Az ilyen helyzetek sok náluk fiatalabb generációt bosszanthatnak.
De az is zavaró lehet, hogy mint mindenki más is, a nyugdíjasok is szeretnek leárazásokon vásárolni, akciós termékeket hazavinni, és gyakran meg is teszik.
A kedvezmények megváltoztatják a vásárlói szokásokat
„A paradicsomok akciósak.” „Nem szeretem.” „De féláron vannak.” „Vegyek párat?” Ez a mára ikonikussá vált sor a Csereüvegek című filmből mindent magában foglal, ami miatt az időseket annyira félreértik. A kor előre haladtának velejárója az is, hogy sokan olyan dolgokat vesznek meg, amiket nem akarnak, csak azért, mert jó áron jutnak hozzájuk, vagyis akciósak. És gyakran azon az áron, hogy még arra sincs időnk, hogy a lejárati idő előtt felhasználják őket.
A mai harmincas generáció zavartan csóválja a fejét az idősek akciós termékekkel teli kosarai láttán. El sem tudják képzelni, milyen lehetett szűkösen és takarékosan élni egy olyan időben, amikor mindenből bőven van. És itt nem csak a pénzbeli hiányra gondolunk, hanem az idősebb generáció azon emlékképére, amikor még nem lehetett ennyiféle terméket kapni, sőt, sokszor egyáltalán nem lehetett kapni semmit.
Ezeket olvastad már?
Időt és pénzt takarítanak meg az idősek

Az idősek ezt a hozzáállást egész életükben magukkal cipelik. Ezért nem meglepő, hogy a nyugdíjasok ugyanannyi időt töltenek promóciós szórólapok nézegetésével, mint keresztrejtvények fejtésével. Gondosan megtervezik a bevásárlásukat, az egyik boltban zöldséget vesznek, a másikban húst, hazafelé pedig betérnek egy harmadikba joghurtért. És ahelyett, hogy ide-oda rohangálnának, inkább kikerülik a bevásárlóközpontot az orvoshoz menet. De nem ők az egyetlenek, és mire az akciós szórólap érvényességének első napja délutánja véget ér, kiürülnek a polcok.
Az akciós termékek gyakran még aznap elfogynak
Amikor a még dolgozók munka után sietnek a szokásos bevásárlásukkal, az nem csoda. „Csak tojásért jöttem, de az nincs. Mindent felvásároltak azok, akiknek van idejük reggel vásárolni” – panaszkodott egy Lidl-vásárló egy másik vásárlónak egy internetes fórumon. A másik vásárló egyetértett: „Ma reggel reggelire volt szükségem a munkába, és tíz percig álltam sorban egyetlen pizzáért.”
Ez is érdekelhet
Nyugdíjasok az üzletekben: örök vitatéma
Az idősek és vásárlási szokásaik egyszerűen érzelmeket váltanak ki a társadalomban. Az internetes viták tele vannak kérdésekkel arról, hogy miért kell az időseknek reggel hétkor vásárolni menniük, amint kinyílnak a szupermarketek ajtajai. És még ha az idősek elhalasztják is a boltlátogatást a munkába indulás idejéig, amikor a pénztárak a legkevésbé forgalmasak, az akciós áruk iránti vonzalmuk miatt a polcok délutánra már üresek.
Kinek van valójában igaza?
Az idősek, de mindenki más szemszögéből is, aki gazdaságosan gondolkodik és főként leárazásokon vásárol, ez egy átgondolt és gazdaságos megközelítés. A fiatalabb generációk vagy azok számára, akik nem igazán figyelnek az árakra, ez azonban csak kellemetlenséget és tömött sorokat jelent a kasszáknál. Különösen akkor, ha munka után valami konkrét fontos dolgot szeretnének venni, és semmi sem maradt a polcon. Az eladók elégedettek, az áru eltűnt a polcokról. Az idősek örülnek, hogy jó üzletet kötöttek. És a dolgozók? Csalódottan és dühösen távoznak – nekik semmi sem maradt.
Fotó: archív