Azt javasolja, játsszunk egy partit, és sejtem, hogy ebből számomra sok jó nem sül ki. Ám miközben a játék indításaképpen felváltva rakosgatjuk a korongokat a malomjáték táblájára, jön az első meglepetés. Sikerül egymás mellé helyeznem három fehér korongot, így levehetem a bajnok egyik fekete korongját! A jelenet pillanatokon belül megismétlődik, aztán amikor valamennyi korongot feltettük a táblára, és bennem már – az előny birtokában – hatalmasra duzzad az önbizalom, Bándy György mosolyogva bólint: „Kezdjük!” Nézem a táblát, és akkor döbbenek rá, hogy nem tudok lépni. Minden oldalról be vagyok zárva. Úgy veszítem el a partit, hogy elkezdeni sem tudom…
„Stratégia, logika és művészet”
A malom ősi táblás játék, több mint 3300 éves. Már a késő bronzkorban is játszották, elterjedése a Római Birodalomhoz köthető, és a középkori Angliában is nagyon népszerű volt. A mai napig közkedvelt családi társasjáték, és lassan versenysporttá is kinőtte magát. Mind több malomversenyt rendeznek, 1996 óta Európa-bajnokságokat is. Európában főleg Németországban, Ausztriában, Svájcban és Magyarországon szeretik. Az utolsó három Európa-bajnokságot, köztük az ideit is a mindössze 27 éves Bándy György nyerte meg. Érdekes pályafutás az övé. Épületgépészeti szakközépiskolába járt, később hangtechnikus szakképesítést szerzett, mellékesen rendezvényszervezőnek is tanult, és bár gyerekkorában ő is malmozott, eszébe sem jutott, hogy egyszer ez lesz a legfőbb tevékenysége. Hosszú éveken át a malom az ő számára egy volt a táblás játékok közül. 2011 nyarán, 21 évesen kezdett vele komolyan foglalkozni, naponta több órát. Érdekelni kezdte a benne rejlő megannyi lehetőség. „Izgatni kezdett a variációk száma, az összefüggések keresésének élvezete, a logika hadrendbe állíthatósága. A malomjáték a sakkhoz hasonlóan stratégia, logika és művészet. Eleinte interneten játszottam különböző ellenfelek ellen, majd elkezdtem intenzíven helyzeteket elemezni, aztán beszereztem az akkoriban fellelhető legerősebb számítógépes malomprogramokat” – foglalja össze a kezdeteket Bándy György.
Naponta 10 órát játszott
A lelkesedés később sem hagyott alább, naponta közel tíz órát foglalkozott a malomjátékkal, a gép immár nem volt ellenfél, lényegében a többi malomjátékos se túlzottan. Másfél évvel később már versenyeken indult. A 2014-es Európa-bajnokságon 6. lett, de a következő három évben – így idén is – Európa-bajnok. Tegyük hozzá, olyan dörzsölt profik között, akik évtizedek óta játszanak. Hat éve megszállottan gyakorol, elemez, sőt. Immár televíziós műsorokban mesél a malomjátékról, nagyobb rendezvényeken, városi napokon, falunapokon népszerűsíti azt, játssza a szimultánokat. Szerte Európában ismert játékfejlesztőként is. Három barátjával készített egy tökéletes számítógépes malomprogramot, ami a malomjátékban létező mind a 143 milliárd lehetséges helyzetet tartalmazza, és azok közül választja ki a legjobbat. „Így ezt a hibátlanul játszó gépet – szemben a korábbiakkal – legyőzni sem lehet, ellene az elérhető legnagyobb siker (hibátlan játék esetén persze) a döntetlen. Ha kellően koncentrálok, képes vagyok tízből tíz döntetlent megcsinálni.”
Csukott szemmel is partit nyert
Szeptemberben amatőrök számára szervez malombajnokságot Gödöllőn, hogy népszerűsítse a játékot. Számára a játék nagyon komoly szellemi sport. „Nem is szeretem a vicces malomjátékokat, amelyekben a korongokat stampedlispoharak helyettesítik vagy éppen tréfás figurák – mondja. – Ezek ugyanis a malmot gyerekes színben tüntetik fel, pedig a világ egyik legjobb, legkomolyabb logikai játéka.”
Végül, hogy legyen egy kis sikerélményem, felajánlja, hogy játszana ellenem egy partit vakon. Előttem persze ismét felcsillan a remény. Bándy hátat fordít, és elkezdjük lerakni a korongokat. Leírhatnám most a következő egy perc számomra szomorú történetét, de felesleges. Ki fogják találni.
Hogy is megy ez?
A malom kétszemélyes, táblás stratégiai társasjáték, lapos korongokkal játsszák a malomtáblán. A játék kezdetén az a feladat, hogy felváltva mind a 9 korongot elhelyezzük a táblán. Ezután kezdődik a játék második szakasza: a korongokat tologatva a kijelölt pontok között 3 ugyanolyan színű korongot egy sorba helyezzünk, és ha ez sikerült, akkor az ellenfél egyik korongját levehetjük a tábláról. A cél az, hogy az ellenfél összes korongját eltávolítsuk a tábláról.