Ha a hétvége utolsó óráiban bevetjük ezeket a trükköket, a következő héten megköszönjük majd magunknak a segítséget, mert gyorsabban, hatékonyabban végezhetünk a feladatainkkal, és a hétköznapokon is több időnk marad a pihenésre.
1. Listázzuk a teendőinket!
Ne vágjunk úgy bele egy új hétbe, hogy nem gondoltuk végig, mi mindent kell elvégeznünk. Írjuk össze, mikorra van időpontunk az orvoshoz, mikor kell elmennünk az unokákért, milyen számláknak jár le a fizetési határideje, mikorra terveztünk nagytakarítást, melyik napra szól a színházjegyünk. Minden feladat és program szerepeljen a listánkon, az is, kit kell felhívnunk, felkeresnünk.
2. Kössük össze, amit lehet!
Az időhöz, helyhez kötött programokat írjuk bele a naptárba, és gondoljuk át, milyen apró-cseprő elintéznivalókat tudunk hozzájuk kötni, hogy ne kelljen mindenért külön szaladgálni. Ha például az orvosi rendelőtől nem messze ott a posta vagy a bank, akkor induljunk el félórával korábban, vagy intézzük el az ide kapcsolódó feladatokat a vizsgálat után. Ha egy nap több helyre is mennünk kell, igyekezzünk megtalálni a legkevesebb időveszteséggel járó, optimális útvonalat.
3. Túl sokat vállalunk?
Érdemes a feladatokat fontossági sorrendbe állítani: az orvos és az unokákra felügyelés természetesen nem várhat, de ha túl sok mindenbe kell belefognunk, akkor a nagytakarítás elhalasztható pár nappal. Ami csak az időnket rabolná és lemondható, azt mondjuk le, de az is jó megoldás, ha segítséget kérünk a szeretteinktől ahhoz, hogy mindennel végezni tudjunk. Ne zsigereljük ki magunkat a végletekig, vegyük figyelembe, hogy néha szükségünk van a pihenésre – tervezzünk is be minden napra egy kis szórakozást.
4. Dolgozzuk ki a részleteket!
Gondoljuk végig újra, ezúttal részletesen a feladatainkat: mit fogunk viselni, mit kell magunkkal vinni, amikor majd útnak indulunk. Így elkerülhetjük, hogy a blúzunkról az utolsó pillanatban derüljön ki, hogy pecsétes, és azt is, hogy a fontos iratokat indulás előtt tíz perccel próbáljuk kétségbeesetten megtalálni. Amit csak lehet, készítsünk ki, tegyük olyan helyre, ahol egy pillanat alatt rálelünk majd. Az apróságokat akár a táskánkba is bekészíthetjük. Ha egy ruha mosást, vasalást igényel, jobb ilyenkor, jó előre nekilátni, hiszen még a frissen mosott ruhadaraboknak is lesz idejük megszáradni.
5. Az étrend is lehet átgondolt
A rutinos háziasszonyok általában megtervezik a heti étrendet, és részletes bevásárlólistával indulnak a boltba, a piacra. Vasárnap este viszont érdemes még egyszer átvenni, mit is fogunk enni a következő napokban. Nézzük meg, hogy a hétvégi ebéd után milyen ételből maradt kisebb-nagyobb adag, és gondoljuk át a maradékmentő recepteket. Így a főzéssel töltött idő is csökken, és kevesebb étel kerül a kukába.
6. Lényeges apróságok
Ha vannak olyan apró-cseprő feladataink, amelyeket egész héten tologattunk magunk előtt, most hozzáfoghatunk. Válaszoljuk meg az e-maileket, indítsuk el a fontos utalásokat, ha online intézzük őket. Tegyük rendbe az íróasztalt, a konyhapultot, hogy hétfő reggel jó hangulatban, rendezetten kezdhessük az új hetet.
7. Magunkra is hagyjunk időt!
Ne csak a feladatainkra gondoljunk, hanem magunkra is. Záruljon a hétvége valami kellemessel, ami ugyancsak előkészíti a következő időszakot. Mossunk hajat, lakkozzuk ki a körmünket, krémezzük be a bőrünket. És szánjunk legalább egy-két órát valami olyasmire, ami örömmel tölt el: sétáljunk, mozogjunk, kertészkedjünk, olvassunk, vagy nézzük meg a kedvenc sorozatunkat. Az a lényeg, hogy érezzük, a pihenőnap nemcsak arról szólt, hogy szakadatlanul a ház körül dolgoztunk, hanem egy kis kikapcsolódásra is jutott időnk. A pihenés nem csak akkor jár, ha egytől egyig minden feladatunkkal végeztünk. Ellenkezőleg: akkor tudunk hatékonyan a végére járni a teendőinknek, ha nem táncolunk folyton a kiégés szélén, és még azelőtt kipihenjük magunkat, mielőtt igazán elfáradnánk.
Fotó: Adobestock