Szólni vagy nem szólni?
Egyszer-egyszer bárkivel történhet olyan váratlan esemény, amely miatt le kell mondania egy korábban foglalt időpontot. A vendég és a szolgáltató egyaránt lehet hirtelen beteg, érheti kisebb baleset a gyerekét, stb. Ha igazán tisztességesen akarunk eljárni, akkor felhívjuk az érintett felet, hogy ne várjon hiába. Persze a bosszúság olyankor is elkerülhetetlen, hiszen a szolgáltatónak nehéz mást találnia a vendég helyére, főleg 1-2 órával előtte, és így nagy valószínűséggel kimarad az abból az időpontból származó bevétele.
De persze a másik oldalon az sem kellemes, ha a frizuránk nem készül el, arról nem is beszélve, milyen igazságtalan, ha mindezért még fizetünk is kell. Egyre gyakoribb ugyanis, hogy a szolgáltatás árának bizonyos százalékát be kell fizetnünk valamilyen indokkal akkor is, ha – a mi hibánkból – nem tudunk elmenni a lefoglalt időpontra.
„Igazából lényegtelen, hogy a szolgáltató milyen jogcímen kéri el az összeget, nevezheti kártérítésnek, kötbérnek, esetleg bánatpénznek, ez alapvetően jogszerű, bizonyos feltételek mellett” – kezdi dr. Major Szilvia ügyvéd.
Előre kell közölni
Érthető, hogy a notórius lemondókat, későket, időpontot elfelejtőket valamilyen módon rá akarják venni, hogy leszokjanak erről. Ám egyetlen alkalommal is jár a büntetés? „Nem feltétlenül nevezném ezt büntetésnek, persze nem csodálkozhatunk azon sem, ha valaki valóban így érzi. A szolgáltatónak joga van eldönteni, hogy minden egyes lemondás esetén számít-e fel díjat, vagy csak a többedik alkalommal, illetve azt is, hogy hány nappal, órával korábban történő lemondás esetén kell kifizetni azt a bizonyos összeget. A feltételek tehát szabadon alakíthatók, a lényeg, hogy előre kell tájékoztatni az ügyfelet, vendéget ennek lehetőségéről. Ha a tájékoztatás elmarad, sehol nem hangzik el, és nincs leírva sem a honlapra, sem az üzlethelyiségben, nem lehet felszámítani ezt az összeget” – magyarázza az ügyvéd.
Telefonosnál szóban elég, e-mailesnél írásban
Általában szóban, telefonon kérünk időpontot, ilyenkor természetesen elegendő, ha ugyanilyen módon jelzik nekünk, mikor kell kifizetnünk a szolgáltatás díját. Amennyiben a figyelmeztetés megtörtént, akkor úgy kell tekinteni, hogy az illető elfogadta a feltételeket, és ha eláll a szerződéstől, vagyis nem kéri a szolgáltatást, akkor a megbeszélt összeget ki kell fizetnie. E-mailen, írásban történt bejelentkezés esetén célszerű a visszaigazoló e-mailben leírni az erre vonatkozó feltételeket. „A Polgári Törvénykönyv szerint a túlzott mértékű kötbér/bánatpénz mérséklését lehet kérni a bíróságtól, ám azért lássuk be, hogy egy hajfestés, egy pedikűr stb. kifizettetése nem valószínű, hogy ez a kategória” – magyarázza Szilvia.
Előleg is kérhető biztosítéknak
Ma már előfordul olyan eset is, hogy a szolgáltató előleget kér egy időpont fenntartásáért. Ilyenkor, ha igénybe vesszük a szolgáltatást, a végösszegből a korábban befizetett részt levonják. Ha pedig nem megyünk el az adott időpontra, akkor értelemszerűen nem kapjuk vissza az előleget, de természetesen erről is tájékoztatni kell a vendéget.
Szöveg: Kovács Vera
fotó: Getty images