Lélek

Csak nőkkel dolgozom együtt: tényleg fel kell készülnöd a pletykákra, furkálódásra?

A jellegzetesen női közösségekben, ahol nem, vagy csak elvétve dolgoznak férfiak, speciális dinamika alakulhat ki. Viszont az nem törvényszerű, hogy – a gyakori vélekedésnek megfelelően – mérgező, egymást hátráltató legyen a munkahelyi légkör. Lehet belőle szövetség is, ha a csapat úgy akarja…
három nő sétál az irodában

Ha azt halljuk, hogy női munkahely, sokunknak azonnal egy tipikus kép ugrik be, ahol kibeszélik egymást a hátuk mögött a kolleginák, gonoszkodnak, beszólogatnak, áskálódnak. Valóban ilyenek lennénk mi, nők egymással, egymás között? Tényleg ne tudnánk békésen együtt dolgozni, amikor nincs körülöttünk „férfienergia”?

Amennyiben egy ilyen pozícióra pályázunk, mire kell előre felkészülnünk, ha mi kapjuk meg az állást? Megkérdeztük a témáról szakértőnket, dr. Darida Ágnes coachot, aki megnyugtatott: tapasztalatai szerint a valóság egyáltalán nem ilyen rossz. A sztereotípiák rendszerint alaposan eltúlzottak.

Ez is érdekelhet: Nincs náluk pletykásabb nő: határtalan a gonoszsága ennek a 4 csillagjegynek

Nehezen hagyjuk a „pályán” a sérelmeinket

Miért működünk mi, nők másképp a saját közegünkben és azon kívül is, mint a férfiak? Az okok az eltérő szocializációban keresendők.

„Mindkét nemtől mást várnak el már pici korban is. A lányok óvodás koruktól általában kisebb csoportokban, sokszor kettesével barátkoznak, játszanak, a kapcsolataik később is egyenrangúbbak, és inkább kiközösítik azt, aki főnökösködni vagy nyíltan versengeni próbál – magyarázza dr. Darida Ágnes. – A fiúk kapcsolatai ezzel szemben jellemzően hierarchikusabbak, könnyebben elfogadnak egy »alfahímet«, így jobban megtanulják kezelni az alá-fölé rendelt helyzeteket és a konfliktust. A pályán küzdenek, de aztán hamar elengedik a sérelmeiket.

A nők nehézsége a konfliktuskezelésben gyakran adódik abból, hogy egész gyermekkorukban az volt az elvárt, hogy ne sértsenek meg másokat, legyenek békére, kompromisszumra törekvők.

Így nem mondják ki nyíltan, mi a bajuk, inkább a viselkedésükkel éreztetik, és nehezen hagyják a »pályán«, vagyis a munkahelyen a sérelmeiket. Ezenkívül a nőkre gyakrabban jellemző a neveltetésből eredő perfekcionizmus. Emögött gyakran húzódik az a gyermekkorban megerősödött hiedelem, hogy ha azt akarjuk, hogy szeressenek minket, akkor jól, lehetőleg tökéletesen kell csinálnunk a dolgokat. A »legyél jó kislány, és húzd meg magad, kövesd a szabályokat, ne legyél feltűnő« gyermekkorban sok esetben hasznos tanítás lehet, felnőttkorban azonban már nem szolgál minket.

És sok nő ezt viszi magával, ez határozza meg a munkahelyi működését is, ha nem dolgozik ezen. Természetesen a férfiaknál is van, aki így működik, de a nőknél gyakoribb – ahogy a túlagyalás, a túlzott önkritika, illetve a kritika személyes sértésnek vétele is. Mindez erősen megnehezíti azt, hogy mi, nők nyíltan és hatékonyan kezeljük a munkahelyi konfliktusainkat, és elfoglaljuk a munkában a bennünket megillető helyet.”

Kiközösítjük a főnökösködő kollégát

Mi az alapja az áskálódónak, intrikálónak beállított női közösségekről szóló vélekedésnek?

„Sokszor épp az előbb említett női szocializáció: hogy a gyerekkori mintákhoz hasonlóan hajlamosak lehetünk visszahúzni, kiközösíteni azt, aki előtérbe helyezi magát, »főnökösködik«, irányít. Pedig egy munkahely elképzelhetetlen megfelelő hierarchia nélkül. Épp ezért egy női vezetőnek, aki egyben női közösség vezetője is, nehezebb dolga van abban, hogy elfogadtassa saját vezetői szerepét, ne akarja megnyerni mindenki jóváhagyását, egyetértését. Ez egyetlen munkahelyen sem működik, de egy női közösségben könnyebb ebbe belecsúszni.”

három nő sétál az irodában

Ez is érdekelhet: Ezt a 35+1 kérdést tedd fel, ha 50 év felett ismerkedsz: bármilyen kapcsolatot elmélyíthetsz vele

Ránk erősebben kihat a magánéletünk változása

A valóságban gyakran fordul elő, hogy a női munkahelyen a nők hatékonyan, egymást segítve tudnak együtt dolgozni. Össze tudnak fogni, egy csapatként működnek, jól tudják egymást segíteni, felemelni. Hogy mi szükséges ehhez?

„A nők munkahelyi életére általában erősebben kihat a magánélet, mint a férfiakéra, és egy női közösségben jobban megérthetik az olyan nehéz helyzeteket, mint a gyerekszületés, a gyerek betegsége vagy épp a fészekből kirepülése és akár a menopauza.

Egy összetartó, támogató női közeg segíthet ebben, és ha egy nő jól érzi magát egy munkahelyen, akkor lojálisabb és hatékonyabb munkaerő lesz” – mondja szakértőnk.

A legnagyobb női erősségek

Ezek azok a jellemzők, amik miatt igazán jó tud lenni egy női közösség:

  • Erősebb empátia
  • A másik nehézségeinek intuitívabb megértése
  • Együttműködő munkastílus
  • Gondoskodó hozzáállás
  • Részletorientáltság
  • Kreatív problémamegoldás

Kompromisszumok a közös cél érdekében

Tévhit vagy igazság, hogy jobban funkcionál a közösség, ha legalább egy férfi dolgozik ott?

„Természetesen sok múlik az adott férfi karakterén, de összességében jót tesz egy szervezetnek, ha van benne többféle energia és szemléletmód. Ám csak akkor, ha ezek összeadódnak, és nem kioltják vagy visszahúzzák egymást. Valóban másképp viselkednek a nők, ha férfi van körülöttük, de ez lehet pozitív és negatív is. Akkor működik jól a csapat, ha van közös cél, közös érdek, és mindenki tud erre koncentrálni, ennek érdekében kompromisszumot kötni. A ki nem mondott dolgok viszont nagyon el tudják vonni a figyelmet a munkáról” – figyelmeztet szakértőnk.

Így boldogulhatunk ellenséges légkörben

Ha abban a kevéssé szerencsés helyzetben vagyunk, hogy a női munkahelyünk nem támogató, hanem inkább a sztereotipikus „furkálódóshoz” közelít, az alábbiakat tehetjük, hogy a lehető legjobban boldoguljunk, és akár változtassunk is a helyzeten.

  • Nem menjünk bele a pletykálkodásba, intrikába, kritizálásba – még akkor sem, ha ez erősen a munkahelyi kultúra része.
  • Meg lehet próbálni elterelni a témát: javasoljuk, hogy a munkára koncentráljunk, ne bántsuk egymást.
  • Segíthet a közös programok szervezése. Ha jobban megismerjük egymást, könnyebb lehet az együttműködés.
  • Érdemes elsajátítani (akár könyvekből) az erőszakmentes, vagyis asszertív kommunikáció alapjait, és megtanulni énüzenetekkel kommunikálni vádaskodás helyett.
  • Az őszinte, nyílt kommunikáció felvállalása is előrevisz, ehhez lehet külső segítséget, mediátort, team coachingot igénybe venni.
  • De ha a munkahelyet már toxikusnak érezzük, és nem látjuk, hogy ez változhatna, akkor érdemes onnan eljönni.

Fotó: Adobestock