Néhány kattintás és a szükséges dokumentumok beszerzése után 8 napon belül kézhez kaphatjuk a jogosítványunkat. Folyó Gergely, az IdomSoft Zrt. kommunikációs csapatvezetője segít eligazodni az online ügyintézés útvesztőjében. „2021 februárjától lehetséges a jogosítvány online meghosszabbítása. Az ingyenes szolgáltatás a magyarorszag.hu felületén érhető el az Ügyfélkapu-felhasználók számára, miután nyilatkoztak arról, hogy hozzájárulnak az automatikus okmánykiállításhoz és teljesítették a szükséges feltételeket: rendelkeznek a központi nyilvántartásban az okmánykiállításhoz szükséges digitális fényképpel és aláírásadattal, valamint beszerezték az egészségi alkalmasságról szóló igazolást” – árulja el a rendszert kifejlesztő cég munkatársa.
Első lépés: kezdjük az orvosnál!
A lejárt vezetői engedély meghosszabbítását az orvosi alkalmassági vizsgálattal kell kezdeni, amely 10 évente esedékes 50 éves korig, majd egyre gyakrabban. 50–60 év között: 5 évente, 60–70 év között: 3 évente, 70 év felett: 2 évente. A jogosítvány orvosi vizsgálatának költsége életkortól függ. Arányosan olcsóbb az életkor emelkedésével, kompenzálva ezzel a gyakoribb ellenőrzésből adódó többletköltséget.
50 év alatt: 7200 Ft
50–60 év között: 4800 Ft
60–70 év között: 2500 Ft
70 év felett: 1700 Ft
Hogyan lesz az okmányon fénykép és aláírás?
Amint elkészült az orvosi alkalmassági, automatikus eljárásban intézhetjük a vezetői engedély meghosszabbítását a www.magyarorszag.hu oldalról online, ügyfélkapus azonosítással. Az ügyintézés indítása linkre kattintva el is indíthatjuk a folyamatot, az okmány kiállításához szükséges nyilatkozat megtétele és az adatok megadása után a rendszer emberi beavatkozás nélkül maga gyártja le a megújított jogosítványt. Ehhez a rendszer a személyiadat- és lakcímnyilvántartásból a három évnél nem régebbi, személyazonosság igazolására alkalmas fénykép- és aláírásadatot is beszerzi. Abban az esetben, ha nincs ilyen okmányunk itt nyilvántartva, értesítenek a megadott elérhetőségek egyikén. Az orvosi alkalmassági igazolást nem szükséges csatolni, ugyanis ezt központilag nyilvántartják. A sikeres beküldést követően a visszaigazolás letölthető az oldalról, majd nyomon követhető az okmánykiállítás állapota. „Amennyiben a kiállítás semmilyen akadályba nem ütközik, az elkészült okmányt átlagosan nyolc napon belül postázzák” – teszi hozzá Folyó Gergely. Érdemes személyes átvételt kérni, mert a régi jogosítványt úgyis le kell adni a hivatalban, vagy visszaküldeni postán, 15 napon belül.
Bárki igénybe veheti a szolgáltatást?
Az online ügyintézés feltételei: magyarországi tartózkodási hellyel és magyar hatóság által kiállított vezetői engedéllyel kell rendelkezni, valamint a Központi Azonosítási Ügynök által biztosított azonosítási szolgáltatások valamelyikével: Ügyfélkapuval, Ügyfélkapu+ azonosítással, telefonos azonosítási szolgáltatás igénybevételére jogosító regisztrációval (RKTA), eSzemélyi okmánnyal vagy videótechnológián keresztül történő azonosítási szolgáltatás igénybevételére jogosító regisztrációval.
Szöveg: Somlai-Kiss Tímea
Fotó: Adobestock