Riportok

A Tisza-tó lehet az új Balaton? Lassan mélyülő víz, mérsékelt árak, kenguruk – ilyen az Alföld nagy vize

Elindultunk felfedezni az ország kevésbé népszerűsített, de annál gyerekbarátabb és természeti kincsekben gazdag vízpartját. Riportunk közben megbizonyosodtunk arról, hogy jó okkal vakációznak itt az ország minden szegletéből.

Délelőtt tízkor érkezünk Abádszalókra – itt található a Tisza-tó legnagyobb strandja. Épp jókor jövünk, mert már ébredeznek a helyi kemping és nyaralók lakói. Nagyszülők labdáznak a homokban az unokákkal, várandós anyuka pancsol a sekély vízben az elsőszülöttjével, kerékpártúrázó fiatalok pihennek meg a várost a parttól elválasztó, teljesen körbetekerhető gáton. A levegőben felénk kúszik a lángos illata.

Van, aki a Balatonról jön ide

„Mi Szentendréről jöttünk az unokákkal idén először a Tisza-tóra – meséli Tóth Gyula nagypapa. – Nagyon tetszik, hogy nyugalom van itt, gyerekbarát a strand, lassan mélyül a víz, és a fák jó kis árnyékot adnak. Sok mindennel lehet itt játszani is, a gyerekek végre nem a kütyüket nyomkodják, hanem egymással foglalkoznak, mint mi a gyerekkorunkban” – magyarázza, majd ő is beszáll a pancsolásba. A víz hőmérséklete igen kellemes, 28 fokos. Ennek nagyon örül a fiúcska, aki édesanyja segítségével éppen úszni tanul.

Gyula nagypapa örül, hogy itt nem kütyüznek a gyerekek

„Július 4-re vagyok kiírva a picimmel, és előtte szerettem volna még a nagyfiúval eltölteni néhány önfeledt, nyugodt napot. Ami külön vicces, hogy mi a Balatonról jöttünk ide” – nevet Heni, aki kedveli a vidék csendjét. Itt járva mi is úgy érezzük, aki nyugodt, gyerekbarát vízpartra vágyik, annak Abádszalók kitűnő választás: három óriáscsúszda, játszótér, strandröplabda, minigolf, hétvégente pedig animációs programok és kertmozi.

Heni a sekély vízben tanítja úszni a kisfiát

A Tisza-tó az aktív pihenés szerelmeseinek is kedvez. A strandon számos vízisport-szolgáltatás fellelhető, és a tó körül megtehető kerékpártúra teljes hossza több mint hatvan kilométer. „Mi Szegedről érkeztünk ide nyaralni, és biciklitúrára indultunk – meséli a fiatal pár hölgytagja, Petra. – Nem bántuk meg, mert gyönyörű a vízpart, jó a levegő, nagy a csend, lehet itt töltődni. Most a kikötő felé tekerünk tovább, hogy megnézzük az úszóházakat.”

Csokiillatú világ a fák között

Mi is nagyon kíváncsiak voltunk az úszóházakra – amelyek építése és divatja egyébként Amerikából ered –, szóval miután megkóstoljuk a büfé friss, omlós tésztájú lángosát, elindulunk a közeli Abádi Kikötőbe. A különleges, vízre épített nyaralók páratlan látványt nyújtanak, főként a motorcsónakok és a tópartra ültetett színes növények társaságában. Jó itt nézelődni a kikötő koktélbárjában egy pohár jeges frissítő mellett. A kis házak egyikét kibérelni és itt megszállni persze nem olcsó mulatság 225 euró/éj a főszezonban, de a terület – a nyaralókhoz vezető privát utakon kívül – szabadon látogatható. A kikötő egyik dolgozója javasolta, hogy ne hagyjuk ki az innen alig néhány kilométerre található „Egy csepp Tisza-tó” csokoládémanufaktúrát, mert nagyon érdekes helyi látványosság. A műhely vezetője, Szabó István éppen javában alkot, és mosolyogva invitál bennünket csokiillatú világába.

Így készül a híres sulyommal töltött csoki

„A Tisza-tó kincse a sulyom nevű növény, aminek fontos története van. Régen, a nagy szegénységben az itt élő emberek volt, hogy csak a termése leőrlésével tudtak lisztalapanyaghoz jutni, és különböző tészták, kenyerek készítéséhez használták fel. Mi a sulyom felhasználását újragondoltuk és csokoládétöltelék lett belőle, méghozzá kézzel készített bonbonokban. A fejlesztésünk több díjat is nyert, de mi itt nem álltunk meg. A sulyomból többek között pálinka és sör is készül” – árulta el a mester, majd hozzátette, ha szeretnénk élő, igazi sulyom növényt látni a természetes környezetében, ezt Tiszafüreden, az ökocentrumban megtehetjük.

Árak:

Strandbelépő:

1500 Ft (felnőtt napijegy)

1200 Ft (gyerek napijegy)

Lángos: 1000 Ft

Gyros: 1990 Ft

Fagyi: 450 Ft/gombóc

Kerékpárkölcsönzés: 8000 Ft (24 óra)

Horgászcsónakbérlés: 7000 Ft/nap

Kis kirándulócsónak-bérlés: 9000 Ft/óra

Kenguru Park:

Felnőtt jegy: 3900 Ft, gyerekjegy 2500 Ft,

3 éves kor alatt: 300 Ft.

A kenguruk földjén

Mi azonban úgy döntünk, a műhelyből Tiszaderzsre, a  Kenguru Parkba gurulunk tovább. Már a pénztárhoz lépve megtudjuk, itt a nagyok erszényeiben rengeteg kis kenguru él, de van két igazán különleges: „Zselé és Csufi úgy hat hónaposak, és az anyukájuk kidobta őket az erszényéből – meséli a parkot vezető hölgy, Herlicska Anikó. – Nem azért, mert gonosz, hanem mert a  megváltozott időjárási körülmények hatására bekapcsoltak a túlélőösztönei. Ilyenkor az állatnak nincs energiája a gondozásukra. A két kis gézengúzt azóta én etetem, egy időben haza is vittem őket éjszakára. Ma már, hogy elég nagyok, és táplálás nélkül is megvannak éjjel, itt élnek nálunk az irodán. Kézhez szoktak, szocializálódtak. Ha elég nagyok, ügyesek és erősek lesznek, kikerülnek majd a látogatható kenguruk közé.”

Anikó a kengurubébit eteti Tiszaderzsen

Akik egyébként hihetetlenül édesek! Szabadon jönnek-mennek az emberek között. A szabályzat szerint megérinteni őket nem szabad, de az ő közeledésüket el lehet fogadni. A parkban állatsimogató is található. Miután kigyönyörködjük magunkat az állatokban, eszünk egy finom gyrost a büfében, aztán a nap végén átautózunk Tiszafüredre. Itt sétálunk az Albatrosz Kikötőben, majd a főtérre látogatunk, amit egy zenélő szökőkút tesz hangulatossá. Amikor eljön a naplemente, a Tisza-tótól egy finom fagyival búcsúzunk.

Gyönyörű, de fájdalmas

A sulyomról jó tudni, hogy csoki formájában finom, de maga a növény komoly sebeket tud okozni, ha belelépünk. A termése ugyanis bár szép, de szörnyen szúr, és a hegye még bele is törik a sebbe, ami aztán nagyon be tud gyulladni.

A sulyom a lassú folyású, de még mozgó vizeket szereti, és képes hektárokat ellepni a horgászok, pancsolók és vízi sportolók bosszantására, irtani pedig nem lehet, mert védett. Nem véletlenül használták a mezítlábas korokban a javak védelmére. A házak, ólak környékén egy keskeny ösvényt hagytak a közlekedésre, amit sulyommal szórtak fel. Amikor jött a betolakodó, igen fájdalmas fogadtatásban volt része…

Érdemes tehát nekünk is elkerülni a vízben a növényt, és vízicipőt vagy szandált vinnünk a Tisza-tóhoz a biztonság kedvéért, nehogy belelépjünk.