Válasszunk ügyesen!
Ha meglepnénk magunkat vagy szeretteinket egy tavaszi parfümcsodával, néhány dologra érdemes odafigyelni. Egyszerre sose próbáljunk nagyon sokfélét – egy idő után már nem fogjuk érezni a valódi illatokat. Legjobb előzetes utánajárás és próbálkozás után három-négyre leszűkíteni a választékot, és azokat fújni a bőrünkre. Csakis olyan parfümöt érdemes megvenni, ami kifújás után néhány órával még mindig igazán tetszik saját magunkon. Az illatok mindenki bőrén máshogy „viselkednek”, ezért olyan fontos, hogy ne papíron, hanem a testünkön teszteljük őket. (Lehet, hogy a kölnit, ami a barátnőnkön elvarázsolt minket, magunkra fújva már nem is érezzük annyira finomnak.) Ne ítéljünk rögtön a fújás után, adjunk időt a kompozíciónak, hogy kibontakozzon, egybeolvadhasson a bőrünkkel.
Miért változik a karaktere?
Nemcsak mindenki bőrén más egy-egy parfüm, de az is egyedi, hogyan változik az illat az idő múlásával, milyen illatjegyek erősödnek fel vagy halványulnak el. A parfüm „felépítése”, az illatanyagok milyensége adja ennek az alapját, ami aztán mindenkin egyedi formát ölt.
• Fejillat: Amit legelőször érzünk, amikor kifújjuk a parfümöt, ami az első benyomást kelti. Fél-egy óráig érezhető.
• Szívillat: Ez adja a parfüm karakterét, 2-3 órán át érződik. Tartósabb illatjegyekből áll össze, kell egy kis idő, amíg valóban kibontakozik a bőrön.
• Alapillat: A legtartósabb illatjegyek elegye – néha kifújáskor is érződik a többi jegy mellett, de van, hogy csak 2-3 óra elteltével válik érezhetővé.
Mit jelent a rövidítés?
Az, hogy mennyire lesz tartós egy illat, sokban múlik a koncentrációján, vagyis hogy milyen mennyiségű oldott illatanyag van benne. Erre a parfüm nevéből kaphatunk információt.
• EDT – Eau de Toilette: Körülbelül 4-7 órán át tart, 5-15% illatanyaggal.
• EDP – Eau de Parfum: Koncentráltabb, intenzívebb és tartósabb verzió, 10-20% illatanyaggal, akár 8 órás tartóssággal.
• EDC – Eau de Cologne: Könnyű, 2-3 órán keresztül tartó változat, 2-4% illatanyaggal.
• Parfum (Perfume): Intenzív, 12 óránál is tovább tartó koncentrált parfüm 20-30% illatanyaggal.
• EDP Intense, Absolut: Az Eau de Parfum intenzívebb változatai.
Tartsunk mértéket!
Egy minőségi parfümért bizony mélyen a zsebünkbe kell nyúlni, de nem elsősorban ezért javasoljuk, hogy ne használjunk túl sokat belőle. Nem attól lesz tartósabb az illat, hogy sokat fújunk magunkra – ebben az esetben nagyon is igaz, hogy a kevesebb több. A nagy mennyiségben használt kölni tolakodó, mások számára zavaró lehet, de az is előfordulhat, hogy minket fog zavarni a nap folyamán az illatfelhő. Ha azért fújunk sokat a parfümből, hogy minél tovább érezzük magunkon, akkor lehet, hogy épp az ellenkező hatást érjük el: a túl intenzív illatot egy idő után nem érzékeljük, az orrunk „elfárad” tőle – és miközben mi azt gondoljuk, hogy már el is illant a parfümünk, mások még nagyon is érzik rajtunk. A legfontosabb szabály: maximum két pulzáló pontra (csukló, könyökhajlat, nyakszirt, térdhajlat) tegyünk egy-egy fújásnyit. A mennyiség növelése helyett az illat felfrissítésével, újrafújásával újítsuk meg a hatást, de ezt is csak jó néhány óra elteltével.
Hidratáljunk!
Sokkal tovább érződik az illat, ha hidratált a bőrfelület, ahová fújjuk. Ehhez az kell, hogy a testünk maga is jól hidratált legyen – figyeljünk tehát oda a folyadékfogyasztásra. Az adott terület krémezésével is segíthetjük a nedvessségpótlást. Legjobb, ha gazdagabb állagú, illatmentes testápolót használunk, de ha az illatosítottat jobban szeretjük, válasszunk olyat, ami abba az illatcsaládba tartozik, amibe a parfüm. Tehát egy könnyed, virágos kölnihez virágos illatú testápolót használva harmonikus lesz a végeredmény. Kipróbálhatjuk azt is, hogy a csuklót mandula- vagy sárgabarackmag-olajjal kenjük be kis idővel azelőtt, hogy a parfümöt használnánk – miután beszívódott, remek alapot képez az illatnak.
Tipp:
A parfümöt ne fújjuk közvetlenül kényes textilre vagy a hajunkra: az előbbin foltot hagy, az utóbbit kiszáríthatja.
Emlékek őre
Hogy miért vagyunk ennyire oda a parfümökért és miért töltünk sok időt a megfelelő megtalálásával? Az illatok hatását jól mutatja, hogy kutatások szerint míg a látott dolgoknak mindössze az 5 százalékára emlékszünk, az illatok esetén ez az arány 35 százalék – vagyis az illatélmények jóval hosszabban megmaradnak az emlékezetünkben. Ráadásul bármely más ingernél több érzelmi emléket képesek felidézni bennünk. Ennek az a magyarázata, hogy az illatokat feldolgozó agyi központ közel van az emlékek tárolásáért felelős központhoz. Egy másik kutatás szerint hajlamosak vagyunk a másokról alkotott első benyomás kialakításában nagyon erősen támaszkodni az illatokra – sokszor egyáltalán nem tudatosan. Nem véletlen tehát, hogy magunkról is a lehető legjobb üzenetet szeretnénk küldeni mások felé – a parfümünkkel is.
szöveg: Rózsa Ágnes
Fotó: Getty images