Divat

Jogosan kér bánatpénzt a fodrász, ha nem mentünk el a foglalt időpontra? Bizony, ezt is megteheti

Bárkivel előfordulhat, hogy bár be volt jelentkezve a fodrászhoz, kozmetikushoz, masszőrhöz, pedikűröshöz stb., ám közbejön valami, és az utolsó pillanatban le kell mondania az időpontot, vagy nem jelenik meg. Manapság egyre több szolgáltató számít fel ezért díjat az időpont tartása címén. Megtehetik?

Szólni vagy nem szólni?
Egyszer-egyszer bárkivel történhet olyan váratlan esemény, amely miatt le kell mondania egy korábban foglalt időpontot. A vendég és a szolgáltató egyaránt lehet hirtelen beteg, érheti kisebb baleset a gyerekét, stb. Ha igazán tisztességesen akarunk eljárni, akkor felhívjuk az érintett felet, hogy ne várjon hiába. Persze a bosszúság olyankor is elkerülhetetlen, hiszen a szolgáltatónak nehéz mást találnia a vendég helyére, főleg 1-2 órával előtte, és így nagy valószínűséggel kimarad az abból az időpontból származó bevétele.
De persze a másik oldalon az sem kellemes, ha a frizuránk nem készül el, arról nem is beszélve, milyen igazságtalan, ha mindezért még fizetünk is kell. Egyre gyakoribb ugyanis, hogy a szolgáltatás árának bizonyos százalékát be kell fizetnünk valamilyen indokkal akkor is, ha – a mi hibánkból – nem tudunk elmenni a lefoglalt időpontra.
„Igazából lényegtelen, hogy a szolgáltató milyen jogcímen kéri el az összeget, nevezheti kártérítésnek, kötbérnek, esetleg bánatpénznek, ez alapvetően jogszerű, bizonyos feltételek mellett” – kezdi dr. Major Szilvia ügyvéd.

Előre kell közölni
Érthető, hogy a notórius lemondókat, későket, időpontot elfelejtőket valamilyen módon rá akarják venni, hogy leszokjanak erről. Ám egyetlen alkalommal is jár a büntetés? „Nem feltétlenül nevezném ezt büntetésnek, persze nem csodálkozhatunk azon sem, ha valaki valóban így érzi. A szolgáltatónak joga van eldönteni, hogy minden egyes lemondás esetén számít-e fel díjat, vagy csak a többedik alkalommal, illetve azt is, hogy hány nappal, órával korábban történő lemondás esetén kell kifizetni azt a bizonyos összeget. A feltételek tehát szabadon alakíthatók, a lényeg, hogy előre kell tájékoztatni az ügyfelet, vendéget ennek lehetőségéről. Ha a tájékoztatás elmarad, sehol nem hangzik el, és nincs leírva sem a honlapra, sem az üzlethelyiségben, nem lehet felszámítani ezt az összeget” – magyarázza az ügyvéd.

Telefonosnál szóban elég, e-mailesnél írásban
Általában szóban, telefonon kérünk időpontot, ilyenkor természetesen elegendő, ha ugyanilyen módon jelzik nekünk, mikor kell kifizetnünk a szolgáltatás díját. Amennyiben a figyelmeztetés megtörtént, akkor úgy kell tekinteni, hogy az illető elfogadta a feltételeket, és ha eláll a szerződéstől, vagyis nem kéri a szolgáltatást, akkor a megbeszélt összeget ki kell fizetnie. E-mailen, írásban történt bejelentkezés esetén célszerű a visszaigazoló e-mailben leírni az erre vonatkozó feltételeket. „A Polgári Törvénykönyv szerint a túlzott mértékű kötbér/bánatpénz mérséklését lehet kérni a bíróságtól, ám azért lássuk be, hogy egy hajfestés, egy pedikűr stb. kifizettetése nem valószínű, hogy ez a kategória” – magyarázza Szilvia.

Előleg is kérhető biztosítéknak

Ma már előfordul olyan eset is, hogy a szolgáltató előleget kér egy időpont fenntartásáért. Ilyenkor, ha igénybe vesszük a szolgáltatást, a végösszegből a korábban befizetett részt levonják. Ha pedig nem megyünk el az adott időpontra, akkor értelemszerűen nem kapjuk vissza az előleget, de természetesen erről is tájékoztatni kell a vendéget.

Szöveg: Kovács Vera

fotó: Getty images

Balázs Klári címlapfotózás

Gidamentés

Szofi a gólya

Csomagolásmentes üzlet

Iain Lindsay Britt nagykövet üzenete