Egészség

Az inzulinrezisztencia az új népbetegség: ismerje fel időben az ordító tüneteket

A Magyar Diabetes Társaság 2016-os becslése szerint a hazai lakosság mintegy 60%-a inzulinrezisztens, ez a szám pedig 2016 óta csak emelkedett.

Az utóbbi évtizedben egyre több embert diagnosztizálnak ezzel az anyagcsere-betegséggel, amit a cukorbetegség előszobájának is szoktak nevezni. Szinte minden családban, baráti társaságban akad olyan ember, aki IR-rel küzd.Vajon mi lehet az oka? És mit tehetünk ellene?

Ha az interneten rákeresünk erre a betegségre, nagyon különböző okokat találunk. Vannak, akik szerint csupán egy hóbort, divatbetegség, és sok esetben csak ráfogják az orvosok a – más betegségekre is jellemző – tünetekre. Mások szerint – szerencsére – sokkal több információnk van már erről a kórról, mint néhány évtizeddel ezelőtt, és emiatt diagnosztizálják gyakrabban, mint korábban. És persze sokan gondolják azt, hogy a magyarokra oly jellemző helytelen táplálkozás, a mozgásszegény életmód is hozzájárul a betegség kialakulásához.

Miktől alakulhat ki?

Dr. Benkő Éva orvos szerint az inzulinrezisztencia (IR) kialakulásának hátterében civilizációs és genetikai ártalmak egyaránt állhatnak. „A helytelen táplálkozás és a mozgásszegény életmód mellett egy sor további civilizációs ártalommal is számolni kell. Az élelmiszeripari reklámok káros szokásokat kialakító hatása nem csupán a felnőttek, de egyre több gyermek egészségén is nyomot hagynak. A gyors felszívódású szénhidrátok túlfogyasztása, a rostszegény, adalékanyagokkal telített, roppant csábító ízű finomságok mellett a folyamatos stressz és az alvászavar is tönkreteheti a bélflóra egészségét, ami szintén szerepet játszhat az IR kialakulásában” – kezdi szakértőnk. A doktornő elmondja, hogy a mezőgazdaságban használt növényvédőszerek és takarmányadalékok, illetve a mikroműanyagok szintén gyulladáskeltő hatásúak lehetnek, ami megint csak kedvezőtlenül hat a fogyasztók egészségére.

„A fent említett szokások, ártalmak pedig az IR, PCOS, elhízás, pajzsmirigyproblémák kiváltói lehetnek. Ráadásul a mobilinternet elterjedése óta a gyerekek és a felnőttek a szabadidejükben is a telefonjukat nyomogatják, ez a mozgásszegény életmód a kékfény-terhelés miatt kialakult alvászavarral együtt szintén az IR kialakulását segítheti. A genetikai okokat tekintve pedig, amennyiben édesanyánk a várandóssága alatt nem ügyelt az étkezésére, vagy ha a családunkban már előfordult inzulinrezisztencia vagy cukorbetegség, akkor fokozott a kockázata annak, hogy idővel hasonló problémákkal kell majd szembenéznünk” – figyelmeztet dr. Benkő Éva.

Kik az érintettek?

Az inzulinrezisztencia nem válogat, nők, férfiak, gyerekek és idősek, túlsúlyosak és soványak egyaránt szenvedhetnek tőle.

„Ugyanakkor elmondható, hogy mégsem demokratikus betegség, mert az egészségesebben élők körében ritkább az előfordulása. Ez azért remek hír, mert mindenki dönthet úgy, hogy változtat. Terhesség alatt, menopauzában és családi halmozódás esetén pedig még nagyobb odafigyelésre van szükség” – mondja a doktornő.

Jelek és tünetek

A kezeletlen inzulinrezisztenciának rövid, közép- és hosszú távú tünetei, következményei lehetnek. „Azt szoktuk mondani, hogy az IR a rossz közérzet betegsége. Rövid távon étkezés után menetrendszerűen jelentkező elfáradás, idegesség, farkaséhség, kiegyensúlyozatlanság, koncentrációs zavar, de a rossz alvás, az éjszakai leizzadás is nehezítheti a páciens életét. Középtávon alma típusú elhízás, PCOS (policisztás petefészek szindróma), menzeszzavar, meddőség, depresszió alakulhat ki. Hosszú távon pedig a többi civilizációs betegség – magas vérnyomás, cukorbetegség, Alzheimer-kór, stroke, daganatos betegségek – megjelenésének a kockázata emelkedhet.

A vércukorleesés „mindent visz”

A vércukorterhelés inzulinszintekkel vizsgálat legtöbbször nagyon informatív. Az eredmény értékelésében azonban megoszlik a hazai endokrinológusok, diabetológusok véleménye, ezért mond minden orvos mást.

„Érdemes megjegyezni, hogy a vércukorleesés tünete »mindent visz«, ha ehhez szinte normális labor társul, akkor is érdemes étrendet, életmódot váltani, mert elhanyagolt esetben idővel a tünetek romolhatnak, és a lelet „felzárkózik” a tünetekhez, amire már a korábban megengedő diagnoszták is egyértelműen IR-t, PCOS-t mondanak.

Miben tér el a cukorbetegségtől?

Az IR a szénhidrát-anyagcsere egyensúlyának felborulása, ami helyreállítható. Az inzulinreceptorok lustasága, megfogyatkozása, vagy hibás szerkezete miatt a cukor nem tud bejutni a vérből a sejtekbe, ezt a hasnyálmirigy extra inzulintermeléssel próbálja orvosolni, amitől viszont a vércukrunk hullámvasútra kerül. A 2-es típusú (tablettás) cukorbetegségben általában már nem hol fent, hol lent van a vércukorszint, hanem folyamatosan emelkedett, és többnyire csak gyógyszeres kezeléssel sikerül a normál tartományba levinni és ott tartani.

„A jó hír, hogy a komplex étrend-, életmódváltás ilyenkor is rengeteget segíthet, egyrészt kicsit visszaforgatni az idő kerekét, másrészt lassítani, esetenként megelőzni a betegség szövődményeinek a kialakulását. A tablettás cukorbetegség étrend-, életmódváltó teendői megegyeznek az IR étrend-, életmódváltás lépéseivel. Minden érintettet biztatok, hogy mielőbb lásson hozzá” – magyarázza a doktornő.

8 pillérű étrend-, életmódváltás

A Magyar Diabetes Társaság 2016-os becslése szerint a hazai lakosság mintegy 60%-a inzulinrezisztens, ez a szám pedig 2016 óta csak emelkedett. De ugyanúgy emelkedik a többi civilizációs betegség előfordulása is, illetve részben az IR-rel összefüggésben álló meddőség már a férfiakat is egyre nagyobb számban érinti.

„Feketén-fehéren látni, hogy a civilizációs ártalmak fokozódásával a civilizációs betegségek előfordulása is emelkedik. Szívből örülök, hogy egyre többet beszélünk és hallunk az IR-ről, mert így a segítség jóval több rászorulóhoz jut el, és egyre többen felismerik a személyes felelősségvállalás fontosságát – mondja dr. Benkő Éva. – Nagyon bízom a pozitív változásokban, mert látom, hogy a rengeteg elérhető információ hatására megjelent az egészségtudatosság igénye, és mind többen a saját kezükbe veszik az egészségük sorsát, komolyan változtatnak, kitartóan és következetesen. A tennivalók sora néhány éven belül már hétköznapi evidencia lesz, ebben is biztos vagyok, de addig még nagy szükség van az étrend-, életmódváltás testi pilléreinek rendszerezett, egyszerűen átlátható megtanítására.”

Még több információt, és ingyenes IR étrend-, életmódváltó minikurzust találhat a doktornő weboldalán:

https://drbenkoeva.hu

Balázs Klári címlapfotózás

Gidamentés

Szofi a gólya

Csomagolásmentes üzlet

Iain Lindsay Britt nagykövet üzenete