Lélek

Élvezni a matekot

Amikor leérettségiztem, megkönnyebbülten fújtam ki a levegőt, elöntött a boldogság, mert soha többet nem kell már matekot tanulnom. Őszinte leszek, én már a kétismeretlenes egyenleteknél sem tudtam különbséget tenni X és Y között, a deriválásról azt gondoltam, hogy az csúnya dolog, gyökre emelni pedig olyan bűn, amit soha nem bocsátanak meg. Később, amikor már szimbolikus logikát oktattam egyetemen, jöttem rá, velem az volt a baj, hogy lassan értem, s ha valamit nem értettem, akkor már csak magolni voltam képes, ami a tudás rákfenéje.
lélek magyar oktatás matek matektanulás rólunk szól

Vajon most mennyit szenvednek a gyerekek az iskolai matematikai oktatástól? — erre kíváncsian felkerestem Mosóczi Andrást, aki kitalált egy weblapot, ami tavaly két kategóriában is az év honlapja lett, aminek ötvenezernél több felhasználója van, s olyan egyetemekkel van szerződésben, mint a BME, ELTE, JATE, s a jövőben Angliában, Írországban, Németországban, Ausztriában is fogják használni azok a nebulók, akiknek kb. annyira lassú az agya, mint az enyém.

A matektanulásban alapvetően két probléma áll fenn, a tanár és a tanuló. A pedagógusokból is kétféle van. Az egyik elmondja a feladatot, majd annak megoldását, és az erkölcsi felháborodástól fuldokol, hogy azt nem érti a kölök, holott a napnál is világosabb. A másik felteszi magának a kérdést, vajon miért nem értik meg? Hogyan lehet úgy magyarázni, hogy megértsék? Ő sejti, tudja magáról, hogy nem egyszerű adatközlő, az információk birtokosa, hanem olyan személy, aki a titkok felfedője, olyan, aki bevezet egy zárt világba, amiben el lehet tévedni, de valódi otthonra is lehet lelni. Mosóczi András, a mateking.hu oldal ötletatyja szerint lehetetlen olyasmit megtanulni, amit utálunk, tehát először magát
a matekot kell megszerettetni. Ennek egyik trükkje, hogy a tanár jó színész is, aki humorosan, játszi könnyedséggel életet lehel a halott számokba. A Z generáció már úgy nőtt fel, hogy a net, a Facebook számukra adottság, az ingerküszöbértékük is alacsonyabb, hamarább adják fel a küszködést. Tehát az alapkoncepcióban (amit Kovács Zoltánnal és Képes Viktorral együtt dolgozott ki) fontos volt, hogy sohase unják azok, akik a matekinghez fordulnak. A korszak lett ilyen, de mi sem élvezzük a tévében azokat a fekete-fehér filmeket, amik, bár jók és klasszikusak, a szemünk és az agyunk elszokott tőlük. Más generációhoz más módszer és stílus szükségeltetik. Kézenfekvő igazság, mégis, főleg az elején, számos kollégája utálta a honlapot, hisz szembetalálta magát saját elavultságával, pedagógiája kudarcával.

Készültem, tanár úr!

Na, de mi van azokkal a buksi fejűekkel, akik azért nem jutnak a példa megértéséig, mert közben elméláznak, tűnődnek X-en és Y-on? A honlap nekik szól. Az oldalon mindig lépésről lépésre jutunk feljebb, beljebb. Persze, aki gyorsabb, az átpörgetheti a lépcsőfokokat, aki lassúbb, vissza is léphet. Mosócziék egyetemi tapasztalatai mutattak rá arra, hogy mindig szükség van felzárkóztató alapképzésre, de ebben a tanár sem motivált — hisz tudottnak veszi az érettségi szintet —, és a diák sem szereti, mert sértőnek vagy cikinek érzi. Avval, hogy ők a normaanyagba építették bele a pótlást, nyertek a vámon és a réven is. Nincs jelentősége annak, hogy mit veszünk tudottnak és ismeretlennek. A rendszert persze folyamatosan frissíteni kell, de ez ma már inkább a tananyag csökkentését jelenti, ami Mosóczi szerint azért is veszélyes, mert így egyre kevésbé fogjuk tudni meg-oldani a bonyolult problémákat. Fontos, hogy tömör és lényeglátó legyen a tanulókezét-agyát fogó segítség, de nem úgy, hogy van a tétel, s az azt bizonyító példák, hanem fordítva, a példákon keresztül fogjuk megérteni a tételt. Miért? Newton is akkor jött rá az összefüggésre, amikor észrevette, hogy az alma mindig a földre pottyan. Ahogyan a labirintusból is könnyebb kijutni, ha már van tapasztalatunk arról, hogyan keveredtünk belé. Nem baj, ha példáink szemléletesek, vagyis a vizualitás is képes segíteni a képzeletet. Egy bárányt feldarabolva könnyebb megérteni az egész és tört számokat, tanú vagyok rá magam, mert jókat röhögtem szegény bárányon, míg ezt biztos nem tettem volna, ha puszta arab számokat nézek. Ha viszont törekszünk a színekre, ábrákra, akkor szükséges plusz, hogy szórakoztató is legyen, mert az embernek lelke is van, nemcsak értelme. A XXI. században még egy feltételnek is meg kellett felelni, és ez a hordozhatóság, hiszen a gyereknek is fontos, hogy mindig kéznél legyen a segítség. Mosóczi Andrásnak nemcsak a díjak és a felhasználások nagy száma jelenti a büszkeséget, hanem azok a visszajelzések, amik arról szóltak, hogy már nem utálják annyira a matekot, sőt. Hisz ez volt a kezdeti cél, ez vezethet vissza oda, hogy újra nagy és erős legyen a magyar matematikai oktatás.

Apa, nem értem

Nem beszélve arról a haszonról, amit mi, szülők kapunk. Emlékszem, mennyire kellemetlen volt az, amikor a gyerekeim engem kérdeztek a Laplace-féle számításokról. Ötöltem, hatoltam, s azon törtem a fejem, hogyan tudnék utánanézni, mielőtt felvilágosítom őket. A kudarc bevallása, hogy fogalmam sincs, rombolta volna a tekintélyemet. Most vagy frissítem az agyam, vagy odaülök a gyerek mellé, és lépegetve együtt is feldolgozhatjuk, aminek előnye, hogy úgy magyarázhatok, mintha én is érteném. Az lenne jó, ha nemcsak kísérleti jelleggel bizonyos egyetemek és középiskolák használnák a honlapot, hanem a magyar oktatás szerves része lenne. Még akkor is, ha közhely, senki nem lehet a saját hazájában próféta. De jó matekos még igen.

Akciós előfizetési ajánlatunk

Video