Lélek

Mikor kell mentőt hívni, és mikor felesleges?

Ha eluralkodik rajtunk a pánik egy hirtelen jött rosszullétnél vagy komoly fájdalomnál, nem könnyű eldönteni, hogy szükséges-e a 112-es segélyhívó számot tárcsázni, vagy elég az orvosi ügyeletet, esetleg a háziorvost felkeresni. Segítünk eligazodni.

Fontos, hogy tisztában legyünk a mentőhívás szabályaival, hiszen, ha jól cselekszünk, akár életeket is menthetünk, illetve elkerülhetjük az indokolatlan értesítéseket. Az Országos Mentőszolgálat beszámolóiból tökéletesen kitűnik, hogy számos esetben hívják őket olyan esetekhez, amelyekhez nem kellett volna rohamkocsit küldeni, más alkalommal pedig annyit késlekedtek az értesítéssel, hogy már nem tudták megmenteni a beteg életét. A 2018-as adatok szerint évi ötmillió hívásból négymillió nem valós segélykérés (!), és köztük egészen megdöbbentő bejelentések is vannak. Előfordul, hogy valaki azért hívja fel a mentőket, mert mondjuk, megfázott, vagy kicsit megvágta az ujját, miközben az életveszélyben lévő beteg később juthat segítséghez a leterhelt telefonvonalak miatt.

Azonnal tárcsázzuk a mentőszolgálatot, ha…

  • Életveszély vagy annak gyanúja áll fenn. Például eszméletlen állapotban van valaki, vagy bármilyen eredetű súlyos vérzése van.
  • Baleset, sérülés, akármilyen eredetű mérgezés esetén.
  • Megindult szülés, illetve a terhesség alatt bekövetkező rendellenesség miatt.
  • Ha erős fájdalom vagy más riasztó panasz, illetve tünet észlelhető: ilyen a fulladásérzés, a nehézlégzés, a végtagbénulás stb.
  • Ha olyan magatartászavart tanúsít az illető, amely a saját vagy mások életét veszélyezteti.
  • Csecsemőknél és kisgyermekeknél tarkómerevség, kiszáradás, sárga vagy szürke bőrszín észlelésekor, tudatzavar és lázgörcs esetén.
  • Időseknél akkor is, ha az illető zavart, elesett állapotban van, ugyanis pár óra alatt súlyosbodhatnak a tünetek.

Mit mondjunk a telefonban?

  • Pontosan hol történt az eset: ne felejtsük el, hogy rossz cím esetén a mentők nem fognak odatalálni a mi segítségünk nélkül! Ha a cím nem egyértelmű, akkor próbáljuk meg körülírni a helyszín megközelíthetőségét, és gondoskodjunk az útbaigazító segítségről.
  • A saját nevünket, telefonszámunkat, amin elérhetők is leszünk: ez azért is fontos, mert ha netán megszakad a vonal, vagy új információkra van szükség, vissza tudjanak hívni minket.
  • Hogy milyen jellegű vészhelyzet áll fenn: szorítkozzunk a tényekre, és minél rövidebben, pontosabban mondjuk el a problémát. Igyekezzünk higgadtan, érthetően beszélni. A mentőknek nagyon fontos segítség, hogy megtudják, milyen panasz, tünet észlelhető – például, hogy az illető a lábát vagy a hasát fájlalja, sápadt, esetleg eszméletlen. Minden ilyen információ lényeges.
  • Minden egyéb olyan információt, ami fontos lehet: ilyen, mondjuk, az, ha több sérültet kell ellátni egyszerre, vagy ha tűzoltókra is szükség van, mert a balesetnél a roncsok közé szorult valaki.
  • Nyújtsunk elsősegélyt a mentő megérkezéséig! Ne szakítsuk meg a vonalat, hiszen így követhetjük a mentésirányító telefonos instrukcióit, aki elmondja az újraélesztés lépéseit. Előképzettség hiányában erre biztosan szükségünk lesz.

Ha a földön fekszik valaki

Egyre több olyan esetről hallani, hogy egy utcán fekvő ember mellett sokan elsétáltak, mire egyvalaki megállt segíteni. Volt, hogy már nem lehetett megmenteni a láthatóan segítségre szoruló beteget. A közöny az illető halálát is okozhatja, ezért minden esetben mérjük fel, hogy szüksége van-e segítségre!

Egészen biztosan mentőt kell hívni, ha ájult embert látunk köztéren, vagy súlyos, személyi sérüléssel járó baleset szemtanúi vagyunk.

Elég a háziorvos vagy az ügyelet

Előfordul, hogy valaki pánikba esik, és esetleg egy enyhe derékfájás vagy székrekedés esetén is tárcsázza a segélyhívót, pedig ezeket a problémákat otthon, akár a háziorvossal konzultálva is meg lehet oldani. Inkább a háziorvost vagy az orvosi ügyeletet keressük fel, ha nem mentést igénylő heveny megbetegedést észlelünk a betegen vagy saját magunkon. A házi­orvos, illetve az ügyeletben lévő szakember eldönti, hogy szüksége van-e az illetőnek gyógyintézeti beutalásra, betegszállításra, és ezeket az intézkedéseket meg is teszi.

112: fontos tudnivalók a segélyhívó számról

  1. Az Európai Unió mind a 27 tagállamában és az unióhoz nem tartozó összes európai országban hívható.
  2. Minden nyilvános, vezetékes és mobiltelefonról is ingyenesen tárcsázható.
  3. A legtöbb mobiltelefonon a billentyűzár feloldása és a PIN-kód beütése nélkül is hívható.
  4. Abban az esetben is lehet 112-es hívást kezdeményezni, ha nincs hálózat a mobiltelefonon.
  5. A hívások fogadói több nyelven beszélnek.
  6. A segélyhívó számok rendeltetéstől eltérő használata és a valótlan bejelentés is szabálysértésnek minősül, és pénzbírság meg­fizetését vonhatja maga után.

Okostelefonnal az életért

Érdemes letölteni az ÉletMentő applikációt, mert annak Vészjelzés funkciója segítségével azonnal telefonos kapcsolatba kerülhetünk az Országos Mentőszolgálat mentésirányítóival. Ezzel egy időben az alkalmazás elküldi a pontos tartózkodási helyünket és a korábban megadott, rólunk szóló információkat a mentésirányító központba. Nem tudunk tárcsázni? Az sem gond, mert ha 3 másodpercig nyomva tartjuk az applikáció segélyhívó gombját, akkor a telefon ugyanúgy fogja tárcsázni a számot, mintha manuálisan beírtuk volna. Az ÉletMentő applikáció jelenleg az érintőképernyős okostelefonokon és az Apple Watch órákon működik, de tableten, laptopon vagy számítógépen nem használható.

Mentés számokban

Az Országos Mentőszolgálat több mint hetven éve áll szolgálatunkban. 8500 mentődolgozó az ország 256 mentőállomásán és mentési pontján teljesít szolgálatot.

Szöveg: Sinkó Edit

Fotó: Adobestock

Balázs Klári címlapfotózás

Gidamentés

Szofi a gólya

Csomagolásmentes üzlet

Iain Lindsay Britt nagykövet üzenete