A többség szerint a magasabb várható élettartamnak az ad értelmet, ha kevesebb stressz mellett jó egészségben tölthetünk több időt szeretteinkkel. Tisztában vagyunk ugyanakkor azzal, hogy mindehhez elengedhetetlen a kellő anyagi háttér.
A tudomány fejlődésének hála egyre tovább élünk: Magyarországon a statisztikák szerint az utóbbi három és fél évtized alatt 7 évvel emelkedett a születéskor várható átlagos élettartam (2023-ban 76,5 év). Kérdés azonban, ha hosszabb ideig élünk, mennyire tudjuk magunkévá tenni az úgynevezett „longevity” szemléletet. Ezzel foglalkozik az NN Longevity kutatássorozata*, amely azt a kérdést is körüljárta, milyen életkortól tekitünk valakit idősnek.
A még nem nyugdíjas magyar válaszadók átlagban 65 éves kortól, a nyugdíjasok pedig 70,5 éves kortól tekintenek idősnek valakit. Ebben szembetűnő a különbség köztünk és más népek között: sokkal korábban könyvelünk el valakit idősnek, mint a vizsgált további 10 országban. A tizenegy vizsgált ország átlagában a nyugdíj előtt állók szerint 68 és fél éves, a 65 év felettiek szerint pedig 76 és fél éves kortól kezdődik az időskor. Ennek oka lehet, hogy nálunk még mindig alacsonyabb a születéskor várható átlagos élettartam, mint Nyugat- vagy Dél-Európában.
Ami a várakozásokat illeti, a 18 év feletti, de még nem nyugdíjas magyar válaszadók 60 és fél évesen szeretnék abbahagyni a munkát. Vagyis már négy és fél évvel a hivatalos nyugdíjkorhatár előtt, és öt évvel az általuk „időskornak” tekintett életszakasz előtt valami másnak szentelnék az idejüket.
Mi ad értelmet a hosszabb életnek?
Nagyszüleinkhez képest tehát akár évtizedekkel tovább élhetünk, kérdés azonban, hogy képesek vagyunk-e a plusz éveket értékesen tölteni. Ezért az NN azt is vizsgálta, milyen szempontok, célok adnak értelmet az életnek, mit szeretnénk csinálni a megszerzett plusz éveinkkel.
A válaszokból kiderült, hogy a lelki béke, az emberi kapcsolatok, az egészség és a pénzügyi biztonság számít leginkább a céllal és tartalommal teljes életet keresőknek. A magyar válaszadók többségének (61%) életcélja elsősorban a nyugodtabb, kevésbé stresszes élet. Második helyen a szeretteikkel való együttlétet (56%) említették, de fontos szempont az egészséges életmód folytatása is (54%).
„Egyértelműen pozitív az a fajta tudatosság, hogy foglalkozunk a hosszabb távú jövőnkkel és hogy a minőségi élet kapcsán a pénzügyi szempontok is erőteljesen jelen vannak a döntéseinkben” – hangsúlyozta Holló Bence, az NN Biztosító elnök-vezérigazgatója, aki kiemelte: „a válaszadók 46 százaléka például a jővőbeni pénzügyi biztonság megteremtését nevezte meg kiemelt céljának. A mi feladatunk, hogy ehhez minden lehetőséget megadjunk termék és információ oldalról egyaránt.”
Abban azonban szintén van eltérés a magyarok és más népek gondolkodása között, hogy mi is adhat tartalmat az életünknek. Míg a tizenegy ország átlagában az emberek 46 százaléka szerint az érdekes és élvezetes dolgok adnak értelmet az életnek, ez az arány a magyaroknál mindösssze 37 százalék.
Ugyanennyien mondták azt, hogy szeretnének új dolgokat kipróbálni, például utazni, más kultúrákat megismerni, miközben a nemzetközi átlag ennél magasabb, 41 százalék. Ami az élethosszig tartó tanulást illeti, a magyar válaszadók csak 27 százaléka mondta, hogy szeretne új dolgokat megtanulni, új készségeket elsajátítani, szemben a nemzetközi szinten mért 31 százalékos átlaggal.
* A „Long, happy and healthy life” 11 országos (Magyarország, Szlovákia, Csehország, Lengyelország, Románia, Törökország, Észtország, Hollandia, Görögország, Belgium, Japán) online nemzetközi NN Group felmérés reprezentatív a 18-79 éves magyar felnőtt lakosságra nézve, nem, kor, iskolai végzettség, lakóhely és régió szerint. A magyarországi adatgyűjtés 2024 március 27. és április 30. között zajlott, 1054 fő részvételével online.
NN Biztosító Zrt.
Az NN Biztosító Zrt. 1991 óta kínál magas színvonalú élet- és kiegészítő biztosítási szolgáltatásokat Magyarországon. A vállalat három alapértéke – az odafigyelés, átláthatóság és elkötelezettség – mentén célunk, hogy átlátható és igényre szabott termékeinkkel hozzásegítsük ügyfeleinket pénzügyi biztonságuk megteremtéséhez. Stratégiánk középpontjában az olyan digitális megoldások kidolgozása áll, amelyek révén egyszerűen, online kezelhető, rugalmas biztosítási szolgáltatásokat kínálhatunk ügyfeleinknek, hogy arra koncentrálhassanak, ami igazán fontos számukra.
Az NN Biztosító Zrt. az NN Group NV. nyilvánosan jegyzett részvénytársaság tagja, amely világszerte 11 országban kínál pénzügyi szolgáltatásokat Európától Japánig egyaránt a piac egyik vezető szereplőjeként. Munkatársaival a cégcsoport nyugdíj-, biztosítási, banki és befektetési szolgáltatásokat nyújt mintegy 19 millió ügyfelének. Az NN Csoport magába foglalja a Nationale-Nederlanden, NN, ABN AMRO Insurance, Movir, AZL, BeFrank, OHRA és Woonnu cégeket.