Otthon

Ha már megtörtént a baj: mit tegyünk, ha visszaéltek a bankszámlánkkal?

Évek óta egyre gyakoribbak az internetes adathalász támadások, szinte mindenki találkozott már velük. Újabban telefonon is próbálkoznak a csalók, jellemzően a bankszámlánkhoz akarnak hozzáférni – ügyfélszolgálatos segítségnek álcázva. Sajnos rengetegen bedőlnek nekik.

Az adathalász támadások egyik módja, hogy a csalók úgy tesznek, mintha a bankunktól hívnának, mert észrevettek egy támadást, és segítenének, hogy megoldjuk a helyzetet, ehhez persze a belépési azonosítónkat és a jelszavunkat kérik. Természetesen nagyon sokan megijedünk egy ilyen hívás hallatán, és hitelesnek tarthatjuk a vonal túlsó végén lévőt, főleg, ha nem értünk a pénzügyekhez.

Egyre több az átutalásos csalás

A Magyar Nemzeti Bank statisztikái szerint a magyarországi háztartásokban 2021 januárjától növekedtek az átutalásokkal kapcsolatos visszaélések. „Ennek oka, hogy az úgynevezett erős vagy kétfaktoros ügyfélhitelesítés bevezetése miatt nehezebbé váltak az internetes bankkártyacsalások – mondja Gergely Péter, a BiztosDöntés.hu pénzügyi szakértője. – Ekkortól kezdve a visszaélések száma tizenötszörösére nőtt, a csalások értéke pedig huszonháromszorosa lett a korábbiaknak.”Az ügyfelek tehát sok esetben áldozatául esnek ezeknek a visszaéléseknek.

Biztosan át akarnak verni minket, ha…

A legegyszerűbb védekezés az éberség, a józan gondolkodás. Minden esetben vizsgáljuk meg, hogy valóban nekünk szól-e az értesítés, eredeti-e a webcím, amire átvezetnek minket. Ha egy üzenetben banki azonosítókat kérnek, az biztosan átverés! Ahogy az is csak csalás lehet, ha felhívnak minket telefonon, és internetes belépési azonosítókat, PIN-kódot kérnek tőlünk, vagy azt kérik, utaljuk át a pénzt egy külső számlára. Ne legyünk naivak, ha változatos történetekkel és nyomásgyakorlással próbálnak erre rávenni minket, vagy valamilyen program telepítésére kérnek minket. Minden esetben a csalók célja az, hogy a banki belépési adatainkat megszerezzék.

A leghelyesebb, ha bármilyen kétely esetén inkább bontjuk a  hívást, és felhívjuk mi a bankunkat, ahol rákérdezünk a hallott információk valóságtartalmára. Interneten pedig ne töltsünk be hamis oldalakat, és sehol, senkinek, semmilyen okból ne adjuk meg az internetbankunk belépési vagy a bankkártyák adatait, és ne utaljunk semmilyen pénzt sehová!

Ha mégis megtörtént a baj

Ha a fentiek ellenére mégis megtörtént a baj, sokkal nehezebb futni a pénzünk után. Amit tehetünk: azonnal hívjuk a bankot, és konzultáljunk tanácsadókkal. Fogadjuk el, amit javasolnak, mert ők már sok ilyen helyzetet kezeltek: le kell tiltani a bankkártyát, vagy meg kell változtatni az online belépést attól függően, hogy melyikkel történt a baj. Ezután menjünk a rendőrségre feljelentést tenni, még akkor is, ha a bank ezt nem tanácsolja.

Fotó: adobestock