Mi az a ADHD?
A tanulási nehézségek hátterében leggyakrabban a hiperaktivitás, azaz az ADHD áll, amely egy neurobiológiai zavar, egy sajátos agyi állapot. Az irányító funkciók sérülnek, melynek következtében a gyermek figyelemzavaros, nyugtalan és szertelen. Általában iskolás korban veszi észre a szülő, hogy valami probléma van. Ilyenkor ugyanis a gyerek képtelen nyugodtan ülni, a gondolatai csaponganak, gondjai vannak a tanulással és állandóan bajba kerül. Lehet örökletes hajlam is, de leggyakrabban az idegrendszer sérülése, a magzati korban vagy születéskor bekövetkező oxigénhiány okozza.
- A hiperaktivitás tünetei:
a.) A gyermek gyakran babrál, mozog keze-lába, ültében fészkelődik.
b.) Gyakran elhagyja helyét az osztályban, vagy más olyan helyzetekben, amikor ülve kellene maradnia.
c.) Gyakran rohangál, ugrál, mászkál, amikor az nem helyénvaló
d.) Nehézséget jelent számára a nyugodt játék, akár önállóan, akár társakkal.
e.) Folyton izeg-mozog, gyakran olyan “mint akit felhúztak”.
f.) Általában túl sokat beszél.
- A figyelemzavar tünetei:
a.) Nem figyel eléggé a részletekre, gondatlanságból fakadó hibákat vét.
b.) Gyakran nehézséget jelent a figyelem megtartása.
c.) Sokszor úgy tűnik, nem figyel, amikor beszélnek hozzá.
d.) Nem mindig követi az instrukciókat vagy elmarad feladatainak befejezése.
e.) Nehézségekbe ütközik a feladatok és tevékenységek megszervezésében.
f.) Kerüli, hogy olyan feladatokban vegyen részt, amelyek hosszas figyelést, gondolkodást igényelnek.
g.) Elveszti a tevékenységhez szükséges dolgokat.
h.) Könnyen elvonják a figyelmét külső ingerek.
i.) A napi tevékenységben gyakran feledékeny.
- Az impulzivitás (képtelenség az erős vágyak és a belső késztetések kontrollálására) tünetcsoportja:
a.) Gyakran kimondja a választ, mielőtt a kérdés befejeződött volna.
b.) Nehézsége van a várakozással.
c.) Rendszeresen félbeszakít másokat (pl. beszélgetés, játék során)
Sosem nő be a feje lágya!
„A hiperaktivitást soha nem növi ki a gyerek, legfeljebb ellensúlyozni lehet különböző módszerekkel, terápiákkal a problémát. A gyermekkorban megfelelően kezelt esetek 90%-a felnőttkorban csak bizonyos tünetek jelentkeznek. De mivel a szülők többsége úgy véli, hogy majd idővel benő a gyerek feje lágya magától, nem kérnek semmiféle segítséget. Ennek pedig súlyos következményei lehetnek, felnőttként is küzdeni fog családi, iskolai és munkahelyi problémákkal. Az állandó nem megfelelés érzése miatt komoly önértékelési zavarok alakulnak ki, ami depresszióhoz, agresszivitáshoz, de akár öngyilkossági hajlamhoz is vezethet.” – mondta Dr. Csiky Miklós gyermekpszichiáter főorvos.
Sorsfordító
„Megfelelő kezeléssel az ADHD betegek hátrányait az előnyükké lehet fordítani. A szertelenség gyors döntésképességre, a lefáraszthatatlanság pedig óriási előnyt jelenthet több sportágban is. Vannak olyan dolgok, amik különösen érdeklik őket. Ha hagyjuk, hogy ezeken a területeken kellőképpen kibontakozhassanak, akkor fantasztikus dolgokra lehetnek képesek. Azt is el kell fogadnunk, hogy bizonyos tantárgyak, témák viszont egyáltalán nem kötik le a figyelmét, ezeket kár is erőltetni.”
Akár már csecsemőkorban észrevehető
„Ha egy kisbaba sokszor, csillapíthatatlanul sír, még attól sem nyugszik meg, ha ölbe vesszük, ha nehéz egy napi ritmust kialakítani nála, akkor érdemes figyelemhiányos hiperaktivitási zavarra gyanakodni. Az intő jel lehet, ha szokatlanul korán, – akár a mászás kihagyásával – nyolc-kilenc hónaposan elindul. Sajnos azonban ebben a korban még nagyon nehéz megállapítani, hogy mi a probléma. Két éves kor körül megfigyelhető, hogy a kicsi amellett, hogy nagyon aktív, cseppet sem óvatos, így gyakrabban szenvednek balesetet, mint velük egyidős társaik. Intő jel lehet az is, ha makacsak, akaratosak, óriási hisztivel próbálják elérni a céljaikat.”
Kivizsgálás: csak együtt lehetséges!
Ahhoz, hogy a szakember megállapíthassa, hogy valóban ADHD-ról van szó, nagyon fontos, hogy a szülő is és a gyermekkel foglalkozó pedagógus is együttműködjön az orvossal. Pontosan el kell mondani, hogy mi tapasztalható otthon, az iskolában, hogyan viselkedik a többi gyerekkel, a felnőttekkel, mi okoz neki nehézséget vagy örömet. Emellett persze elvégzik a szokványos orvosi vizsgálatokat, kiszűrik más problémák lehetőségét.
Kezelés
„A figyelemzavaros betegségeket más-más módon kell kezelni a különböző korú gyermekeknél. 6 éves kor alatt pszichológus vagy pszichiáter segítségét kell kérni, aki megtanítja a szülőnek, hogyan viselkedjen a gyerekkel. A leghasznosabb, ha mindkét szülő részt vesz az „oktatáson”, így mindketten egyforma módszerrel, közös erővel küzdhetnek az eredményért. Iskolás korban először mindenképpen a nevelési tanácsadó segítségét kell kérni. Ilyenkor azt is kivizsgálják, hogy a hiperaktivitás mellé társul-e más betegség, illetve, hogy a figyelemzavart nem hallás- vagy látáscsökkenés okozza-e. Ezután kerülhet csak sor a személyre szabott terápia kialakítására. A szülői tanácsadás mellett szükséges pszichoterápia, a megfelelő oktatási és fejlesztési módszerek kidolgozása, alkalmazása, emellett pedig – ha szükséges – akkor gyógyszeres kezelés.”
Fontos a felülvizsgálat
„A gyermekek éppen aktuális állapotát időről időre felül kell vizsgálni. Az ADHD egy olyan betegség, amelynél a változásokkal együtt a családtagoknak is újabb és újabb kihívásokkal kell szembenézniük, és megtanulniuk kezelni, segíteni a gyereknek.”
Fotó: Unplash.com