Riportok

A bolygónak, a vásárlónak és az eladónak is kedvez: így működik valójában az élelmiszermentő csomag

Felmérések szerint Magyarországon évente mintegy 1,8 millió tonnányi élelmiszerből lesz hulladék. Nemcsak a környezetvédelmi szervezetek, de a nagy áruházláncok is próbálják ezt csökkenteni. Hogyan? Mutatjuk!

A Lidl Magyarország, az ALDI Magyarország és egyre több áruház fontosnak tartja és tesz azért, hogy minél kevesebb hulladék keletkezzen, a vásárlók pedig még kedvezőbb áron juthassanak hozzá alapvető élelmiszerekhez. Az üzletek bíznak abban, hogy így tovább nő a tudatos vásárlások száma, és csökkenthető a hulladék mennyisége, ami környezetvédelmi szempontból is fontos.

Bezacskózva olcsóbb

Az ALDI Magyarország 2023 nyarán tesztjelleggel öt üzletében másnap 12 óráig 50%-os kedvezménnyel, bezacskózva értékesítette az előző nap a látványpékségekben megmaradt termékeket, illetve a szépséghibás zöldségekből és gyümölcsökből is egységcsomagokat árult kiemelkedő kedvezménnyel. A kedvező vásárlói fogadtatásnak köszönhetően a vállalat 2024-től országszerte, mind a 173 üzletében bevezette ezt az intézkedést. Természetesen itt is érvényesülnek mind a jogszabályok, mind a minőségi előírások: a még fogyasztható pékárukat záráskor egységcsomagba rakják, hogy ne száradjanak ki, majd ezt egy újabb csomagolásba teszik. A pékárucsomagokba kizárólag egyforma sós vagy édes termékek – például csak pogácsa, csak kakaós csiga – kerülhetnek.

Szabad a választás

Ha valaki csak épp egy tízóraiért tér be az egyik üzletbe, akkor választhat olyan terméket, amit amúgy is előző este vásárolt volna meg és vitt volna haza egy másnapi reggelihez – csak így fél áron jut hozzá. Ha pedig valaki inkább a friss terméket preferálja, vagy több napra előre vásárol, akkor a helyben, frissen sütött termékek közül választhat – és természetesen kombinálhatja is a kettőt.

A zöldség-gyümölcs esetében az üzletek folyamatosan válogatják a szépséghibás termékeket, így azok akár 30-50%-os kedvezménnyel lesznek elérhetők egy könnyen áttekinthető, nyitott fémkosárban. Azok a termékek, amelyek a leárazás után sem kelnek el, az Élelmiszerbank önkéntesei révén helyi karitatív szervezetek segítségével még aznap rászorulókhoz jutnak el.

Egészségtudatosan

A Lidl Magyarország a diszkontláncok közül elsőként 2022 novemberben indította útjára a „Mentsük meg!” élelmiszermentő akcióját annak érdekében, hogy minél több ember számára legyen elérhető a zöldség-gyümölcs, és ma már mind a 203 üzletükben megtalálhatók a csomagok.

„A program 2023 márciusa óta országossá bővült, és a megmaradt, nem tökéletes külsejű, ám fogyasztásra alkalmas, tápanyagban gazdag friss zöldséget és gyümölcsöt 3,5 kilogrammos egységcsomagokban kedvezményes áron, mindössze 399 forintért vásárolhatják meg a fogyasztók a pénztáraknál kihelyezett displayekről” – magyarázza Tőzsér Judit, a Lidl Magyarország vállalati kommunikációs vezetője. Következő lépésként az áruházlánc 2023 augusztusában a pékárukra is kiterjesztette az élelmiszermentő akciót. Így az előző napi értékesítésből megmaradt, de még fogyasztható sós és édes pékárukat a nap végén csomagolják össze 2 és 5 darabos egységcsomagokba, amelyek másnap délig vásárolhatók meg fél áron.

Fotó: adobestock

Szöveg: Kovács Vera

Balázs Klári címlapfotózás

Gidamentés

Szofi a gólya

Csomagolásmentes üzlet

Iain Lindsay Britt nagykövet üzenete