Legyünk óvatosak!
Hiába a sok figyelmeztetés, mindig újabb és újabb emberek esnek a csalók áldozatává telefonon, interneten. És az a legszomorúbb, hogy legtöbbször maguk az áldozatok adják meg az adataikat, így „segítve” a bűnözőket.
Elmesélem a magam legfrissebb történetét. Nálam is többször próbálkoztak már, eddig sikertelenül, ezentúl pedig még óvatosabb leszek. Napok óta hívtak a „bankomtól”, de mindig azzal zártam rövidre, hogy köszönöm szépen, én személyesen intézem minden banki ügyemet. Arra is megkértem őket – én naiv –, hogy írják fel a listájukra, ne hívjanak többet. A történet itt még nem ért véget. Egyik nap újabb hívás érkezett. Amikor elhangzott a bankom neve, nem is hagytam, hogy a hívó folytassa a mondandóját, elismételtem a szokásosat, személyesen intézem a bankommal az ügyeimet…
Erre drámai hangon közölte – egyre rafináltabb a módszerük –, de hölgyem, adathalászat történt a számláján!
Ettől megijedtem, hiszen ilyen esetről is hallottunk már, hogy közvetlenül a bankszámlát csapolták meg. Hogy még hihetőbb legyen, hozzátette, Kovács akárkinek utaltak a számlámról cirka 200 ezret. No, ennek fele sem tréfa! Mondom neki, várjon, maradjon vonalban, benézek a netbankomba… Ebben a pillanatban ki is nyomott. Akkor megpróbáltam háromszor visszahívni, de „természetesen” nem volt kapcsolható. Így úsztam meg egy valódi adathalászatot!
Legyünk résen!
Ezek után csak azt tudom én is ismételni, amit a szakemberek: legyünk résen! Amikor azzal kezdi valaki, hogy a bankunktól hív, majd arról tájékoztat, hogy csalás történt a kártyánkkal vagy a számlánkon, ezért fontos egyeztetni a bankkártyaadatokat, azonnal meg kell szakítani a vonalat. Sajnos bármilyen hihetetlen, az is előfordul, hogy valaki még a bankkártya hátoldalán található, úgynevezett CVC kódot is megadja.
Soha, senkinek!
De folytathatnánk a sort, mire figyeljünk, hogy ne essünk csalók áldozatává. Semmiképpen ne töltsünk le semmilyen programot a telefonos ügyintéző javaslatára! Ha ismeretlen e-mail-üzenetet kapunk valamilyen cégtől, még ha nagyon ismerősnek tűnik is, először bizonyosodjunk meg róla, hogy valóban az-e a feladó, akinek állítja magát. Ha pedig telefonhíváskor tört magyarsággal szólnak bele, azonnal ki kell nyomni. Legyünk nagyon óvatosak!
Szeretettel: Judit