Lélek

Fogadjunk új életet! Jutalmazás-megvonással elérheti, hogy fogadalmai ne szálljanak el a széllel

Mi kell ahhoz, hogy ezek az ígéretek ne üres szavak legyenek, hanem valóban átalakítsuk az életünket? Elég hozzá hat lépés!

Mikor válik valósággá?

De mégis meddig kell kitartanunk, amikor az életünkbe bevezetett új szokás valóban a mindennapjaink része lesz? Mennyi idő után mondhatjuk azt, hogy valóra váltottuk a fogadalmunkat? Körülbelül három hónap szükséges ahhoz, amíg rögzül a változás, és már nem kell görcsösen arra figyelnünk, hogy mikor esünk vissza a régi kerékvágásba.

1. Határozzuk el magunkat

Az első és legfontosabb, hogy egyáltalán gondolatban megfogalmazzuk, mi az, amin változtatni szeretnénk az életünkben. De ez ne csak annyiból álljon, hogy „Ezentúl kevesebbet dohányzom!” vagy, hogy „Le akarok fogyni!”, ennél sokkal pontosabban gondoljuk át, mit szeretnénk. Vagyis mondjuk inkább azt, hogy „Ezentúl csak két szál cigarettát szívok el egy nap” vagy „Hat kilótól szabadulok meg”. Hiszen ha egy konkrét elhatározást teszünk, akkor könnyebben tesszük meg a következő lépéseket is.

2. Nincs lehetetlen!

Sokan már eleve cinikusan állnak a fogadalmakhoz, különösen, ha valaki januárban teszi le
a nagyesküt, hogy változtat a szokásain. Pedig egy amerikai felmérés szerint az esetek 40%-ában sikerrel járnak azok, akik elszánják magukat, és képesek a változtatásra. Tehát, ha elég erősen hiszünk a sikerben, akkor célt érünk. Viszont ehhez az is kell, hogy reális terveket szőjünk. Tehát, ha túlsúllyal küzdünk, akkor ne mondjuk azt, hogy nyárra olyan alakunk lesz, mint egy szupermodellnek, mert hamar csalódunk.

3. Készüljünk elő!

Nem lehet egyik napról a másikra leszámolni a múlttal, elő is kell készülni a változásokra. Például ha
elhatároztuk, hogy belevágunk a fogyókúrába, szerezzünk be diétás finomságokat, nézegessünk olyan receptkönyvet, amiben egészséges fogások vannak, és fokozatosan csökkentsük az adagokat. Vagy nézzük meg, milyen sportolási lehetőségek vannak a közelben, otthon, milyen gyakorlatokat lehet elvégezni. Mert ha valamivel már ennyit foglalkozunk, akkor egyre szilárdabbá válik a meggyőződésünk, hogy el kell indulni a kijelölt úton.

4. Alakítsuk át a környezetünket!

Még az otthonunknak is folyamatosan arra kell emlékeztetnie és ösztönöznie, hogy éppen változtatni akarunk valamin. A hátráltató dolgokat ki kell dobni, míg az ösztönzőeket előtérbe kell helyezni. Például, ha valaki le akar szokni a dohányzásról, akkor szabaduljon meg a lakásban lévő összes hamutartótól, ha eddig a teraszon gyújtott rá, miközben egy kényelmes székben ücsörgött, akkor ki azzal a bútorral. Viszont írjon tele sárga jelölőcetliket ilyen üzenetekkel „Ha nem gyújtok rá, nem köhögök többet” stb., és ezeket tegye ki a lakás minden pontjára.

5. Tartsunk ki!

A legtöbben akkor hagynak fel a fogadalmukkal, amikor botlanak egyet. Például, ha valaki hetekig nem gyújtott rá, de egy buliban mégis elszívott néhány cigarettát, akkor azt mondja „Na, most már úgyis mindegy, akkor holnap reggel is belefér egy szál a kávé mellé”. Pedig ilyenkor kell arra gondolni, hogy milyen lelkiismeret-furdalást okozott a kilengés, és továbbmenni a helyes úton. Na meg arra kell gondolni, ha nagyon ránk tör a vágy, például egy cigi, egy szelet sütemény vagy bármi más iránt, akkor
két-három perc után elmúlik a legerősebb késztetés. Ha ezt kibírjuk, akkor le tudjuk beszélni magunkat
a bűnözésről.

6. Kürtöljük világgá

Osszuk meg minél több emberrel, hogy mit fogadtunk meg! Például, ha edzeni akarunk menni este, akkor mondjuk el a kolléganőnknek vagy a barátnőnknek. Mivel garantáltan rákérdez másnap, hogy milyen volt, ezért biztosan nem lógjuk el a tornát, mert azzal saját magunkat hoznánk kínos helyzetbe. Vagy ha
a családtagok tudják, hogy le akarunk fogyni, akkor nem akarnak mindenáron finomságokkal tömni, így kevesebb a kísértés, ami eltéríthet a céltól!

+1. Jutamazás-megvonás

Találjunk ki magunknak egy olyan rendszert, amivel úgymond megajándékozzunk magunkat, ha jól haladunk vagy éppen büntetést szabunk, ha megállunk a tervezett úton. Például, ha tornáztunk fél órát, akkor utána engedélyezzünk magunknak egy kis TV-zést, olvasást vagy bármi olyat, ami örömet okoz, és nem kerül szinte semmibe. Viszont ha kihagytuk az edzést, akkor nem nézhetjük meg a kedvenc sorozatunkat. A magunkban felállított rendszer segítségével erősíthetjük a lelkiismeretességünket, ami a legnagyobb hajtóerő, ha fogadalmakról van szó.

Fotó: shutterstock

Címkék:

Balázs Klári címlapfotózás

Gidamentés

Szofi a gólya

Csomagolásmentes üzlet

Iain Lindsay Britt nagykövet üzenete